بازدید این صفحه: 3771 تاریخ انتشار: 1392/9/6 ساعت: 03:25:20
حضرت آیتالله سبحانی:
نهضت حفظ قرآن در جامعه ایجاد شود
هر کس با هر سن و سالی که دارد میتواند سورههای مختلف ولو سورههای کوتاه را حفظ کند و در نمازهای یومیه بخواند.
موضوع: سخنرانی
به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه) به نقل از شفقنا، حضرت آیتالله العظمی جعفر سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول خود در مسجد اعظم قم با اشاره به عقیده برخی بر تحریف قرآن اظهار داشت: میگویند پیامبر اکرم(ص) فرموده است سوگند به کسی که جانم در دست اوست، شما نیز گرفتار سرنوشت یهود و نصارا خواهید بود.
او افزود: از این روایت نتیجه میگیرند که چون کتاب یهودیان تحریف شده پس قرآن هم تحریف خواهد شد؛ روزی در کرمان به مدرسه مشایخ آنها رفتم و کسی در آنجا برایم با همین حدیث که فریقین نقل کردهاند استدلال کرد که قرآن کنونی تحریف شده است.
این مرجع تقلید با بیان اینکه جواب این استدلال آنها روشن است عنوان داشت: باید دید آیا واقعا حدیث پیامبر(ص) ناظر به این مطلب است که هر آنچه در امت یهود بوده در میان مسلمانان هم رخ میدهد یا خیر که یقیناً اینطور نیست زیرا یهودیان 40 سال در بیابان سرگردان بودند و دلیل این سرگردانی هم کفران نعمت و سرپیچی از فرمان حضرت موسی(ع) بود ولی امت اسلامی اینگونه سرنوشتی نداشتند به علاوه اینکه آنها به گوسالهپرستی روی آوردند ولی مسلمانان چنین کاری نکردند.
او ادامه داد: خداوند ابر را سایبان یهودیان قرار داد ولی چنین چیزی برای امت اسلامی تحقق نیافت بنابراین این روایت از حضرت محمد(ص) بر عموم موضوعات صدق نمیکند و دلیل نمیشود که هر آنچه بر سر قوم یهود آمده بر سر مسلمانان هم بیاید.
آیتالله سبحانی با اشاره به تقسیم یهودیان به فرقههای مختلف بیان داشت: منظور روایت آن است که مسلمانان هم مانند یهودیان متفرق خواهند شد زیرا همه آنها از اهل بیت(ع) پیروی نمیکنند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: یهودیان کتاب خود را تحریف یعنی تفسیر بر باطل کردند؛ مسلمانان هم ممکن است گاهی اوقات تفسیری باطل از قرآن ارائه دهند هرچند این امر از عظمت و کرامت قرآن نمیکاهد.
او با بیان اینکه قائلان به تحریف قرآن به روایات تحریف در کتاب مرحوم نوری استناد میکنند تصریح کرد: نوری کتابی با عنوان فصلالخطاب فی تحریفالکتاب دارد که برای آیندگان اسباب دردسر شده است.
آیتالله سبحانی عنوان داشت: ضرر این کتاب کمتر از امتیاز انحصاری تنباکو نبوده و شایسته بود که میرزای شیرازی در مورد این کتاب هم اقدامی انجام دهد هرچند شاید معذور بوده است؛ کتاب نوری در زمان میرزای شیرازی به چاپ رسید و مورد انتقاد علما قرار گرفت؛ نوری با استفاده از سه کتاب که هر سه جزو بیارزشترین آثار هستند کتاب خود را نوشته است.
این مرجع تقلید با بیان اینکه نباید اصرار کنیم اهل سنت هم قائل به تحریف هستند گفت: این به ضرر ماست که آنها بگویند شیعیان قائل به تحریف هستند و ما هم همین سخن را در مورد آنها بگوییم و دیگران بگویند مسلمانان دچار اجماع مرکب هستند و معلوم میشود قرآن واقعا تحریف شده است.
او افزود: باید ادلهای را که از کتابهای آنها آورده شده که نشاندهنده تحریف در قرآن هستند رد کنیم تا عدم تحریف قرآن را اثبات نماییم.
آیتالله سبحانی روایت الشیخ و الشیخه را که توسط بخاری نقل شده است مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: این روایت مجعول است زیرا ملاک رجم شیخ و شیخه نیست بلکه احصان معیار عمل قرار میگیرد ضمن اینکه ظاهر روایت هم نشان میدهد که از قرآن نیست بلکه اقتباسی اندک از کتاب صورت گرفته است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه علمای اهل سنت درباره این روایت میگویند جزو قرآن بوده ولی تلاوتش منسوخ شده است گفت: آنها عقیده دارند مضمون در اینجا منسوخ نشده به همین دلیل در کتابهای خود بابی با عنوان منسوخالتلاوت دارند در حالیکه ما میگویم این واژه عبارتالاخری تحریف است.
او ادامه داد: روایت دیگری از عایشه نقل میکنند که اگر 10 بار زنی نوزادی را شیر دهد سبب محرمیت است ولی بعدا به پنج بار کاهش یافته در حالیکه در قرآن هیچ یک از این آیات نیامده است؛ در اینجا هم میگویند این موضوع جزو آیات منسوخالتلاوت به شمار میرود ولی همین حرفشان نشان میدهد که آنها قرآن را به طور صحیح مطالعه نکردهاند؛ منسوخالتلاوت عبارتی محترمانه برای تحریف به شمار میرود.
آیتالله سبحانی با بیان اینکه تنها جمع کمی از اخباریون قائل به تحریف هستند عنوان داشت: با این حال سخن آنها اعتباری هم ندارد.
این مرجع تقلید در ادامه به روایتی از حضرت محمد(ص) اشاره کرد و افزود: مقام قرآن را نمیتوان با سخن دیگری مقایسه کرد و نباید آن را با احادیث به طور مساوی مورد بررسی قرار داد زیرا کتاب از ابتدا تا انتها متواتر بوده و کلام خداست.
او با تاکید بر ایجاد نهضت حفظ قرآن در جامعه گفت: هر کس با هر سن و سالی که دارد میتواند سورههای مختلف ولو سورههای کوتاه را حفظ کند و در نمازهای یومیه بخواند؛ سورههایی که در عم جزء هستند معارف و مفاهیم بیشتری را در خود نهفته دارند زیرا مربوط به آغاز رسالت نبی مکرم اسلام(ص) هستند.
آیتالله سبحانی بیان داشت: میتوان قرآن کوچکی تهیه کرد و در اوقات فراغت به حفظ سورههای کوتاه مشغول بود.
کد خبر: 13929630839
1392/9/6
|