صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | پیام های تسلیت به مناسبت رحلت آیت الله العظمی صانعی (قدس سرّه الشریف) (2)
بازدید این صفحه: 1827          تاریخ انتشار: 1399/6/22 ساعت: 14:20:26
پیام های تسلیت به مناسبت رحلت آیت الله العظمی صانعی (قدس سرّه الشریف) (2)

موضوع: اخبار

 

پیام های تسلیت به مناسبت رحلت آیت الله العظمی صانعی (قدس سرّه الشریف) (2)

 

 

وزیر امور خارجه ارتحال حضرت آیت الله صانعی را تسلیت گفت

دکتر ظریف، وزیر امور خارجه در پیامی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صانعی را تسلیت گفتند. پیام تسلیت ایشان به شرح ذیل می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

اذا  مات العالم ثُلم فی الإسلام ثَلمه لا یسدّها شیء إلى یوم القیامه

ارتحال مجتهد آزاده و نواندیش حضرت آیت الله صانعی (قدس سره) را به ساحت مبارک حضرت حجت بقیه الله الاعظم (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه های علمیه و ارادتمندان و دوستداران و مقلدان آن فقید سعید به ویژه بیت شریف و وابستگان و فرزندان محترم شان  تسلیت عرض می نمایم.

رحلت آن عالم پرهیزکار که از شاگردان و ارادتمندان حضرت امام خمینی (ره) و پیشتازان انقلاب اسلامی بود و  همه عمر پر برکت خود را در مسیر رضایت خداوند و اعتلاء کلمه حق و خدمت به مکتب اهل بیت علیهم السلام و انقلاب و جمهوری اسلامی و این کشور و مردم مسلمان و عزیز ایران اسلامی صرف کرد، ضایعه جبران ناپذیری است.

از درگاه حضرت حق تعالی علو درجات و غفران واسعه الهی و همجواری با علماء و صلحا و شهداء برای آن فقید سعید و صبر جمیل و اجز جزیل برای بیت محترم و بستگان و فرزندان محترم شان مسئلت می نمایم.

==============================

وزیر نفت درگذشت حضرت آیت‌الله صانعی را تسلیت گفت

بیژن زنگنه وزیر نفت در پیامی با تسلیت به برادر آیت‌الله صانعی نوشت: اینجانب ضایعه درگذشت ایشان را که از برجسته‌ترین شاگردان امام راحل(ره) بودند، به جنابعالی، بیت محترم ایشان، روحانیت معظم و علمای اعلام و همه اهل انقلاب تسلیت عرض نموده و برای آن عالم عامل، آمرزش و رحمت واسعه الهی مسئلت دارم.

==============================

پیام تسلیت رییس دفتر ریاست جمهوری به مناسبت رحلت آیت الله صانعی

محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری نیز در پیامی با تسلیت درگذشت عالم پارسا حضرت آیت‌الله العظمی یوسف صانعی اظهار داشت: این فقیه وارسته از پیشگامان و مجاهدان نهضت امام خمینی(ره) و از علمای برجسته قرن اخیر در عرصه فقه‌پژوهی و گسترش و تبیین علوم دینی و معارف شیعی بودند و خدمات ارزنده‌ای از خود به یادگار گذاشتند.

وی با بیان این که درگذشت عالم پارسا حضرت آیت‌الله العظمی یوسف صانعی موجب تأثر و تألم فراوان شد، تاکید کرد: اینجانب این ضایعه مؤلمه را به بیت شریف، حوزه‌های علمیه، پژوهشگران و استادان علوم فقهی و تمامی ارادتمندان و شاگردان آن فقید سعید تسلیت می‌گویم و از درگاه خداند بزرگ برای ایشان علّو درجات و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.

==============================

پیام تسلیت معاون رییس جمهور به مناسبت رحلت آیت الله صانعی

مهندس جمشید انصاری، معاون رئیس جمهور در پیامی ارتحال حضرت آیت الله صانعی را تسلیت گفت. متن پیام تسلیت ایشان به شرح ذیل می باشد:

بسمه تعالی

«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»

ارتحال عالم جلیل القدر حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ یوسف صانعی (رحمت الله علیه)، از بقیه السلف شاگردان حضرت امام خمینی­(ره) و یاوری دلسوز و همیشگی برای انقلاب اسلامی در تمامی صحنه ها از عضویت در شورای نگهبان تا مسئولیت دادستانی کل کشور و مجاهدت در حوزه های علمیه موجب تاسف و تالم گردید.

حضور موثر آن مرجع فقید در لحظات حساس انقلاب اسلامی از دوران مبارزه تا پیروزی آن و همچنین کم نظیر بودن ایشان در اجتهادهای عالمانه و شجاعانه و حمایت همه جانبه ایشان از نیازمندان زبانزد تمامی دوستان و یاران امام راحل (ره) بوده است.

ضایعه فقدان این فقیه و عالم نواندیش را به محضر بقیه الله الاعظم، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، بیت مکرم ایشان، به ویژه جناب آیت الله شیخ حسن صانعی و عموم ملت شریف ایران تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند منان برای آن عالم ربانی و بزرگوار علو درجات و همجواری با اولیاء و صالحان و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسئلت دارم.

==============================

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور ایران در پیامی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صانعی را تسلیت گفت.

معصومه ابتکار در این پیام آورده است:

«إِنَّا للهِ وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُوَمَابَدَّلُواتَبْدِیلاً»

آیت الله صانعی مرجعی بزرگ و پیشرو با احکام و نظرات مترقی در زمینه هایی مانند حقوق زن ومحیط زیست بودند»

==============================

حضرت آیت الله العظمی جناتی در پیامی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صانعی را تسلیت گفت.

در پیام تسلیت حضرت آیت الله جناتی آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إنّا لله و إنّا الیه راجعون

درگذشت فقیه جلیل القدر آیت الله آقای حاج شیخ یوسف صانعی  (رضوان الله تعالى علیه) موجب نهایت تأثر و تأسف گردید. ایشان همواره با رعایت اخلاق اسلامی و متانت که در امور زندگی خود داشتند، تلاش فراوان علمی و خدمات با ارزشی را برای حوزه علمیه درباره نظام اسلامی انجام دادند و در این باره شاگردان خوبی را تربیت نمودند.

بدین جهت اینجانب این ضایعۀ بزرگ و اسفناک را به حوزه های علمیه و همه بازماندگان به ویژه برادر بزرگوار و فرزندان عزیزشان تسلیت گفته و علّو درجات برای آن فقید سعید و برای همه بستگان صبر جمیل و أجر جزیل از درگاه خداوند منّان مسألت دارم.

================================

آیت الله موسوی خوئینی‌ در پیامی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صانعی را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت آیت الله موسوی خوئینی‌ بدین شرح است:

بسم اللّه الرحمن الرحیم

إنّا للّه و إنّا الیه راجعون

ارتحال عالم بزرگوار حضرت آیت الله صانعی، از مراجع بزرگوار تقلید،‌ موجب تأسف و تأثر عمیق ارادتمندان و مقلدان ایشان گردید. این روحانی سخت‌کوش عمری را در تلاش برای کسب علوم اسلامی، به‌ویژه فقه آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین، و تدریس و ترویج آن گذراند و شاگردانی را پرورش داد و به حوزۀ مقدسۀ قم تقدیم نمود که برخی از آنان مجتهدانی مسلم هستند.

آیت الله یوسف صانعی و برادر گرامی‌اش آیت الله حاج شیخ حسن صانعی، از اوان ورودشان به حوزۀ با برکت قم، توفیق آشنایی با حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه را پیدا می‌کنند و پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی و متوسطه، موفق به درک درس خارج فقه و اصول ایشان می‌شوند که از جهت عمق مباحث مطروحه، زبان‌زد فضلا و مجتهدان عصر بوده است.

آن عزیز از آغاز نهضت روحانیت در سال ۱۳۴۱، هرگز راه نورانی امام را ترک نکرد و تا پایان عمر بر این راه، بر اساس اجتهاد خود، وفادار ماند و در انجام آنچه وظیفۀ خود می‌دانست اهانت هتاکان و آزار مخالفان را تحمل کرد و بر طریقه‌ای که آن را صواب تشخیص داد استوار ماند تا به ملاقات پروردگار خویش شتافت؛ خداوند او را با اولیاء دین محشور فرماید.

این‌جانب ضایعۀ درگذشت آن بزرگوار را به علاقه‌مندان و مقلدان و به بیت محترمشان و فرزندان و سایر بازماندگان، به‌ویژه به برادر گرامی‌شان، آیت الله حاج شیخ حسن صانعی، تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند برای آنان صبر جمیل و برای آن فقید سعید، جوار رحمت الهی را خواستارم.

==============================

تسلیت آیت الله محفوظی به مناسبت ارتحال حضرت آیت الله صانعی (ره)

آیت الله عباس محفوظی در پیامی ارتحال حضرت آیت الله صانعی را تسلیت گفت. متن پیام ایشان به شرح ذیل می باشد:

فقدان تأسف بار فقیه مجاهد و متفکر حضرت آیت الله آقای حاج شیخ یوسف صانعی(رحمت الله علیه) موجب تأثر گردید.

این عالم خستگی ناپذیر در زمان سخت ستم شاهی، مستقیم در راه مبارزه و کسب علم ایستادگی کرد و از شاگردان با استعداد امام خمینی(قدس سره الشریف) بود، این مبارزه با همراهی جامعه ی مدرسین تا پیروزی انقلاب ادامه داشت و سپس در موقعیت های مختلف از جمله صیانت از دیانت و قانون اساسی مجدانه تلاش نمودند، بی تردید ایشان از فقهای آگاه به عنصر زمان بودند و آثار و برکات علمی ایشان جاری خواهد بود.

درگذشت این مجتهد متبحّر را به صاحب لوای ولایت، امام زمان(عج) و حوزه های مبارکه علمیه و خانواده ایشان خصوصاً جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ سعید صانعی تسلیت عرض می نمایم.

از درگاه خالق قادر متعال آسمانی مواقف و رضوان خاص برای آن عالم جلیل القدر و صبر و اجر صابران برای بازماندگان و علاقمندان مسئلت می نمایم.

==============================

پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش به مناسبت رحلت آیت الله صانعی

در پیام تسلیت هادی سروش آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

روح مرجع اندیشمند حضرت استاد آیت الله صانعی در جوار رحمت الهیه مآوای گرفت و علاقمندان و شاگردان اش را متاثر نمود.

خوشا به حال او که در طول نهضت و انقلاب امام خمینی(ره)، لحظه ای از استاد و مراد خود کمترین فاصله و زاویه ای نداشت، و تعبیر بلند امام راحل که فرمود؛ «آقای صانعی را مثل فرزندبزرگ کرده ام» آنچنان جوهری دارد که تا نام «خمینی» هست، پر رنگ خواهد بود.

فقه او که حقیر توفیق فراگیری بخشی از مباحث حقوقی فقه اسلامی را از محضرش داشتم، تحقیقاتی در چهار چوبِ فقاهت صاحب جواهری(ره) بود که رنگ نوآورانه داشت چرا که با تبعیت از شهید اول (ره) عنصر زمان و مکان در احکام فقهی را موثر می دانست.

==============================

پیام تسلیت حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به مناسبت ارتحال آیت الله صانعی (ره)

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ضمن تسلیت ارتحال حضرت آیت الله العظمی صانعی، بیان کرد:

رحلت تاسف‌بار مرجع عالی‌قدر و مردمی شیعیان، حضرت آیت‌الله‌ العظمی حاج شیخ یوسف صانعی، ضایعه‌ای سنگین برای ملت شریف ایران و همه‌ی دوست‌داران عدالت و آزادی و تمامی مدافعان حقوق انسانی است.

آن مرجع اندیشمند، شجاع و ساده‌زی، که هرگز هیچ مصلحت و ملاحظه‌ای را برتر از رضایت خداوند، پایبندی به اخلاق و صراحت در بیان حقیقت نمی دانست، همواره در کنار ملت بود و در لحظه‌های دشوار انقلاب و پس از آن، در جنبش اصلاحات و در برابر رخ دادها و آزمون‌های سخت و در دفاع از آرمان‌های انقلاب و تداوم اصلاحات ثابت قدم، صریح و فعال بود.

مسائل زمان را با نواندیشی و وسعت نظر به‌خوبی درک می کرد و زبانش با نیازهای نسل‌های نو و گروه‌های فعال اجتماعی و جریان های سیاسی سازگار بود. افق گشایی‌های آن عالم وارسته در زمینه حقوق و مسائل اجتماعی و اقتصادی زنان، کودکان، جوانان و خانواده و کمک به آسیب‌دیدگان و محرومان سیاسی و اجتماعی و دفاع از آزادی ها و حقوق اساسی مردم فصل نوینی از اندیشه پویای فقهی و حقوقی را رقم زد.

روی گشاده و گوش شنوای آن مرحوم در برابر جریان ها و فعالان سیاسی و مدنی توانست در دهه های اخیر فرصتی نو برای گفت‌وگوهای واقعی احزاب و شخصیت های سیاسی، علمی و فرهنگی با مرجعیت حوزه به وجود آورد و نام نیک او را در جامعه سیاسی و فرهنگی و دانشگاهی ماندگار کند.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی رحلت این مرجع آزاده و مردمی را به خانواده و شاگردان محترم ایشان، مراجع معظم، حوزه‌های علمیه، به عموم ملت بزرگوار ایران به‌خصوص تمامی رهروان راه آزادی، عدالت، دینداری و فضیلت تسلیت می گوید.

شاگردپروری و محبت او آن چنان بود که فضایی متفاوت و عاطفی را در زندگی فقه آموزان اطرافش را رقم می زد.

اُنس با امام راحل(ره) و چشیدن طمع فقر در تمام دوران تحصیل و تدریس، از او مرجعی ساده زیست و استادی آزاده ساخت به گونه ای که از همه زخارف دنیوی مبرا بود.

منش و رفتار او در محبت و ارادت خاضعانه به اهل بیت (ع) و خصوصاً حضرت زهرا (س)، خاطرات فراموش ناشدنی ما خواهد بود.

این ضایعه را به بیت ایشان و خصوصا به فرزند برومند ایشان‌، تسلیت عرض می کنم.

==============================

پیام تسلیت حزب همبستگی ایران اسلامی به مناسبت ارتحال آیت الله صانعی (ره)

حزب همبستگی ایران اسلامی در پیامی ارتحال حضرت آیت الله العظمی یوسف صانعی(ره)، را تسلیت گفت. در این پیام آمده است:

 

حضرت آیت الله صانعی، این فقیه و عالم پارسا و نواندیش عمر با برکت خود را در راه نشر معارف الهی و اعتلای مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام سپری کرد و از دلسوزان واقعی انقلاب اسلامی و از مدافعان حقوق مردم بود که توجه کم نظیری را به پاسداشت کرامت و حقوق بانوان داشت.

فعالیت های این مجاهد نستوه، مبارز انقلابی و دانشمند عالیقدر به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان، نماینده مجلس خبرگان رهبری و دادستان کل کشور در سال‌های گذشته، منشاء خدمات ارزشمندی شد که همراه با نظرات صریح و نگرش نوگرایانه، از ایشان شخصیتی برجسته و عالمی عامل و مردمی ساخته بود که با تاسی به سیره اهل بیت(ع) و به عنوان ملجاء و حامی واقعی مردم، دست از آرمان های اسلامی و انقلابی برنداشت.

==============================

پیام تسلیت حزب مردم سالاری به مناسبت ارتحال آیت الله صانعی (ره)

حزب مردم سالاری در پیامی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صانعی را تسلیت گفت.

متن پیام بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

«اذا مات المومن الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شی» ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله العظمی صانعی، اندوهی بزرگ بر قلب پیروان، شاگردان، یاران و طرفداران آن فقیه والامقام نشاند.

بی‌شک ملت فهیم ایران هرگز مجاهدت‌های خالصانه و فداکاری‌های شجاعانه ایشان را چه در دوران مبارزات ضد رژیم ستم شاهی و چه در مسئولیت‌هایی همچون عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و دادستانی کل کشور و چه در دورانی که مورد برخی بی‌مهری‌ها در اواخر عمر شریف قرار گرفت فراموش نخواهد کرد و ایشان را همواره طلایه‌دار دفاع از «حق‌الناس» و شخصیتی که هیچگاه مصلحت‌سنجی‌های عافیت‌طلبانه را بر جلب رضایت حضرت باریتعالی ترجیح نداد، می‌شناختند.

بدون شک ایشان که به تعبیر امام خمینی(ره) «یک مرد عالم و فرد برجسته‌ای بین روحانیون بود» در مباحثات علمی و نوآوری‌های فقهی سرآمد مجتهدان بود و به عنوان یک مرجع نواندیش و روزآمد از خود آثار فقهی بسیار گرانبهایی به میراث گذاشتند که مشعل فروزانی برای طلاب و دانشگاهیان شیفته اسلام ناب محمدی(ص) خواهد بود.

ساده زیستی و بی‌اعتنایی به مادیات و پارسایی و تواضع و وارستگی و اخلاص بی‌نظیر ایشان قطعا همواره در خاطره نسل‌های آشنا به آن فقیه دوست داشتنی باقی خواهد ماند.

حزب مردم‌سالاری (که این افتخار را دارد اعضای شورای مرکزی آن پنج بار خدمت آن دانشمند ربانی شرفیاب شده و رهنمود گرفته‌اند) ضایعه بسیار اسفناک ارتحال ملکوتی آن مرجع مردمی و صادق را به حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه و حوزه‌های علمیه و مراجع عظام تقلید و ملت شریف ایران و خانواده معزز و بازماندگان به ویژه اخوی مکرم ایشان حضرت آیت‌الله حاج شیخ حسن صانعی و فرزند برومندشان جناب حجت‌الاسلام حاج شیخ سعید صانعی تسلیت گفته و از خداوند سبحان علو درجات آن یاور محرومان و مستضعفان و حشر و نشر با شهدای کربلا و امامان معصوم علیهم السلام را مسألت دارد.

==============================

پیام تسلیت انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها به مناسبت ارتحال آیت الله صانعی (ره)

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها ارتحال حضرت آیت العظمی صانعی را تسلیت گفتند.

در این پیام آمده است:

إِنَّا للهِِ وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ

ارتحال عالم مجاهد و فقیه وارسته حضرت آیت الله العظمی صانعی موجب تألم و تأثر گردید. او که پیش از انقلاب در صف مقدم نهضت روحانیت به رهبری امام خمینی(ره) علیه رژیم مستبد پهلوی قرار داشت، پس از انقلاب نیز در دوران تأسیس نظام جمهوری اسلامی و تصدی مسئولیت هایی چون عضویت در شورای نگهبان، دادستانی کل کشور و عضویت در مجلس خبرگان منشأ خدمات فراوانی بود.

اما آنچه او را از دیگر اقرانش متمایز ساخت رویکرد فقهی و اجتهادی او برای تحول و پویایی فقه شیعه در جهت پاسخ‌گویی به نیازهای نوپیدا بود، که فتاوی او در مسائلی همچون برابری دیه زن و مرد و حقوق انسانی اقلیت‌های دینی از ثمرات ارزشمند و راهگشای این رویکرد بود.

ویژگی دیگر آن مرحوم این بود که در برابر تعدی به حقوق شهروندان سکوت پیشه نکرد و در این راه انواع هتک حرمت‌ها و فشارها را به جان خرید و سرانجام با روحی آزرده از بی‌مهری‌ها و البته راضی از عمل به تکلیف و وظیفه‌ی دینی‌اش به ندای «ارجعی الی ربک» پاسخ گفت و به لقاء حق پیوست.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها این ضایعه‌ی جبران ناپذیر را به عموم ملت شریف ایران، بویژه مقلدان آن مرحوم و حوزه‌های علمیه تسلیت می‌گوید و برای آن عالم ربانی از درگاه باریتعالی رحمت، مغفرت و علو درجات مسألت می نماید.

 

خبر بروزرسانی می گردد......

کد خبر: 1399622305496
1399/6/22

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن