صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | همیشه دشمنِ دشمنِ من، دوست من نیست /مرتضی آقامحمدی
بازدید این صفحه: 5329          تاریخ انتشار: 1394/11/20 ساعت: 06:27:59
همیشه دشمنِ دشمنِ من، دوست من نیست /مرتضی آقامحمدی

گرچه انور سادات دوست شاه مخلوع و دشمن انقلاب ما بود و از حامیان اسرائیل و غرب به شمار می‌­رفت، اما جریان‌های اسلامی ضد سادات یا حسنی مبارک­‌ها خطر بالقوه بیشتری برای ما داشتند.

موضوع: اندیشه
نویسنده: حجة السلام و المسلمین مرتضی آقایی

 

 

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛

 

 

همیشه دشمنِ دشمنِ من، دوست من نیست
مرتضی آقامحمدی
گرچه انور سادات دوست شاه مخلوع و دشمن انقلاب ما بود و از حامیان اسرائیل و غرب به شمار می‌­رفت، اما جریان‌های اسلامی ضد سادات یا حسنی مبارک­‌ها خطر بالقوه بیشتری برای ما داشتند.

در طی دهه­‌‌های گذشته، آرمان‌خواهی اسلامی و تمنای بازگشت به شکوه و عظمت اسلامی، خواسته بسیاری از متفکران و فعالان سیاسی و نهضتی در کشور‌های مختلف ج‌هان اسلام بوده است که در این میان کشور مصر را جایگاه ویژه­‌ای است. شباهت خواسته­‌‌های انقلابی ما با برخی از این جریان‌‌های اسلامی همواره سبب نوعی همزادپنداری و احساس تجانس در میان برخی خودی­‌‌ها با دیگران گردیده بود و البته هنوز هم وجود دارد، گرچه امروزه و در پی تحولات متاخر از 2010، به شدت گذشته ابراز نمی­‌شود، اما هنوز هم این مطالب در ذهن خیلی­‌‌ها وجود دارد. دشمنی با حکام فاسدی که در کشور‌های اسلامی حکومت می­‌کردند و نیز مخالفت و دشمنی با اسرائیل و امریکا و غرب و تمدن آن موجب می­‌شد تا در باور ما دیگران هم، خودی تلقی شوند، غافل از اینکه اینان در شرایط مقتضی به مراتب خطرناک­تر از دشمنان سیاسی و منافعی ما خواهند بود. البته این نگاه مثبت از ناحیه ما، گاه با هزینه­‌هایی سنگین همراه بوده است. گرچه انور سادات دوست شاه مخلوع و دشمن انقلاب ما بود و از حامیان اسرائیل و غرب به شمار می‌­رفت، اما جریان‌های اسلامی ضد سادات یا حسنی مبارک­‌ها خطر بالقوه بیشتری برای ما داشتند. کسی که مطالعه­‌ای درباره جریان‌های اسلامی مصر داشته باشد، می­‌داند که در استعداد تبدیل شدن به دشمنان مکتبی شیعه و کافر دانستن آن، فرقی بین اسلامبولی و ایمن ظواهری و ابومحمد مقدسی و ابومصعب زرقاوی نیست. گرچه در آن زمان به دلیل عدم درگیری مستقیم با شیعه، چندان به این مطلب نپرداخته‌­اند اما مجموعه باور‌هایی که داشتند همین اقتضا را داشت. در این راستا ابومصعب زرقاوی که بیشترین هجمه­‌ها را به شیعه در عراق روا داشت و بنیان این خصومت عجیب را بنا ن‌هاد، صرفا شکل فعلیت یافته­ ماده­‌ای است که در جوهره امثال خالد اسلامبولی­‌‌ها و ایمن ظواهری و دیگر دوستانشان نیز وجود داشت. حوادث سال‌های اخیر با همه تلخی­‌هایش لااقل این نکته را روشن­تر کرد که همیشه دشمنِ دشمنِ من، دوست من نیست.
نمونه دیگر این داستان جهیمان العتیبی، پدر فکری بسیاری از فعالان سلفی جهادی امروز و چهره­‌هایی همچون مقدسی و زرقاوی است.  او در سال 1979 میلادی مسجدالحرام را اشغال و به مخالفت و قیامی مسلحانه علیه خاندان سعود برخاست. این قیام دو هفته به طول انجامید، تا اینکه در نهایت به کمک نیرو‌های نظامی خارجی و به ویژه فرانسوی­‌ها غائله خاتمه یافت و جهیمان و دوستان باقیمانده­‌اش دستگیر و اعدام شدند. این در زمانی بود که شیعه عربستان از حکومت رضایت نداشت و به همین سبب اقدام جهیمان به مذاق خیلی­‌ها خوش آمد  تا جایی که برخی افراد همچون حمزه حسن، معارض شیعی لندن‌نشین او را جهیمان الشهید نامید. همه این‌ها در حالی بود که جهیمان به چند دلیل حکومت آل سعود را نامشروع می­‌دانست که از جمله آن اتهام­‌ها، عدم اجازه حکومت برای جهاد علیه شیعه بود و اینکه حکومت، شیعیانِ مشرک را هم‌وطن می­نامید. در این میان موضع‌گیری پیشگامانه مرحوم امام(ره) در مورد حادثه اشغال حرم، حاکی از درایت مثال­‌زدنی ایشان است.
به هر حال اینکه انسان در شرایط به وجود آمده از یک حادثه و رخداد علیه دشمن خود استفاده کند امر دیگری است، اما گاه مسئله از این حد فراتر رفته و نوعی وحدت و هم­دلی با طرفی احساس می­‌شود که به هیچ وجه با ما سنخیتی ندارد. نکته ناگوار در اینجاست که شدیدترین نوع خصومت و دشمنی زمانی است که بر اساس باور دینی باشد و شخص حاضر باشد برای دفاع از عقیده و باور خود، هر چیزی حتی جان خود و خانواده­‌اش را فدا نماید. اینان اگر در برهه­‌ای از زمان و از سر ضرورت با ما همراه شوند، در اولین ایستگاه ممکن از قطار ما پیاده خواهند

 


کد خبر: 139411204538
1394/11/20

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن