صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | اعتکاف عهد مودّت و ميثاق مجدّد با پروردگار رحمن و رحيم
بازدید این صفحه: 3833          تاریخ انتشار: 1392/2/29 ساعت: 09:24:07
اعتکاف محو خودخواهي در امواج بلند خداگرايي
اعتکاف عهد مودّت و ميثاق مجدّد با پروردگار رحمن و رحيم

حقیقت اعتکاف در واقع حبس نفس است. اعتکاف، ماندن در مسجد به نیت عبادت است و قصد عبادت دیگر، در آن معتبر نیست.

موضوع: فقهی


اعتکاف چیست؟

"اعتکاف به معنی اقامت گزیدن در جایی است به طوری که فرد معتکف خود را محبوس و ملتزم به آن مکان بداند و این التزام ناشی از اهمیت و عظمت آن موضع باشد."

اعتکاف در لغت به معنای توقف در جایی است .اما تعریف اصطلاحی اعتکاف: امام خمینی (ره) در تعریف اعتکاف می فرمایند: "وَ هُوَ اللَّبَثُ فِی المَسجِدِ بِقَصدِ التَعّبُدِ بِهِ وَ لا یعتَبَرُ فِیه ضَمُّ قَصدِ عِبادَةٍ اُخری خارِجَةً عَنهُ وَ اِن کانَ هُو الاَحوِط؛ اعتکاف، ماندن در مسجد به نیت عبادت است و قصد عبادت دیگر، در آن معتبر نیست. اگر چه احتیاط مستحب نیت عبادتی دیگر، در کنار اصل ماندن می باشد

سنت پیامبر در اعتکاف

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نیز پس از بعثت، به این سنت دیرینه عمل می‌فرمود و همه ساله در دهه سوم ماه رمضان در مسجد النبی در مدینه چادری بر پا می‌کرد، در آنجا معتکف می‌شد و به عبادت می‌پرداخت.

زمانهای اعتکاف

ایام اعتکاف، دهه آخر ماه رمضان و نیز ایام البیض (سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم) ماه رجب است.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرموده است:

«ثواب اعتکاف در ماه رمضان، برابر با ثواب دو حج و عمره است.»

شرایط اعتکاف:

در صحت اعتکاف علاوه بر شرایط عامه تکلیف( ایمان، عقل و قدرت)، اموری شرط است:الف) قصد قربت ب) روزه: ج) سه روز روزه دار بودند. د) وقوف در  چهار مسجد: مسجد الحرام، مسجد النبی«ص»، مسجد جامع کوفه و مسجد بصره. ولی به قصد رجاء ( به امید پاداش) می توان در مسجد جامع هر شهر معتکف شد. ه)اجازه شوهر و اجازه پدر و مادر و) پیوستگی اعتکاف 

اعمال اعتکاف:

اعمال شب سیزدهم: اعمالی را باید در این شب انجام داد؛ از جمه آن ده رکعت نماز است که اگر به درستی به جا آورده شود، دارای ثواب و پاداش بزرگی است. در روایتی از پیامبر (ص) می خوانیم: « کسی که در شب سیزدهم ماه رجب ده رکعت نماز بخواند؛ بدین گونه که در رکعت اول حمد یک مرتبه و سوره عادیات هم یک مرتبه و در رکعت دوم حمد یک مرتبه سوره تکاثر نیز یک مرتبه بخواند و بقیه رکعت ها را هم به همین نحو تمام کند، خداوند متعال گناهان او را می آمرزد و اگر عاق والدین هم باشد خداوند سبحان از او راضی می شود، و همچنین در قبر نکیر و منکر به او نزدیک نمی شوند و او را نمی ترسانند و بر پل صراط هم چون برق خاطف (سریع) عبور می کند و نامه اعمالش را به دست راستش می دهند و میزان اعمالش سنگینی می کند و در بهشت فردوس هزار شهر به او اعطا می شود.»روز سیزدهم هم روزه اش ثواب فراوان دارد و برای کسی که بخواهد عمل ام داود را به جای آورد، باید این روز و دو روز بعدش را روزه بگیرد.

حقیقت اعتکاف در واقع حبس نفس است.

هر کسی که به هر کاری مشغول است باید آن کار را بشناسد و در این زمینه معرفت و درایت فوقالعاده مهم است.

این مقام اعتکاف است که حضرت ابراهیم(ع) بعد از اینکه خلیل الله شد باید بیتالله را پاکیزه و آماده کند تا معتکفین در خانه خدا مقیم شوند و نفوس را حبس کنند.

اعتکاف وقتی اعتکاف است که معتکف در مسجد وارد شود و ارتباطش با دو نقطه تمام شود؛ یکی از آن دو ذات قدوس حق تعالی است و دیگری ولی عصر امام زمان(عج) است.

در فقه نشان میدهد که در آن سه روز اعتکاف روح باید به آنکه هر چه هست از اوست متمرکز شود، منتها کسی که برای شرکت در این مراسم وارد مسجد میشود اول باید فکر کند که چه بود، چه شد، کجا میرود و برای چه کاری میرود.

باید هر چه زودتر از خواب غفلت بیدار شویم و آنچه را که فراموش کردیم را به یاد بیاوریم.

ما همه یک نطفه بودیم و خداوند نطفه گندیده را در شکم مادر قرار داد و این قوا را به عطا کرد و معتکف باید بداند که از کجا آمده و لطف و عنایت چه کسی نطفه را به این صورت در آورده است.

آنچه هست به طفیل اوست، من و تو حق حیات نداریم. باید بدانیم از اول صبح که برخاستیم چه قدر به فکر خدا هستیم و چقدر به فکر خودمان.

الطاف به برکت کسی است که تمام وجودش محض فی الله است و او ولی عصر(ع) است.

بالاترین کار در اعتکاف قرائت قرآن است و معتکف نباید از این مسئله مهم غفلت کند.

نماز حرف زدن ما با خدا و قرآن حرف زدن خدا با ماست و اگر معتکف ختم قرآن را به امام زمان(عج) هدیه کند، هدیه او هدیه به همه انبیاست.

این زیارت اکسیر اعظم است و همه معتکفین باید قرائت این زیارت را جزو اولین برنامههای خود قرار دهند.

زیارت آل یاسین و سوره یاسین برای معتکف به خدا فتح باب میکند و همه اینها ریشه فقهی دارد.

اگر اعتکاف با این اعمال تمام شود، آهن به مسجد میرود و وقتی برمیگردد طلای احمر میشود.

 

هنر یعنی بازداشتن نفس و اینکه آدم بتواند در مقابل هوای نفس بایستد البته اعتکاف این که انسان بتواند خودش را در مقابل غرایز، شهوت و غضب حفظ کند، معنا می‌کنند که هنر واقعی همین است.

برنامه اعتکاف از برنامه‌های بزرگ الهی، عبادی و تربیتی اخلاقی اسلام است که برکات و آثار فراگیری دارد و همچنین اعتکاف برنامه‌‌ای انسان‌ساز است که در جامعه ایجاد تحول می‌کند و آن را به سوی کمال سیر می‌دهد.

چنین برنامه‌هایی در اسلام، برای این است که مردم متوجه به خداوند متعال شوند، زیرا آنچه به قلب‌ها آرامش می‌دهد یاد خداست.

انسان وقتی برنامه‌هایی از قبیل اعتکاف را با دقت ملاحظه می‌کند پی می‌برد که چنین برنامه‌هایی وحیانی و از طرف خداوند متعال است.

در سال‌های اخیر، استقبال مردم به این برنامه زیاد شده که به دلیل حقیقت و معنویت اعتکاف است که مردم را به خود جذب می‌کند.

امروزه ما به چنین برنامه‌هایی در مقابل تبلیغات سوئی که مردم به ‌ویژه جوانان را از خدا و اخلاق کریمه باز می‌دارد، احتیاج شدید داریم زیرا اعتکاف سد محکمی در برابر کسانی است که می‌خواهند تعهد و تعبد مردم را نسبت به احکام و ارزش‌های اسلامی ضعیف کنند.

اعتکاف هنری واقعی و حقیقی است، هنر یعنی بازداشتن نفس و اینکه آدم بتواند در مقابل هوای نفس بایستد البته اعتکاف این که انسان بتواند خودش را در مقابل غرایز، شهوت و غضب حفظ کند، معنا می‌کنند که هنر واقعی همین است.

امیدوارم که این برنامه بیش از این رونق پیدا کند و معنویت آن همیشه محفوظ باشد و مطالب دنیایی در آن وارد نشود، چرا که اگر دنیا و مطالب دنیوی وارد شود اثرش از بین می‌رود.

مقصود در اعتکاف باید فقط و فقط خدا و محمد و آل محمد(ص) باشد و به هیچ وجه مقامات دنیایی را نباید در این مکتب بزرگ اخروی و معنوی وارد کرد.

این همه ظلمی که در بحرین به شیعیان، از سوی جنایت‌کارانی که از حیوانات وحشی هم وحشی‌تر هستند، می‌شود، به این دلیل است که حاکمان بحرین هیچ چیزی از اصول انسانیت نفهمیده‌اند چه برسد به این‌که به انسان‌‌ها احترام کنند.

اگر شخصی، انسانی را از معصیت خدا باز دارد، ثواب بسیار زیادی دارد و به فرموده پیغمبر اکرم(ص) به امیرالمؤمنین(ع)، بهتر است از آنچه آفتاب بر آن می‌تابد و غروب می‌کند.

چه چیزی از این بهتر که انسان بتواند مردم را به خداوند متعال نزدیکتر کند و لذت تقرّب به خداوند متعال را به آنها نشان بدهد و به آنها بفهماند که عذاب‌های جسمانی خداوند در برابر جدایی آدم از خداوند هیچ است.


 

 


﴿وَعَهِدْنَا إِلَي إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَن طَهِّرَا بَيتِي لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ﴾ [1]

 

و ما به سوي ابراهيم و اسماعيل وحي فرستاديم که: خانه‌ي مرا براي طواف کنندگان و معتکفان و رکوع و سجده کنندگان پاک و پاکيزه سازيد.

ماه رجب اولين ماه از فصل عبادت و نيايش به درگاه خداوند تعالي است. در اين ماه با بندگي و سرسپردگي و تسويه نفس در پيشگاه آستان قدس الهي، بارقه‌هاي اميد و عفو و رحمت خداوندي در شب‌هاي قدر ماه مبارک رمضان و درک آن شب‌ها و به دست آوردن ثواب هزار ماه در انسان زنده مي‌شود.

 

ماه رجب، ماه ولايت و ولادت «باب علم»[2] رسول خداست. ماه پاداش گرفتن از خوشه‌هاي پر برکت خرمن سايه سار امامت مولاي متّقيان امام علي(عليه السلام) است. ماه تمسّک و مودّت به خاندان اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) است.

 

ماه رجب، ماه خدا و ماه پيمودن پله‌هاي سلوک و تقرّب به خداست، ماه اعتکاف و راز و دعاست. آدمي با حضور در صحن و سراي خالق مهربان، طهارت و معرفت را در شبستان وجود خود تمرين مي‌دهد و زنگارهاي گناه و آلودگي را از آيينه جان خود مي‌زدايد.

 

معتکف حضورش در مسجد، و روزه و نماز و نيايشش مايه قرب و وصال به خداست. متعکف با اعتکاف و مصمّم شدن بر حضور خود در خانه‌ي دوست، جسم و جان خود را پرورش مي‌دهد، آن جان آدمي که در ابعاد وجودي انسان به دنبال کمال و سعادت است.

 

«الهي هب لي کمال الانقطاع اليک[3]؛ خدايا به من نهايت بُريدگي از غير خودت را هديه نما»

 

شيريني و زيبايي اين کمال، نشستن بر سر سفره‌اي است که از مغفرت و بخشايش الهي گسترده شده و عاشقان کوي دوست از اين سفره‌ي پر فيض معبود خود لقمه‌هاي راز و نياز برچينند و خود را از ژرفاي معنويت و تقرّب به پروردگار خويش بهره‌مند نمايند.

 

اعتکاف آميزه‌اي از چندين عبادت با فضيلت است. ترکيب اعمال و اذکار عبادي در حداقل سه روز اقامت در مسجد به گونه­اي همه‌ي شرايط تمرين بندگي و جهاد با نفس را در انسان به وجود آورده که دل بريدگي و غفلت زدايي و صيقل روح و روان و پالايش خلوص و نردبان صعود و قطع تعلّقات و دلبستگي دنيوي بهترين ارمغان آن است.

 

اعتکاف محو خودخواهي در امواج بلند خداگرايي است. اعتکاف عهد مودّت و ميثاق مجدّد با پروردگار رحمن و رحيم است. اعتکاف گرچه عبادتي مستحبي و داوطلبانه است امّا فرصتي است براي گريز از لذايذ دنيا و مهار نفس براي بازگشت به خويشتن و تقرّب جستن به حضرت حق و روي آوردن به سمت و سوي قلب و قبله خداوند هستي.

 

بدون شکّ ـ با توجه به آيه شريفه سوره بقره ـ اعتکاف يکي از سنت‌هاي الهي است که در شريعت حضرت ابراهيم(عليه السلام) از مناسک و عبادات الهي محسوب مي‌شد و اُمت ابراهيمي هم بدان اهتمام مي‌ورزيدند، و لذا حضرت ابراهيم و فرزندش اسماعيل(عليهم السلام) از طرف خداوند موظّف شدند تا محيط امن خانه الهي را براي برپايي چنين مراسمي مهيّا سازند. در عين حال، اهميت و ارزش و بزرگي اين امر زماني روشن‌تر خواهد شد که آيه شريفه «اعتکاف کنندگان» را در کنار «طواف کنندگان» و «رکوع و سجده کنندگان» قرار داده است: ﴿‌للطّائفين وَ العَاکفين و الرُّکّعِ السُّجُودِ﴾ بنابراين، حضرت دوست با اين بيان بر عظمت و ويژگي اعتکاف در پيشگاه خود گواهي داده است.

 

از اينجاست که بزرگاني چون مقدّس اردبيلي در شرافت و فضيلت اعتکاف مي‌فرمايد: «مبادا کسي گمان کند اعتکاف مقدّمه عباداتي ديگر است، بلکه کسي که با طهارت و در حال روزه در مسجد مقيم مي‌شود و قصد قربت را در اعتکاف نيت مي‌کند اين عمل خود عبادت است».[4]

 

همچنين از آيات قرآن مجيد استفاده مي‌شود که: حضرت موسي(عليه السلام) در خلوتگاه کوه طور و حضرت زکريّا در بيت‌المقدس و حضرت مريم نيز که در کفالت حضرت زکريا(عليه السلام) بوده است[5] در همان مکان اعتکاف مي‌کردند و به راز و نياز با پروردگار خويش مشغول مي‌شدند.


 

علامه طباطبايي در ذيل آيات 16 و 17 سوره مريم[6] مي‌فرمايد: «گويا مقصود از دوري مريم از مردم، بريدن آنان و روي آوردن به اعتکاف براي عبادت بوده است».[7]

 

اجداد و نياکان پيامبر اسلام که از پيروان دين حنيف ابراهيمِ خليل حقّ بودند اماکني را براي خلوت و به دور از مردم برگزيده و به اعتکاف مي‌پرداختند و پيامبر‌ نيز بر همين روش قبل از بعثت در غار حراء در خلوت خويش معتکف مي‌شد و به عبادت و راز و دعا با خداي خويش مشغول مي‌گشت.

 

بعد از بعثت هم رسول خدا‌ در طول سال، ايّامي را براي اعتکاف در مسجد به سر مي‌بردند و ائمه طاهرين(عليهم السلام) نيز علاوه بر خود، مؤمنين را هم به اعتکاف در مساجد ترغيب مي‌نمودند.

 

باشد که ما نيز از سفره‌ي فيوضات الهي مخصوصاً در ماه رجب (ماه خدا) و شعبان (ماه رسول خدا) و رمضان (ماه اُمت رسول خدا) بهره‌مند باشيم و ايزد متعال را بر توفيق استفاده و دريافت از اين عبوديت و معنويت سپاس و ثناء گوييم.

 

 


اعتکاف عبادتی است که تبدیل به عادت نمی شود و هر سال تازگی دارد و جوانانی که لذت اعتکاف را چشیده اند بیش از پیش علاقه مند به اعتکاف و واقف به آثار و برکات آن هستند.

یکی از این سنت ها، سنت اعتکاف است، اعتکاف در متن قرآن مجید آمده است و روایات بسیاری نیز بر اعتکاف دلالت دارد.

قبل از انقلاب اسلامی چندان کسی دنبال اعتکاف نمی رفت و به آن اهمیت داده نمی شد، اما در حال حاضر اعتکاف به یک مساله فوق العاده دینی، اجتماعی و اخلاقی تبدیل شده و اینها همه به برکت انقلاب اسلامی ایران است.

خوشبختانه اعتکاف سال به سال گسترده تر می شود و در حال حاضر فضای موجود پاسخگوی خیل متقاضیان نیست.

جوانان مورد بمباران رسانه های فاسد و برنامه های آلوده غربی هستند، از این رو به اعتکاف بیشتر نیاز دارند و به یقین در روحیه آنها اثر می گذارد و این سه روز اعتکاف می تواند جوان را در تمام سال بیمه کند.

اعتکاف همچون دارویی تقویتی است که با یک بار مصرف ممکن است انسان ها را از بسیاری بیماری ها نجات دهد و در خانواده ها و جامعه نیز اثرگذار باشد.

اعتکاف به این صورت که منظم و حساب شده و با تمام لوازم برگزار شود، مخصوص پیروان مکتب اهل بیت(ع) است و ما به این مساله افتخار می کنیم.


 

                                                                                                                                                                                                 

 

پی نوشت

1-بقره(2): 125

2-قال رسول‌الله(صلي الله عليه و آله): «أنا مدينـة العلم و علي بابها و هل تدخل المدينـة الا من بابها؟» بحارالأنوار، ج 10، ص‌‌120.

. 3-بحار الأنوار، ج 91، ص 99

. 4-مجمع الفائده، ج 5، ص 351

[5] . 5-آيه‌ي 37 سوره آل عمران مي‌فرمايد: ]وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمَـحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقاً قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّي لَكِ هذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللهِ إِنَّ اللهَ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَاب[؛ «[خداوند] و کفالت او [مريم] را به زکريا سپرد. هر زمان زکريا وارد محراب او مي‌شد، غذاي مخصوصي در آن جا مي‌ديد. از او پرسيد: اي مريم! اين را از کجا آورده‌اي؟ گفت: اين از سوي خداست. خداوند به هر کس که بخواهد، بي‌حساب روزي مي‌دهد.»

5-وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيَمَ إِذِ انتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَاناً شَرْقِيّاً«16» فَاتَّخَذَتْ مِن دُونِهِمْ حِجَاباً فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَراً سَوِيّاً«17»؛ «و در اين کتاب، مريم را ياد کن، آن هنگام که از خانواده‌اش جدا شد، ودر ناحيه‌ي شرقي [بيت‌المقدس] قرار گرفت؛ و در ميان خود و آنان حجابي افکند [تا خلوتگاهش از هر نظر براي عبادت آماده باشد] در اين هنگام، ما روح خود را به سوي او فرستاديم، و او در شکل انساني بي عيب و نقص، بر مريم ظاهر شد.»

.7-الميزان، ج 14، ص 34 به بعد

کد خبر: 139222930197
1392/2/29

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن