صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | امام جواد(ع) مرجعیت علمی اهل بیت را در عمل تثبیت کرد / محمود رجبی
بازدید این صفحه: 5100          تاریخ انتشار: 1394/2/10 ساعت: 01:06:47
امام جواد(ع) مرجعیت علمی اهل بیت را در عمل تثبیت کرد / محمود رجبی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امام (ع) در ابعاد علمی و معارضه با گرایش های انحرافی اسلام ناب محمدی را شفاف و ...

موضوع: اندیشه
نویسنده: حجة الاسلام والمسلمین محمود رجبی

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امام (ع) در ابعاد علمی و معارضه با گرایش های انحرافی اسلام ناب محمدی را شفاف و روشن نشان داد و اینکه مرجعیت علمی برای اهل بیت است را در مقام عمل تثبیت کرد.

حجت الاسلام محمود رجبی در گفت وگو با شفقنا با تبریک میلاد امام جواد(ع) اظهار کرد: با توجه به اینکه امام جواد در سنین جوانی به شهادت رسیدند الگوی خوبی برای جوانان ما هستند و می توانند او را الگو قرار دهند.

او یکی از ویژگی های امام جواد را بخشش و بخشندگی ایشان دانست و افزود: برهمین اساس به آن حضرت جواد اطلاق شده است علاوه بر اینکه خود آن حضرت در این جنبه زبانزد بوده اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اولین ویژگی امام نهم شیعیان را رسیدگی به محرومین و بذل و بخشش به نیازمندان دانست و ادامه داد: ویژگی دوم امام جواد پرهیزگاری و تقوا بود لذا با اسم تقی شناخته می شود که به معنای انسان با تقواست.

رجبی، ویژگی دیگر آن حضرت را بعد علمی ایشان عنوان کرد و گفت: در مجالسی که حاکمان زمان با هدف ناتوان نشان دادن آن حضرت ترتیب می دادند؛ حضرت نه تنها در پاسخگویی به آنها توان برتری داشت بلکه همه را مبهوت می ساخت.

او با بیان اینکه آن امام بزرگوار در مسایل رزمی توان فوق العاده ای داشتند گفت: در یک صحنه ای که ترتیب دادند و خواستند حضرت را بیازمایند حضرت تیری که به هدف زد هفت تیر را طبق بعضی نقل ها پشت سر هم و همانجایی زد که تیر اول اصابت کرده بود و باعث شگفتی همه حاضرین شد بنابراین در این بعد هم باز آن حضرت فوق العاده و برجسته بود.

استاد حوزه ادامه داد: از جنبه های دیگر آن حضرت در بیان مسایل و معارف دینی آثاری است که از آن حضرت به ما رسیده و آثاری است که در حوزه ها و زمینه های مختلف مسایل اسلامی مطرح کردند. در مسایل مبنایی و عقیدتی و احکام و اخلاقی و اجتماعی بیاناتی دارند که اینها الآن هم در کتب روایی ما آمده است.

او تبیین مسایل حق حاکمیت را از دیگر خصوصیات ایشان برشمرد و افزود: جامعه آن روز را متوجه این ساخته بود که حاکمان آن روز حاکمان غاصبی بودند و صلاحیت حکومت را ندارند و حق حاکمیت از سوی خدا برای اهل بیت است. به همین جهت حاکمان آنروز نتوانستند وجود مبارک آن حضرت را تحمل کنند و در سنین جوانی آن حضرت را به شهادت رساندند.

رجبی گفت: بدون شک اگر وجود امام جواد و بیانات آن حضرت به گونه ای بود که به نظام حکومتی آن روز تعرضی نداشت و مردم در حق و باطل بودن آن نظام شک و تردید نمی کردند، حاکمان آنروز امام را در آن سنین جوانی به شهادت نمی رساندند.

او ابراز کرد: در مسایل سیاسی و اجتماعی نیز آن حضرت در برابر نظام های حکومتی موضع خاص خود را داشتند؛ بااینکه یکی از حاکمان آنروز امام را به عنوان داماد خود برگزیده بود اما به گونه ای رفتار کردند که همه می فهمیدند که دشمن در مقام توطئه است و امام با بیانات خود و موضع گیری های خویش نشان داد که این حکومت حکومت غاصب و ظالم است و حق حاکمیت مشروع را ندارد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فرزنددار شدن امام رضا (ع) در سنین کهنسالی گفت: وجود مبارک امام جواد (ع) تداوم امامت به عنوان مبنای تفکر شیعی است لذا خط بطلانی بر تردیدافکنی های دشمنان و مخالفان اهل بیت کشید لذا از این جهت هم باز نوعی تثبیت نظام ولایت شد و از سوی دیگر با توجه به اینکه ولایت اساسی ترین اندیشه اسلام ناب است از این جهت هم مبارک بودند.

او رسیدگی به محرومان جامعه را از دیگر خصوصیات این امام همام دانست و تاکید کرد: امام (ع) در ابعاد علمی و معارضه با گرایش های انحرافی اسلام ناب محمدی را شفاف و روشن نشان داد و اینکه مرجعیت علمی برای اهل بیت است را در مقام عمل تثبیت کرد.

 

رجبی در پایان با بیان اینکه زمانه امام جواد یک زمان ویژه است که در مورد سایر امامان با چنین شرایطی مواجه نبودیم، یادآور شد: سایر ائمه معمولا در سنین آغاز زندگی خود جانشینشان متولد می شد بنابراین این وجود مبارک در شرایطی که نوزاد بود از جهات مختلف در تقویت اسلام ناب محمدی نقش آفرین بود و توطئه ها و شبهات را برطرف ساخت.


کد خبر: 13942104423
1394/2/10

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن