صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | آداب و فضيلت دعا/آیت الله صافی گلپایگانی
بازدید این صفحه: 6556          تاریخ انتشار: 1392/3/20 ساعت: 08:29:40
آداب و فضيلت دعا/آیت الله صافی گلپایگانی

سخن گفتن از فضيلت دعا با تصريحات مؤكد قرآن مجيد و احاديث شريفه بر فضيلت آن، توضيحِ واضحات است. بخش مهمّي از برنامه‎هاي ديني اسلامي كه متضمن بخشهاي مهم ديگر مثل تعليم، تربيت، تزكيه و تكامل در ...

موضوع: اندیشه
نویسنده: حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

 سلسله مباحث آداب و فضيلت دعا/شماره يك/فضيلت دعا

---------------------------------------
سخن گفتن از فضيلت دعا با تصريحات مؤكد قرآن مجيد و احاديث شريفه بر فضيلت آن، توضيحِ واضحات است. بخش مهمّي از برنامه‎هاي ديني اسلامي كه متضمن بخشهاي مهم ديگر مثل تعليم، تربيت، تزكيه و تكامل در عقل، عقيده، ايمان و اخلاق است، دعا مي‎باشد.
در هنگام دعا، اتصال و ارتباط بنده با خدا محكم مي‎شود و عالم غيب و وجود صاحب اين جهان را كه همه به او محتاج و نيازمندند و خواه و ناخواه به حكم:
«وَللّه يسْجُدُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَالاَرضِ طَوْعاً وَكَرْهاً وَظِلالُهُم بِالغُدُوِّ وَالاصال»
«هركه در آسمانها و زمين است با همه آثار وجوديش به رغبت و اشتياق و به جبر و الزام، شب و روز به طاعت خدا مشغولست».
خاضع حكم و فرمان او هستند، احساس و ادراك مي‎نمايند و شعور، باور و ايمان او به علم و قدرت و ساير صفات كمال او، بيشتر مي‎شود.
بشر به فطرت خود، نياز به دعا و ميل به نيايش، تضرّع و ابتهال در برابر قدرت مافوقِ همة نيروهاي عالمِ مادي و كل جهان خلقت را درك مي‎نمايد. و بدون دعا و توجه به حقيقتي كه مافوق تمام حقايق و قاهر، غالب و حاكم بر همه است، روحش آرام نمي‎شود.
او كسي را مي‎خواهد كه در هر حال صداي او را بشنود و دَرِ خانه‎اش هميشه به روي او باز باشد و از حاجات او آگاه باشد و در هنگام بلا و سختي به او پناه ببرد و به او اميدوار باشد و از همة حالات و از راز دلش مطلع باشد و چيزي بر او مكتوم و مخفي نباشد و از عجز وناتواني منزّه و مبرّا باشد. چنانكه قرآن مجيد مي‎فرمايد:
«يَعْلَمُ ما يَلِجُ فِي الاَْرْضِ وَما يَخرُجُ مِنها وما يَنزِلُ مِنَ السَّماءِ وَما يَعرُجُ فيها وَهُوَ مَعَكُمْ اَيْنَ ماكُنتُمْ والله بما تَعْمَلونَ بصيرٌ».
«خدا مي‎داند آنچه به درون زمين مي‎رود و آنچه از آن خارج مي‎شود و آنچه از آسمان نازل مي‎گردد و آنچه در آسمان عروج مي‎كند. و او با شماست هرجا كه باشيد و او به آنچه مي‎كنيد بينا و آگاه است».
دعا، وجدانهاي تاريك را روشن و اشخاص خسته را از خستگي بيرون مي‎آورد و نشاط آنها را تازه مي‎كند و از تسلط يأس و افكار تشويش آميز و خطرناك بر انسان جلوگيري مي‎نمايد. و در هنگام مصائب، تسلّي بخش او مي‎شود. و در مواقف عظيم و هراس‎انگيز كه شخص به ايستادگي، مقاومت، تحمل، بردباري و استواري نياز دارد، دعا همه اينها را به او مي‎دهد. هيچ ماده و سرمايه‎اي نمي‎تواند به قدر دعا به انسان كمك و ياري كند.
امام سجاد ـ‎عليه‎السلام‎ـ در يكي از حالات بسيار شورانگيز دعائي‎اش ـ كه شرحش در كتابهاي سيرة اهل‎بيت ـ‎عليهم‎السلام‎ـ مذكور است ـ به درگاه خدا عرض مي‎كند:
يا مَنْ قصده الضالون فاصابوه مرشداً وامه الخائفون فوجده معقلا متي راحة من‎نصب لغيرك بدنه ومتي فرح من قصد سواك بنيته؟
اي كسي كه گمراهان او را قصد كردند و او را راهنما و مرشد خود ديدند. و ترسناكان به سوي او رفتند و او را پناهگاه خود يافتند. كجا و چه زماني راحت است براي آنكه بدنش را براي غير تو بپا دارد و در برابر غير تو بايستد و خضوع و بندگي كند. و چه زمان فرح و نشاط است براي كسي كه غير تو را نيّت نمايد؟
افرادي كه به دعا راه نيافته‎اند از بهترين لذايذ معنوي، محروم و در زندگي، بي‎پناهگاه هستند و در برابر هر حادثه و جرياني روحشان شكست‎پذير است و ناچار به هر دري روي مي‎آورد و به هر چيزي متشبث و به هر كس چاپلوسي و تملق مي‎گويند. آنها مخاطب اين شعر شاعرند كه مي‎گويد:
حاجت زخلق مي‎طلبي اين چه گمرهي است *** خاكت بسر مگر به خدا آشنا نه اي
البته احساس نياز به دعا و احتياج به آن در هنگام شدايد، بيشتر مي‎شود و بسياري حتي ناخودآگاه به خدا متوجه مي‎شوند و اگر به زبان هم نگويند به دل «يا ارحم الراحمين» و «يا من يجيب دعوة المضطرين» و... مي‎گويند. فطرت آنها كه بر توحيد است در اين مواقع بيدار مي‎شود. چنانكه در قرآن مجيد مي‎فرمايد:
قُلْ اَرَأيتَكُم اِنْ اَتاكُمْ عَذابُ اللهِ اَوْ اَتَتكُمُ السّاعَةُ اَغَيْرَ اللهِ تَدْعُونَ اِنْ كُنْتُم صادِقينَ بَل اِيّاهُ تَدْعُونَ
بگو آيا مي‎بينيد شما اگر آمد شما را عذاب خدا، يا ساعت (كه مراد از آن يا هنگام مرگ يا روز قيامت است) آيا غير خدا را (براي رفع اهوال و سختيهاي آن) مي‎خوانيد اگر راست مي‎گوييد، بلكه او را مي‎خوانيد.
در دعا موضوعي كه مهم است توجه بنده به فقر و نياز خود به خداي بي‎نياز و غني است. و به عبارت ديگر: خودشناسي و خداشناسي است؛ خودشناسي به اينكه چيزي محسوب نيست و مالك چيزي نيست:
«لا اَملِكُ لِنَفسي نفعاً وَلا ضرّاً».
و خداشناسي به اين است كه انسان بفهمد كه: مالك همه خيرات و ولي همه نعمتها و برآورنده همه حاجتها و آفريننده و روزي دهنده همه چيز، خداوند متعال است. هرچه اين احساس فقر بيشتر باشد و معرفت به غنا و بي‎نيازي خدا كاملتر گردد، درجه دعا و ربط بنده با خدا بالاتر و قويتر مي‎گردد و بيشتر مي‎فهمد كه خودش و همه بر او محتاجند. و همه بايد به او عرض حاجت كنند. او قاضي‎الحاجات و كافي‎المهمات است. همه بايد دست حاجت به سوي او دراز كنند كه بيشتر حاجات آنها را بدون سؤال و درخواست آنها و بي‎آنكه آنها ملتفت به آن شده باشند برآورده نموده و برآورده مي‎سازد كه:
«هو الذي يعطي مَنْ يَسئله ومن لايسئله وما سئل وما لم يسئل وهو المبتديء بالنعم قبل استحقاقها».
دست حاجت چوبري پيش خداوندي بر *** كه كريم است و رحيم است و غفور است و ودود
نعمش نامتناهي كرمش بي‎پايان *** هيچ خواهنده از اين در نرود بي مقصود
توجه به غير او و توسل به غير وسايلي كه او قرار داده و برگزيده است، مثل توجه و توسل فقير به فقير و حاجت خواستن گدا از گداست. همانگونه كه در اين اشعار لطيف است كه مي‎گويد:
گدائي را گدائي ميهمان شد *** گدا بهر گدا جوياي نان شد
زمسكينان كويك نان طلب كرد *** كفي نان از پي مهمان طلب كرد
نشد كارش از آن بي‎مايگان راست *** كه نتوان حاجت الا ازغني‎خواست
گدايان گر كم و گر بيش باشند *** همه بي‎مايه و درويش باشند
چه در وحدت چه اندر لاتناهي *** دهد امكان به نفي خود گواهي
زهي در وحدت وجود و غنايش *** جهان از تو غني و بي تو درويش
قال الله تعالي: «يا اَيُّها النّاسُ اَنْتُمُ الفُقَراءُ اِلَي اللهِ وَاللهُ هُوَ الغَنِي الحَمِيدْ».
«اي مردم! شما همه فقير و نيازمند به خدا هستيد و اوست كه تنها بي‎نياز و حميد است (حميد، هم محتمل است به معني محمود و حمد شده مراد باشد و هم به معني حامد و سپاس گزارنده)».
در فضيلت دعا، اخبار و احاديث ـ چنانكه اشاره شد ـ بسيار است از جمله اين حديث ـ با توجه به فضيلت و ثواب بسياري كه قرائت قرآن كريم دارد ـ حائز اهميت است:
محمدبن الحسن باسناده عن الحسين بن سعيد، عن حمّادبن عيسي، عن معاوية بن عمّار قال: قلت لابي عبدالله ـ‎عليه‎السلام‎ـ : رجلين افتتحا الصّلاة في ساعة واحدة فتلا هذا القرآن فكانت تلاوته اكثر من دعائه ودعا هذا اكثر فكان دعاؤه اكثر من تلاوته ثمّ انصرفا في ساعة واحدة، ايّهما افضل؟ قال: كلّ فيه فضل كلّ حسن، فقلت: انّي قد علمت انّ كلاّ حسن و أن كلاّ فيه فضل فقال: الدعاء افضل، اما سمعت قول الله عزّوجل: «وقال رَبُّكُم اَدْعُوني اَسْتَجِبْ لَكُمْ اِنَّ الَّذينَ يَسْتَكبِرُونَ عَنْ عِبادَتي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ» هي والله العبادة، هي والله افضل، هي والله افضل اليست هي العبادة، هي والله العبادة، هي والله العبادة، اليست هي اشدهنّ؟ هي والله اشدهنَّ هي والله اشدهنّ هي والله اشدهنّ
«معاوية ‎بن عمار گفت به امام جعفر صادق ـ‎عليه‎السلام‎ـ گفتم كه: دو نفر با هم همزمان شروع به نماز كردند و همزمان با هم نماز را به پايان رساندند، يكي از آنها تلاوت قرآن را در نماز بيشتر از ديگري داشت و ديگري دعا بيشتر خواند كداميك افضل است؟ در جواب فرمود: هردو داراي فضيلتند و هر دو نيك هستند. پرسش كننده گفت: مي‎دانم كه هر دو فضيلت دارند و هر دو خوب هستند. فرمود: دعا فاضلتر است مگر نشنيده‎اي فرموده خدا را كه مي‎فرمايد: پروردگارتان اين دعوت را كرد كه مرا بخوانيد تا استجابت كنم بدرستي كساني كه از عبادت من استكبار ميورزند بزودي با كمال ذلت، داخل جهنم خواهند شد. آن نماز (كه دعايش بيشتر است) والله عبادت است، آن نماز به خدا سوگند افضل است، آن به خدا سوگند افضل است آيا آن عبادت نيست؟ آن به خدا سوگند عبادت است، آن به خدا قسم عبادت است...».
و اين حديث را نيز از اميرالمؤمنين ـ‎عليه‎السلام‎ـ بخوانيد كه مي‎فرمايد:
مَنْ اُعطِي اَربَعاً لم يُحْرَم اَربَعاً: مَنْ اُعطِي الدُّعاء لَمْ يُحرَمِ الاِْجابَةَ، وَمَن اُعطِي التَّوبَةَ لَمْ يُحْرَمِ الْقَبُولَ، وَمَنْ اُعطِي الاِستِغفارَ لَمْ يُحْرَمِ المَغفِرَةَ، وَمَنْ اُعطِي الشُّكْرَ لَمْ يُحرَمِ الزِيادَة
به هركس چهار چيز عطا شود، از چهار چيز محروم نمي‎شود: كسي كه دعا به او عطا شود (موفق به دعا گردد) از اجابت محروم نمي‎شود. و كسي كه توبه به او عطا شود (موفق به توبه شود) از قبول توبه محروم نمي‎شود. و كسي كه استغفار به او عطا شود (موفق به طلب مغفرت و آمرزش گناه از خدا شود) از مغفرت و آمرزش محروم نمي‎شود. و كسي كه شكر به او عطا شود، (وموفق به شكر نعمتهاي خدا شود) از زياد شدن نعمت محروم نمي‎شود.
سپس امام ـ‎عليه‎السلام‎ـ مي‎فرمايد: و تصديق اين (گفتار،) كتاب خداست كه:
در مورد اجابت دعا مي‎فرمايد:
اُدْعُونِي، اَسْتَجِبْ لَكُمْ
و در مورد استغفار مي‎فرمايد:
وَمَنْ يَعْمَلْ سوءً اَو يَظلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغفِرِالله يَجِدِالله غَفُوراً رَحيماً
و در مورد سپاسگزاري مي‎فرمايد:
لَئِن شَكَرْتُم لَأزيدَنَّكُم
و در مورد قبول شدن توبه مي‎فرمايد:
اِنَّمَا التَّوبَةُ عَلَي الله لِلَّذينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجِهالَة ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَريب فَاُولئكَ يَتُوبُ الله عَلَيْهِم وَكانَ الله عَليماً حَكيماً

 
 
منبع: سایت معظم له

کد خبر: 1392320446
1392/3/20

آخرین مطالب
1392/5/6: زمامداري علوي
1392/3/22: "مکتب اجتهادی قم" و ویژگی های آن: آیت الله سید مصطفی محقق داماد
1392/3/20: توصیه های حضرت آیت الله وحید خراسانی به مراقبت بر انس با ثقلین
پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن