صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | تأکید مولاوردی بر ضرورت داشتن قانون در زمینه عدالت جنسیتی
بازدید این صفحه: 3402          تاریخ انتشار: 1397/9/11 ساعت: 13:31:33
تأکید مولاوردی بر ضرورت داشتن قانون در زمینه عدالت جنسیتی

موضوع: اخبار

 

دومین نشست از سلسله نشست های فقه پژوهی با عنوان «چالش های حقوق زنان در فقه»، روز گذشته(پنجشنبه هشتم آذر ماه 97) توسط مؤسسه فقه الثقلین با حضور جمعی از استادان حوزه و دانشگاه و فعالان حقوق زنان، در پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی برگزار شد. موسسه فقه الثقلین، یکی از موسسات فقهی قم است که زیر نظر دفتر آیت الله العظمی صانعی، از مراجع تقلید فعالیت می‌کند.

 

 

 

به گزارش مرجع ما به نقل از جماران، شهیندخت مولاوردی به عنوان جمع بندی این نشست گفت: وقتی که با حجم زیاد مطالعات و ارائه نظریات در سطح جهان در حوزه زنان مواجه می شویم کاشف به عمل می آید که ما مسأله زنان در کل دنیا و همین طور جوامع مسلمان مواجه هستیم و انتخاب عنوان «چالش های حقوق زنان در فقه» هم بسیار هوشمندانه به نظر می رسد؛ به ویژه در این زمان که ما در آستانه چهل سالگی جمهوری اسلامی به سر می بریم نشان از دغدغه و درایت برگزار کنندگان این نشست است.

وی افزود: به نظر می رسد توجه به شبهاتی که مطرح شده ضرورت دارد و من فکر می کنم هدف و فلسفه برگزاری چنین نشست هایی این هست که ما بنا بر رسالت و باوری که داریم می خواهیم اینجا اثبات کنیم که از نواندیشیدن، باز فهمی و بازخوانی متون دینی هم ضروری است و امروز مجموعه سخنرانی ها این ضرورت را برای ما ثابت کرد.

تأکید مولاوردی بر ضرورت داشتن قانون در زمینه عدالت جنسیتی

مولاوردی تصریح کرد: هم ظرفیت هایی که در فقه جواهری هست و هم ظرفیت هایی که در قانون اساسی ما هست که تأکید بر یکسانی حقوق زن و مرد در برابر قانون دارد. مشکل جامعه زنان این است که این یکسانی را در قانون نداریم و همین باعث می شود که ما انواع تبعیض ها و نابرابری ها را به چشم خودمان ببینیم و این احساس تبعیض و نابرابری را زنان و مجموعه جامعه ما داشته باشند. این نشست کمک می کند که ما بحث عدالت جنسیتی که در برنامه ششم هم گنجانده شده را در قانون داشته باشیم و بتوانیم از این حق قانونی و شرعی خودمان دفاع کنیم.

وی با اشاره به اینکه چالش های ما می تواند درون فقهی و یا چالش هایی باشد که از بیرون بر فقه تحمیل می شود، اظهار داشت: با پیچیدگی های عصر حاضر، مجموعه تحولات و انقلابی که در تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات به وقوع پیوسته و خواه ناخواه فقه و خانواده ما را متأثر کرده و ساختار خانواده ما را دارد تحت تأثیر قرار می دهد. اگر مجموعه تأثیراتی که می گذارد را به عنوان چالش های بیرونی در نظر بگیریم دغدغه های مختلفی مطرح می شود که آیا می توان هم دیندار و هم طرفدار حقوق انسانی بود؛ یا اینکه یکی را بخواهیم و مـتأسفانه بعضا دارد این نگرش شکل می گیرد که هیچ کدام را نمی خواهیم.

مولاوردی تأکید کرد: این را باید مورد توجه قرار دهیم که آیا باید واگرایی صرف باشد و یا اینکه بنا بر نظری که آقای خاتمی در بحث گفت و گوی تمدن ها داشتند، هم گرایی ما با آموزه های غربی نه از سر شیفتگی و نه از سر نفرت باشد. ما باید یک راه حل بینابینی متناسب با شرایط بومی و مقتضیات جامعه خودمان پیدا می کنیم و ضمن اینکه از تجارب بشری بهره می بریم بتوانیم این تطبیق را با شرایط خاص جامعه خودمان داشته باشیم و بتوانیم در عمل آن را به مدلی برسانیم که قابل ارائه باشد.

زمان آن فرا رسیده که یک الگوی عملی و مقبول برای نسل جوان ارائه دهیم

وی افزود: چهل سال از انقلاب اسلامی گذشته و زمان آن فرا رسیده که ما الگوی عملی قابل دفاع و قابل پیاده شدن و مقبول، به ویژه برای نسل جوان، ارائه دهیم که این نشست ها می تواند به ارائه این الگو کمک کند. البته بحث ما این نیست که پا جای پای بزرگان بگذاریم. هدف این است که موضوعات و واقعیت های حاکم بر جامعه خودمان و جامعه جهانی را شناسایی و عرضه کنیم و از طرف دیگر ظرفیت های نهفته و به ودیعه گذاشته فقه ما را یادآوری کنیم تا ممکن بودن این باز اندیشی را اثبات کنیم.

مولاوردی با تأکید بر اینکه ما دنبال وارد کردن الگوهای وارداتی به جامعه نیستیم، ادامه داد: ما دنبال این هستیم که شهروندان، زنان و جوانان ما زیست انسانی و مؤمنانه داشته باشند. باید همه کمک کنند که این اتفاق بیفتد. باید از همه کسانی که در این زمینه گام برداشتند یاد کنیم. دکتر آیینه وند خیلی برای عصری سازی دین تلاش کرد. سخنرانی های امروز را می توانیم به عنوان اسنادی در نظر بگیریم که در این زمان حساس به ما کمک کند که راه خودمان را پیدا کنیم و به آن الگوی عملی و قابل عرضه به جهان اسلامی بیاندیشیم.

 

کد خبر: 1397911305436
1397/9/11

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن