صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | آیت الله صانعی: مسئولان در اداره جامعه ریشه یاب و فقیه باشند/ خلاف عده ای را به گردن شهید بهشتی ها و مطهری ها نگذاریم
بازدید این صفحه: 3571          تاریخ انتشار: 1397/6/30 ساعت: 06:37:53
آیت الله صانعی: مسئولان در اداره جامعه ریشه یاب و فقیه باشند/ خلاف عده ای را به گردن شهید بهشتی ها و مطهری ها نگذاریم

موضوع: اخبار

 

حضرت آیت الله العظمی صانعی با انتقاد از برخی سخنان و نسبتهایی که به حوزه های علمیه داده می شود، بر ریشه یابی مسائل و شفافیت به عنوان دو درس مهم کربلا تاکید کرد.

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا، این مرجع تقلید در مراسم عزاداری عاشورای حسینی که در دفتر ایشان برگزار شد، ابراز داشت: یکی از موارد سپاس و حمد اباعبدالله در سخنرانی شب عاشورا، فقاهت در دین بود.

او با بیان اینکه این ریشه یابی در سخن امام حسین(ع) مصادیق فراوانی در جامعه امروز دارد، افزود: مردم و جامعه انسانی و اسلامی و تشیّع همه باید ریشه یاب باشند، سخنی را می شنوند، ریشه یابی کنند گوینده آن کیست؟ برای چه کسی است؟ و چه فایده ای دارد؟ و عمل نکردن به آن چه ضرری دارد؟ در جایی حضوری پیدا می کنند یا حرکتی می کنند، بدانند آیا این حرکت مرضی امام زمان(عج) و اباعبدالله(ع) است یا خیر؟

آیت الله صانعی تاکید کرد: همه قدرتمندان و مسئولان جهان بویژه قدرتمندان و مسئولان جامعه اسلامی باید در اداره جامعه چه سیاست داخلی و چه سیاست خارجی فقیه و ریشه یاب باشند و بدانند که قرآن می گوید حق مردم را کم نگذارید، ثروت جامعه را نابود نکنید، ارزشهای مردم را بی ارزش نکنید.

او تصریح کرد: مسئولان در اقدامات خود توجه کنند که آیا اسلام اجازه داده یا اجازه نداده و بعد که فهمیدند عمل کنند ولی ما اگر دیدیم نادرست است در حد خودمان باید دانایی کنیم، مبادا گناه عده ای را به گردن اسلام بگذاریم و خلاف عده ای را به گردن شهید بهشتی ها و مطهری ها بگذاریم.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر ریشه ها را پیدا کنیم و بفهمیم چه می کنند و ناراضی باشیم خوب است اما اگر راضی باشیم، گناه بزرگی است و با کسانی که به ملت و مردم ظلم کرده و اقتصاد مردم را فلج می کنند و ارزش ثروت مردم را پائین می آورند، شریک هستید. حداقل ناراضی باشیم و به خانواده خود بگوئیم اسلام این را نمی گوید.

او بیان داشت: حوزه های علمیه در دیروز و امروز کاملا فقاهت در دین داشته و تمام مسائل اسلامی را ریشه یابی کردند لذا مساله ای در اسلام نداریم که در حوزه های دیروز و برخی مراکز علمی حوزه های امروز ریشه یابی نشده باشد.

آیت الله صانعی یادآور شد: سال ۴۱-۴۲ که امام خمینی از قیطریه آمدند، مسائل مستحدثه را در تابستان آغاز کردند یعنی از مساله تراشیدن ریش گرفته تا نماز مسافر در کره ماه و دیگر مسائل. چگونه به خود اجازه می دهیم که بگوئیم حوزه های علمیه بحثی نکردند؟

او بیان داشت: حوزه های علمیه حق خود را در دیروز ادا کرده و اگر امروز هم اجازه دهند و تشویق کنند اداشده اش را به مردم نشان خواهند داد.

این مرجع تقلید با اشاره به نفوذ کلام حضرت آیت الله العظمی سیستانی در عراق گفت: این آیت الله العظمی سیستانی در نجف به عنوان مرجع تقلید نهضت را اداره می کند و به موقع سخن می گوید، او سخن فقیهانه می گوید، او دانشمند است و معلومات دارد. هرچه ما قداست روحانیت را اینجا می شکنیم، ایشان، قداست روحانیت را در نجف حفظ می کند.

او خاطرنشان کرد: این وضعی که برخی برای حوزه ها پیش آوردند، وضع نادرستی است اما بدانید اینها تمام می شود.

آیت الله صانعی ابراز داشت: اباعبدالله در این سفر از ابتدای حرکت تا پایان، شفافیت دارد، راست می گوید، درست عمل می کند و این شفافیت بوده که حسین را تا امروز نگاه داشته است.همه باید شفافیت را از کربلا و امام حسین(ع) فرا بگیریم یعنی راست بگوئیم دروغ نگوئیم، حیله و تزویر نکنیم.

کد خبر: 1397630305413
1397/6/30

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن