صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | حضرت آیت الله مکارم شیرازی: رویه امام علی(ع) برای جوانان باید درس زندگی باشد
بازدید این صفحه: 4609          تاریخ انتشار: 1395/4/8 ساعت: 10:20:57
حضرت آیت الله مکارم شیرازی: رویه امام علی(ع) برای جوانان باید درس زندگی باشد

موضوع: اخبار

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: همین رویه امام علی(ع) در زندگی باید برای جوانان امروز ما درس زندگی باشد؛ یعنی اگر جوان ما در یک جمع قرار گرفت که کسی به احکام دین التزامی ندارد او باید به تکلیف خود عمل کند و از طعنه های دیگران نیز نگران نباشد.

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا از حوزه، این مرجع تقلید در مراسم لیالی قدر در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) اظهار داشت: در شب قدر دو حادثه بزرگ رخ داده است که حادثه نخست، نزول قرآن کریم است.

او افزود: بعثت پیامبر(ص) شب ۲۷ ماه رجب بوده و نخستین آیات در این شب نازل شده است؛ اما در روایات دیگری بیان می کند که قرآن در شب قدر به آسمان پایین و دنیا نازل شد که این مساله را نزول دفعی نیز می گویند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه امام علی(ع) در خصوص قرآن بیانات کثیری را فرموده اند. ابراز داشت: قرآن قانون اساسی اسلام است که عقائد، احکام، اخلاق و برنامه های انبیای الهی، برنامه های اولیای الهی و … در آن تجمیع شده است.

او اظهار کرد: از جمله بیانات امام علی(ع) می توان به این سخن گهربار اشاره کرد که فرمودند: ملتی که قرآن دارد، فقیر نیست؛ بلکه غنی است و ملتی که قرآن ندارد، هرچه داشته باشد باز هم فقیر است.

این مرجع تقلید گفت: امام علی(ع) فرمودند که هر کسی که همنشین قرآن شده و در مجالس قرآن شرکت کند، از آن مجلس خارج نمی شود؛ مگر آنکه هدایت او افزون گشته و یا گمراهی او کم شده است.

او افزود: متاسفانه امروزه بیشتر بر روی صوت، ترتیل، صدای خوش قرآنی و مسابقات تاکید شده و روی معانی قرآن توجه کمی انجام می شود؛ البته این مسایل بسیار خوب است؛ ولی اولویت اصلی در ارتباط با قرآن، نخست قرائت، دوم فهم، سوم عمل کردن و چهارم منتشر ساختن آن است.

آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: اعراب جاهلی هنگامی که در معرض قرآن قرار گرفتند، رشد کردند و مسلمان شدند و دنیا را در زیر سیطره اسلام قرار دادند؛ از ساحل اقیانوس اطلس تا دیوار چین زیر پرچم قرآن قرار گرفت؛ اگر قرآن در جامعه امروز بشر پیاده شود، جهان را بیدار خواهد کرد.

او خاطرنشان ساخت: یکی از مسائلی که در آیات قرآنی به آن اشاره شده، تعیین مقدرات انسان هاست؛ فرشتگان در این شب تمام مقدرات سال را خدمت امام زمان(عج) برده و مشخص می شود که امسال کدام جمعیت سعادتمند و کدام جمعیت بدبخت خواهد شد.

این مرجع تقلید ادامه داد: با بیان این مسئله، این سوال نیز گفته می شود که وقتی مقدرات در این شب تعیین می شود، مساله اختیار چه هویتی پیدا می کند؟ پاسخ اول این است که مقدرات بر اساس لیاقت هاست؛ خداوند حکیم است و شخص حکیم همیشه روی حساب عمل می کند.

او افزود: یکی از فلسفه های احیای این شب نیز همین مساله لیاقت هاست؛ در این شب باید توبه کرد و قلوب را پاک کرد؛ اگر حق الناسی بر گردن کسی است باید آن را ادا کند و اگر خود را پاک کرد مقدرات بر اساس روح پاک انسان تعیین می شود.

آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: پاسخ دوم این است که امام صادق(ع) فرمودند که تنظیم مقررات در لوح محو و اثبات است که با اعمال انسان قابل تغییر است؛ یعنی با صدقه، تقوا و صله رحم می توان مقدرات ناگوار را تغییر داد.

او اظهار داشت: شب های قدر با نام امام علی(ع) آمیخته شده است که می توان نام، تاریخ، برنامه، کلام و احادیث حضرت برای ما الگویی باشد تا بهترین نوع و شکل زندگی را انتخاب کنیم؛ در این شب ها باید درس اخلاق، تقوا، شجاعت، زهد و بی اعتنای به مال و منال دنیا را از ایشان بیاموزیم.

این مرجع تقلید گفت: پیام بزرگ امام علی(ع) به ما این است که اگر در مسیر حق تنها شدید هیچ گاه این مسیر را ترک نکنید؛ حضرت بارها تنها شدند؛ ولی به تکلیف عمل کردند؛ در شبی که حضرت به جای پیامبر(ص) در بستر آرمید همین وضعیت وجود داشت.

او افزود: از دیگر مثال هایی که در این زمینه مطرح است، جنگ امام علی(ع) با عمروبن عبدود در جنگ احزاب بود که هیچ کسی جرات مقابله با وی را نداشت؛ ولی حضرت در سن جوانی وی را منکوب کرد.

آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: در جنگ با یهودیان خیبر نیز حضرت دوباره تنها بودند و زمانی که چند نفر پرچم را به دست گرفتند ولی کاری از پیش نبردند حضرت پرچم را به دست گرفتند و فتح را رقم زدند؛ در جنگ احد که برخی از تازه مسلمانان به دنبال جمع آوری غنایم محل ماموریت خود را ترک کردند؛ باز حضرت بودند که به رغم شهادت حضرت حمزه و صحابه دیگر پرچم اسلام را حفظ کردند.

او اظهار داشت: همین رویه امام علی(ع) در زندگی باید برای جوانان امروز ما درس زندگی باشد؛ یعنی اگر جوان ما در یک جمع قرار گرفت که کسی به احکام دین التزامی ندارد او باید به تکلیف خود عمل کند و از طعنه های دیگران نیز نگران نباشد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: اگر یک کارمند در محیطی قرار گرفت که برخی کارمندان دیگران به قوانین عمل نمی کنند و رشوه می گیرند نباید از  آنها بهانه ارتکاب همین عمل زشت تبعیت کند و نباید تحت تاثیر محیط قرار گیرد و باید به وظیفه دینی خود عمل کند.

کد خبر: 139548305243
1395/4/8

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن