صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | احیای سنت اعتکاف از برکات انقلاب است
بازدید این صفحه: 4125          تاریخ انتشار: 1392/3/1 ساعت: 09:12:07
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی (مدظله العالی) در ابتدای درس خارج فقه :
احیای سنت اعتکاف از برکات انقلاب است

اعتکاف همچون احرام حج انسان را جهان مادی و مظاهر دنیوی جدا می کند؛ فرد معتکف در خانه خدا مجالی برای ارتباط با معبود پیدا می کند تا برای آینده زندگی خود تصمیم بگیرد و اگر در گذشته جایی اشتباه کرده نسبت به اصلاح آن اقدام کند.

موضوع: فقهی

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با عرض تبریک سالروز میلاد امام علی(ع) و با اشاره به حدیثی از رسول اکرم(ص) به تبیین فضائل و مناقب این امام همام پرداخته و فرمودند: نخستین کسی که از مردان به حضرت رسول(ص) ایمان آورد و مسلمان شد و همچنین نخستین کسی که در کنار حوض کوثر بر پیامبر(ص) وارد می شود حضرت امیرمؤمنان است.
ایشان در تفسیر این حدیث شریف تصریح کردند: مساله حوض کوثر یک موضوع اسرار آمیز است؛ در دروازه بهشت حوض کوثر قرار دارد که افراد مؤمن در آنجا حضور می یابند و ساقی آن حضرت علی(ع) است، مؤمنان از آن حوض می نوشند و بعد وارد بهشت می شوند و در پرتو نوشیدن آب از دست ساقی کوثر نا خالصی های دنیوی و رزائل اخلاقی از آنها دور می شود.
معظم له در ادامه با اشاره به اهمیت اعتکاف در دین مبین اسلام، فرمودند: از آیات قرآن استفاده می شود که اعتکاف یک امر معمول در میان مسلمانان بوده و حقیقت این است که اعتکاف از عبادات مهم دین مبین اسلام است.
ایشان اضافه کردند: اعتکاف همچون احرام حج انسان را جهان مادی و مظاهر دنیوی جدا می کند؛ فرد معتکف در خانه خدا مجالی برای ارتباط با معبود پیدا می کند تا برای آینده زندگی خود تصمیم بگیرد و اگر در گذشته جایی اشتباه کرده نسبت به اصلاح آن اقدام کند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند:‌ یکی از برکات انقلاب اسلامی احیای این سنت بوده است، در زمان های گذشته اعتکاف به صورت کم رونق برگزار می شد، اما انقلاب اسلامی بسیاری از سنت های اسلامی از جمله اعتکاف را احیا کرد و امروز طرفداران و مشتاقان اعتکاف بیشتر نسل جوان هستند و این امر مبارکی است.
ایشان بیان داشتند: این مساله نشان می دهد که همچنان روح دینی و عشق به مبانی اسلامی و دستورات دینی در نسل جوان ما نیز زنده است، در بسیاری از نقاط به قدری استقبال از سنت اعتکاف زیاد است که مساجد پاسخگو نیست و به ناچار دست اندرکاران مجبور به قرعه کشی بین ثبت نام کنندگان می شوند.
معظم له با اشاره به شرط برگزاری اعتکاف در مساجد جامع، یادآورشدند:‌ مسجد جامع از نظر ما مسجدی است که در طول شبانه روز در آن نماز جماعت اقامه شود، بنابراین در مسجد دانشگاه نیز می توان اعتکاف را برگزار کرد و از نظر ما لازم نیست نام مسجد جامع به خود گیرد.
ایشان با بیان توصیه هایی به معتکفان خاطرنشان کردند: امیدواریم معتکفان در مدت اعتکاف بعد از آن که قلب خود را با آب توبه شستشو می دهند و قلب خود را پاک می کنند دعاهای مؤثری برای نجات مسلمانان از چنگال دشمنان، پایان یافتن نزاع خونین در کشورهای مختلف اسلامی و حل مشکلات داخلی کشور و مردم به ویژه اقشار محروم و رفع مشکلات اقتصادی، اخلاقی و سیاسی داشته باشند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی همچنین از معتکفان خواستند برای برگزاری مطلوب انتخابات به نحوی که مورد رضایت خدا و موجب تحکیم علقه مردم نسبت به هم و انقلاب شود دعا کنند.
 

کد خبر: 13923130206
1392/3/1

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن