صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | «وظایف حکومت در قبال افکار عمومی» از نگاه سروش محلاتی
بازدید این صفحه: 4756          تاریخ انتشار: 1395/3/17 ساعت: 13:35:33
«وظایف حکومت در قبال افکار عمومی» از نگاه سروش محلاتی

به روال پنجشنبه‌های «بنیاد اندیشه و احسان توحید»، ساعت هفت صبح، جلسه سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین محمد سروش محلاتی است؛ آخرین نشست پیش از ماه مبارک رمضان.

موضوع: اندیشه

به روال پنجشنبه‌های «بنیاد اندیشه و احسان توحید»، ساعت هفت صبح، جلسه سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین  محمد سروش محلاتی است؛ آخرین نشست پیش از ماه مبارک رمضان. در رمضان جلسات می‌رود ده شب و ویژه «دین و عدالت» و بعد هم که تعطیلات تابستانی. در این آخرین نشست، حجت الاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی به «وظایف حکومت نسبت به افکار عمومی» پرداخت؛ سخنانی که به نظر می‌رسید بسط‌ یافته بخشی از مقاله آیت‌الله هاشمی رفسنجانی باشد که در کنگره چهارم نهج‌البلاغه (سال 68) ارائه شد.
به گزارش مرجع ما به نقل از جماران، سخنان حجت‌الاسلام محمد سروش محلاتی در این جلسه شرح و تفسیر این بخش از عهدنامه مالک اشتر بود: «و هر گاه رعیّت بر تو بد گمان گردد، عذر خویش را آشکارا با آنان در میان بگذار، و با این کار از بدگمانی نجاتشان ده، که این کار ریاضتی برای خودسازی تو، و مهربانی کردن نسبت به رعیّت است، و این پوزش‌خواهی تو آنان را به حق وا می‌دارد.» (ترجمه محمد دشتی)
استاد خارج فقه حوزه در توضیح این بند، در ابتدای بحث خود به تفسیر علامه محمد تقی جعفری ارجاع داد که بر این بخش از شرح خود از نهج‌البلاغه این عنوان را گذاشته است: «زمامدار موظف است استیضاح از خود را قانونی تلقی کند» که به زعم سروش محلاتی این تعبیری نادقیق است و در توضیح این اظهار نظر چنین دلیل آورد که «اعتنا به افکار عمومی» که موضوع این جمله است، غیر از مسأله نظارت و بازرسی و یا رسیدگی قضایی به تخلفات است. این کلام از جنس استیضاح نیست بلکه نوع برخورد با قضاوت توده مردم را مدنظر دارد. و حتی مسأله سؤال و طلب توضیح هم نیست. در اینجا سوءظن و بدگمانی مطرح است.
مؤلف کتاب «نظارت خبرگان، نصیحت نخبگان» با تشریح نگاه قرآن به «سوءظن» بیان کرد که ظن و گمان بهره‌ای از حقیقت ندارد و بی‌ارزش و بی‌اعتبار است و حتی قرآن برخی از بدگمانی‌ها را گناه می‌شمرد و اساساً بدگمانی خلاف اخلاق است. اما مطابق کلام حضرت امیرالمؤمنین(ع) در عرصه اجتماعی و حکومتی باید سوءظن را جدی گرفت.
سروش محلاتی دلیل این تفاوت رویکرد را در این دانست که سوءظن در موارد فردی به شخصی دیگر مربوط می‌شود اما در مسائل حکومتی مسأله «غیر» مطرح نیست و نتایج امر به خود فرد بازمی‌گردد.
مؤلف کتاب «مبانی حریم خصوصی در اندیشه اسلامی» با طرح این پرسش که «آیا حاکم هم حریم خصوصی دارد؟» این‌گونه توضیح داد که کسی که «حاکم» می‌شود و کسی که خود را در معرض رأی مردم قرار می‌دهد «حریم خصوصی خود را تقلیل می‌دهد.»
مؤلف «شهر مردگان، ده مقاله اساسی در حقوق مخالفان» در ادامه افزود که مطابق کلام حضرت امیرالمؤمنین(ع)، حد و مرزی در این شفاف‌سازی وجود ندارد. به این اعتبار است که گفته می‌شود وقتی دادگاهی درباره مسائل حکومتی برگزار می‌شود باید علنی باشد. اصل بر «شفاف‌سازی همه امور حکومت» است.
او در ادامه بیان کرد که حضرت علی(ع) برای این شفاف‌سازی سه دلیل ذکر می‌کند:
نخست اینکه؛ توضیح در برابر افکار عمومی «راه خودسازی و ریاضتی نفسانی برای حاکم» است. پاسخگو بودن و شفاف‌سازی امور کاری سخت و دشوار است چرا که ذات قدرت این‌گونه است که نمی‌خواهد کسی به او نزدیک شود و بداند و بپرسد. برای حاکم ساده‌زیستی و حجم کار زیاد «ریاضت» نیست. چه بسا که حب ریاست، انسان را به کار شاق و زیاد ‌ وادار کند. برای حاکم «ریاضت» در این است که نزد «افکار عمومی» پاسخگو باشد.
دلیل دوم این است که شفاف‌سازی در واقع «مدارا و صمیمت و رفاقت با مردم» است. حضرت امیرالمؤمنین(ع) «بیان حقیقت» را بنیان صمیمیت با مردم می‌شمرد. طبق نظر حضرت علی(ع) اگر حاکم طرفدار مردم باشد باید در قبال افکار عمومی پرده‌ها را کنار بزند و نگذارد سؤال و ابهامی باقی بماند.
و دلیل سوم اینکه؛ اگر حاکم می‌خواهد مردم را در «مسیر حق» قرار دهد، راه آن همین شفاف‌سازی است. در این صورت است که آنان سخن و هدایت را می‌پذیرند.
مؤلف «اسلام و مقتضیات زمان» در انتها با طرح این سؤال که «آیا می‌توان از این کلام امیرالمؤمنین(ع) این‌گونه استفاده کرد که حکومت باید از بروز بدگمانی جلوگیری کند؟» توضیح داد که در فقه، بحث دفع منکر به «درمان» و رفع منکر به «پیشگیری» مربوط است. کلام امیرالمؤمنین(ع) مربوط به «دفع منکر» است اما عقل می‌گوید به «رفع منکر» فکر کنیم تا هزینه‌های دفع را متحمل نشویم. ملازمه دفع و رفع می‌گوید هر آنچه دفعش واجب است، رفعش نیز واجب است. پس می‌توانیم بگوییم که از دیدگاه حضرت علی(ع) امور حکومت باید آنچنان برای مردم شفاف باشد که ابهامات و سوءظن‌ها در افکار عمومی شکل نگیرد.

کد خبر: 13953174559
1395/3/17

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن