بازدید این صفحه: 4542 تاریخ انتشار: 1392/5/2 ساعت: 07:29:14
حضرت آیتالله سبحانی:
اعجاز علمی قرآن دلیل دیگری بر وحیانی بودن آن است
یکی از مراجع تقلید گفت: اعجازات علمی قرآن نشان میدهد این کتاب کلام وحی بوده و پیامبر اکرم(ص) چیزی از خود بر آن نیفزوده است.
موضوع: تفسیر
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرجع ما به نقل از شفقنا، حضرت آیتالله العظمی جعفر سبحانی ظهر امروز در تفسیر سوره «یس» که در مدرسه حجتیه قم برگزار شد با اشاره به آیه «وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى عَادَ کَالْعُرْجُونِ الْقَدِیمِ» اظهار کرد: یکی از ویژگیهای اسلام این است که همواره از ادوات طبیعی استفاده میکند که در اختیار همگان باشند؛ خداوند ماه را به عنوان تقویمی برای انسانها قرار داده است.
او افزود: سال شمسی هم مقیاس خوبی است اما نیازمند دانش و تخصص است به همین دلیل اسلام سال قمری را ملاک قرار داده هر چند ما آن را برای محاسبه سال خمسی قبول داریم.
این مرجع تقلید در ادامه خاطرنشان کرد: دانشمندان تا زمان نزول قرآن و حتی صدها سال پس از آن عقیده داشتند زمین مرکز جهان است و خورشید و ستارگان هم ثابت هستند اما آسمانهای 9 گانه دارای حرکت هستند ولی قرآن خط بطلانی بر این عقیده کشید و خورشید را دارای حرکت دانست.
او با بیان اینکه در قرآن کریم آمده است ماه دارای منازلی است گفت: ماه در روز اول طلوع خود بسیار باریک است و در روز هفتم نیمی از دایره را تشکیل میدهد و در شب چهاردهم هم بدر کامل میشود و این چرخه را به صورت برعکس تا پایان ماه میپیماید.
آیتالله سبحانی تغییر شکل ماه را همان منازلی دانست که ماه برای یک دور چرخیدن به گرد زمین میپیماید و عنوان داشت: خداوند تشبیه جالبی در مورد ماه نو به کار میبرد و آن را به شاخه زرد رنگ و نازک خرما مانند میسازد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: اینگونه معجزات علمی نشان میدهد قرآن گفتههای پیامبر اسلام(ص) نیست زیرا اگر چنین بود ایشان باید با استفاده از هیأت بطلمیوسی که ماه و ستارگان را ثابت میانگاشت مطالب خود را بیان میفرمود.
او با بیان اینکه قرآن به زبان عموم مردم سخن میگوید گفت: هر شخصی میتواند به اندازه فهم و درک خویش از این کتاب آسمانی بهره ببرد.
آیتالله سبحانی آیه «لَا الشَّمْسُ یَنبَغِی لَهَا أَن تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّیْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَکُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ» را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: دو معنا از این آیه برداشت میشود؛ نخست اینکه بگوییم آفتاب حق ندارد ماه را درک کند یعنی نمیتواند نظام هستی را بر هم بزند و زندگی بشر مختل خواهد شد که خلاف اراده الهی است. در معنای دوم میگویند ماه سریعتر از خورشید حرکت میکند؛ تدبیر نظام هستی به گونهای است که روز و شب نمیتوانند بر یکدیگر سبقت بگیرند.
او در بخش دیگری از سخنان خود به سالروز میلاد امام حسن(ع) اشاره کرد و گفت: زمانی که حضرت متولد شد او را در حریری بهشتی پوشانده و به نزد پیامبر(ص) آوردند و در روایت دیگری سخن از پارچه زربفت آمده است که گویا پیامبر(ص) به امر اعتراض کردهاند.
آیتالله سبحانی امام حسن مجتبی(ع) را مظلومترین ائمه دانست و اظهار کرد: هنگامی که ایشان را به خاک سپردند مروان بن حکم هم گریه میکرد و در جواب امام حسین(ع) گفت گریه من به خاطر آن است که برادرت صبری همانند کوهها داشت.
کد خبر: 13925230450
1392/5/2
|