صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | اولین شماره نشریه «صفیر حیات» با عنوان «حریم خصوصی» به جمع رسانه های کشور پیوست 
بازدید این صفحه: 5273          تاریخ انتشار: 1394/3/20 ساعت: 00:31:48
دفتر حضرت آیت الله صانعی:
اولین شماره نشریه «صفیر حیات» با عنوان «حریم خصوصی» به جمع رسانه های کشور پیوست 

در عرصه ی رسانه و فضای نشر و تبليغ، واژگانی به چشم می خورد که از ظرفيّت و اهميّت والايی برخوردارند: «رسول»، «رسالت»، «ابلاغ» و .... اينکه اين واژگان کليدی چقدر از مفاهيم ارزشی و چه بار گرانبهايی را با خود به همراه دارند، بر اهل نظر پوشيده نيست.

موضوع: اخبار دفتر مرجع

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معظم له؛

 

بسم الله الرّحمن الرّحيم

«الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا الله»

در عرصه ی رسانه و فضای نشر و تبليغ، واژگانی به چشم می خورد که از ظرفيّت و اهميّت والايی برخوردارند: «رسول»، «رسالت»، «ابلاغ» و .... اينکه اين واژگان کليدی چقدر از مفاهيم ارزشی و چه بار گرانبهايی را با خود به همراه دارند، بر اهل نظر پوشيده نيست. ارتباط اين کليد واژه ها با «رسانه» که با محتوای بلند و غنی در آميخته اند، حاکی از مسئوليت سنگينی است که بر دوش «اصحاب رسانه» حمل می شود. خوب است بدانيم اين مسئوليت زمانی خود را بيشتر از ديگر مواقع به رُخ می کشد و بر ذهن و وجود آدمی جا خوش می کند که می بينيم: مردم با اشتياق و کمترين هزينه، خرد و بينش خود را در اختيار خروجی های رسانه ها قرار می دهند و از دريافت پيام های آن خروجی ها نيز خشنودند. جفاست که از خان اين نعمت های اهدايی، برای رشد و تعالی هر چه بيشتر آنها به شايستگی قدرشناسی نشود. از اين منظر به واقع بايد حرکت رسانه ها از روش و منش عزيزترين بنده ی برگزيده ی خداوند، نشأت بگيرد. اين شيوه و روش که الگويی ماندگار برای نسل ها و انسان های بيدار است، خطاب به رسول خاتم(ص) اين چنين در آيه ی شريفه ی: «وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ» بيان شده است؛ هم خُلق و خوی پيامبر(ص) به عالی ترين و بهترين اخلاق، توصيف شده است و هم شخصيت رسول خدا (ص) به عنوان الگو و اسوه برای مردم معرفی گرديده است: «لَكُمْ فِی رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ».

عنصر وجوديِ با برکت و رحمتِ رسول گرامی اسلام(ص) با «ابلاغ» رسالتی همراه بود که بيشترين تلاش و زحمت را برای به سرانجام رساندن آن متحمّل گرديد و در مسير اين «رسالت» که بر پايه ی «بُعِثتُ لِأُتمِّمَ مَکارِم الأَخلاق» استوار گشت، از هيچ سختی و مشقّتی نهراسيد و بر انجام وظيفه تا به ثمر رسيدن آن، پايمردی و استقامت نشان داد.

اگر بخواهيم گذری بر تلاش و همّت رسانه ای در بين انسان ها داشته باشيم، بايد آن را با لوح و قلم پيوند دهيم. آنجايی که «خط» و «قلم» در ميان بشر جايگاه همترازی را با «بيان» پيدا کرد و بشر از بدو خلقت با نطق و بيان که به توصيف قرآن به: «عَلَّمَهُ الْبَيَانَ» آمده است، عقلانيّت و تعقّل را در صفحات زندگی وارد نمود و برای تداوم و ماندگاری آن، به سوی قلم پرواز داد. قلم زدن بر صفحات عناصر و مواد مختلف، نتيجه ای بود که بشر بدان دست يافت و به اوج عظمت آن اميدوار گشت. نگاه به آيات شريفه ی الهی بهترين گواه بر ارزش و عظمت «قلم» است. جايی که به قلم، سوگند ياد می کند و می فرمايد: «ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ» و يا بر نعمت تعليم به واسطه قلم منّت می نهد و می فرمايد: «اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ. الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ».

نشريه «صفيرحيات» با تأسّی از اخلاق نيکويِ رسولِ رسالت الهي، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفي(ص) و عترت گرامی اش صلوات الله عليهم اجمعين، به دنبال ايجاد بسترهای مناسب برای رشد علم و اخلاق و رسيدن به کمالات انسانی و معنوی است و در همين راستا، الزاماتی را برای خود به صورت تکليف و وظيفه ی هميشگی در نظر گرفته است:

1. صفيرحيات، با توجه به هم گرايی حقوق با اخلاق که هر دو از پايه های اساسی اخلاق رسانه ای شمرده می شوند، مسأله ارتباط با مخاطبين را فرصتی مغتنم جهت ارتقای فکر و فرهنگ متقابل می داند و موضوعات، مباحث و محتوای نشريه را روشنگر و با رويکردی انديشمندانه بر اساس تفکر ناب اسلامی و فقه شيعی انتخاب می نمايد.

2. صفيرحيات با اعتقاد به جدايی فکر سليم و عقل حکيم از عقل شيطانی و فکر سياست کامی و سياست بازي، در ارايه محتوای خود، برای منافع شخصی و گروهی منزلتی قايل نيست و آنچه را که آموزه های دينی بر آن پای می فشرد، چراغ راه و پيشه خود قرار خواهد داد و از آلودگی های احتمالی در فضای فکري، سياسی و اجتماعی دوری می جويد.

3. صفيرحيات با نگاه واقع بينانه به جريانات و مباحث روز جامعه، در پی طرح پرونده و موضوعاتی است که بتواند گوشه ای از نيازها و مشکلات اجتماعی اقشار مختلف مردم به خصوص جوانان را در قالب گفتگو، مقاله، گزارش، اطلاع رسانی و ... آسيب شناسی نموده و بر علاج آنها راهکار مناسبی به مخاطبين محترم ارايه نمايد .

4. صفيرحيات با احترام به همه ی انديشمندان، صاحب نظران و کارشناسان ديني، اجتماعی و فرهنگی از ايده ها و انديشه های آنان در جهت غنای فکر و فرهنگ بهره خواهد جُست و در اين حوزه، نقد و نظر را پيرامون موضوعات منتشر شده در نشريه، حق همه ی صاحبان انديشه می شمارد و از آن استقبال می کند.

5. صفيرحيات بر اين باور است که در اسلام و آموزه های الهی و دينی بن بستی وجود ندارد و اسلام پاسخگوی تمامی نيازهای بشر تا روز قيامت است. چنانچه حضرت امام خميني(س) در عظمت و توسعه علم فقه فرمودند: «فقه تئوری واقعی و کامل اداره ی انسان از گهواره تا گور است.» (صحيفه امام، ج21، ص289) لذا به روز نمودنِ قابليّت های ذاتيِ منابع و متون اسلامی در مسير اداره ی جوامع انسانی، مستلزم موضوع شناسی درست و قرائت نو از اين منابع با تکيه بر اصول و موازين مسلّم و قطعی است و صفيرحيات حرکت و تلاش خود را در اين راستا صرف خواهد نمود.

به طور خلاصه بايد بگوييم که بر اين پيمان باقی خواهيم ماند که: اين نشريه به عنوان يک ابزار در خدمت به توليد علم و تکامل اخلاق اجتماعی و فرهنگی جامعه، از هيچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد و بر اين تلاش نيز افتخار خواهد نمود.

علاوه بر آنچه آوردهايم، روشن است که جايگاه مهم و تأثيرگذار رسانه ها و نقش محوري، سازنده و خط دهنده ی آنان، مسئوليت رسانه ها را در قبال جامعه هر چه بيشتر خطير و سنگين می سازد تا جايی که رسانه ها نه تنها بايد از انتشار مسايل و موضوعات زيان آور و آنچه باعث سردرگمی و ايجاد شبهات بی مورد می شود، خودداری کنند، بلکه بايد از پرداختن به آنچه مفيد برای عموم طبقات اجتماع نيست هم، اجتناب نمايند.

به فرموده ی معمار بزرگ انقلاب اسلامی حضرت امام خميني(س): «مطبوعات بايد اين توجه را داشته باشند که چيزهايی که برای ملت مفيد نيست در روزنامه ها ننويسند، کاغذ صرف اين نکنند، بايد راديو تلويزيون به اين معنا توجه داشته باشند.» (صحيفه امام، ج19، ص 375)

ايشان به «اصحاب رسانه» نسبت به عواقب اخروی در قلم زنی و نوشته ها هشدار می دهند که: «در نوشته هايتان به خدا توجه داشته باشيد، بدانيد که اين قلم که در دست شما است در محضر خدا است و اگر هر کلمه ای نوشته شود، بعد سؤال می شود که چرا اين کلمه نوشته شده است. اگر به جای اين کلمه بشود يک کلمه خوب تر نوشت، از شما سؤال می کنند چرا اين کلمه زشت را نوشته ايد؟» (صحيفه امام، ج13، ص 482)

حضرت امام(س) همچنين در نوشتن مطالب و تيترهای چشمگير رسانه ها به هدف سازی مطلوب و مورد تأييد اخلاق و وجدان باطنی توجه و توصيه می کنند و می فرمايند: «قبل از اينکه تيترها را بخواهيد درشت بنويسيد با خودتان خلوت کنيد و ببينيد که برای چه اين کار را می کنيد؟ مقصد شما چه است؟» (صحيفه امام، ج14، ص 147)

اينها نمونه هايی از «اخلاق رسانه ای» است که توجه، التفات و التزام «اصحاب رسانه» به آنها؛ هم موجب حفظ حريم حقوق عمومی و خصوصی افراد و حيثيّت فرد و جامعه خواهد شد و هم ارتباط و اعتماد صحيح و سالم، توأم با احترام متقابل را با خوانندگان، بينندگان و شنوندگان آن، برقرار خواهد ساخت.

اميدمان اين است که در مسير احيای ندای «صفير حيات» که همان زندگی در سايه اخلاق، معرفت و کرامت آدميان است، گام برداريم و رضايت مندی شما خوانندگان محترم آن نشريه را جلب نماييم، اگرچه در اين کار خود را مصون از اشتباه نمی دانيم وليکن به انتظار اغماض نشسته و مرحمت شما عزيزان را به دل هايمان نويد دادهايم. به درگاه الهی سر می سپاريم و بر همه ی الطاف و انعام او شکر به جا می آوريم. الحمدالله ربّ العالمين.

کد خبر: 1394320303564
1394/3/20

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن