بازدید این صفحه: 4002 تاریخ انتشار: 1392/4/29 ساعت: 08:32:32
حضرت آیتالله مکارم شیرازی:
قدرت شناخت حق از باطل یکی از آثار تقواست
یکی از مراجع تقلید گفت: خداوند به تقوا پیشگان نورانیت و نگاهی را اعطا میکند که میتوانند حقیقت را از باطل و گمراهی تشخیص دهند.
موضوع: تفسیر
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرجع ما به نقل از شفقنا، حضرت آیتالله العظمی ناصر مکارم شیرازی با بیان اینکه ملاک برتری انسانها در نزد خداوند تقواست اظهار کرد: به تعبیر قرآن کریم انسان باید لباس تقوا را که زیباتر از سایر لباسهاست بر تن کند.
او افزود: برای تقوا در قرآن کریم آثار معنوی و مادی زیادی بیان شده است؛ حقایق فراوانی نیز برای گوهر تقوا بیان شده و میتوان با استفاده از آیات و روایات بدان دست یافت.
این مرجع تقلید با اشاره به آیه 96 سوره مبارکه «اعراف» خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه میفرماید اگر مردمی که در شهرها و آبادیها زندگی میکنند تقوا پیشه کنند ما برکات آسمان و زمین را بر آنها نازل میکنیم.
او ادامه داد: در سوره «انفال» آیه 29 میخوانیم که «یا ایها الذین آمنو ان تتقو الله یجعل لکم فرقانا» یعنی اگر تقوا پیشه کنید خداوند فرقان را به شما عطا میکند؛ فرقان به معنای وسیله جدا کردن حق و باطل است و خداوند به تقوا پیشگان نورانیت و نگاهی را اعطا میکند که میتوانند حقیقت را از باطل و گمراهی تشخیص دهند.
آیتالله مکارم شیرازی میثم تمار را یکی از کسانی دانست که به واسطه تقوا و محبت اهل بیت(ع) به چنین درجهای دست یافت و عنوان داشت: حضرت علی(ع) میثم را از زمان و شیوه مرگش اطلاع داده بود و او نیز هر روز دو رکعت نماز در پای درختی میخواند که حضرت علی(ع) به او گفته بود به همین درخت به دار آویخته خواهی شد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به سالروز وفات حضرت خدیجه کبری(س) گفت: این بانوی بزرگوار هم به واسطه تقوا به مقامات بالای معنوی دست یافته بود؛ زنان بزرگ عالم که یکی دیگر از آنها آسیه همسر فرعون بود زمانی که زیر شکنجه قرار گرفت که چرا به حضرت موسی(ع) ایمان آورده خطاب به خداوند گفت من قصر بزرگ فرعون را رها کردم، قصرهای بهشت را نصیب من کن.
او با بیان اینکه خدیجه در همه سختیها و مشکلات در کنار حضرت محمد(ص) ایستادگی کرد عنوان داشت: ایشان به دیگران گفته بود من چیزی در این جوان میبینم که در سایرین قابل مشاهده نیست به همین دلیل به عقد او در میآیم.آیتالله مکارم شیرازی ادامه داد: در روایات آمده است هر زمان پیامبر اکرم(ص) به تبلیغ دین میرفت و پس از آن به خانه باز میگشت حضرت خدیجه زخمهای بدن همسرش را که ناشی از سنگاندازی مشرکان بود مرهم بگذارد و حضرت نیز پس از رحلت ایشان همواره نام ایشان را بر زبان میآوردند.این مرجع تقلید معنای واقعی تقوا را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: انسان باید هر آنچه از احکام الهی را میداند عمل کند و آنچه را نمیداند بیاموزد و این معنای واقعی تقواست.او با اشاره به حدیثی از حضرت علی(ع) بیان داشت: ایشان میفرمایند «اگر توانستید بر شهوات نفس مسلط شوید انسانی باتقوا خواهید بود» این شهوت مربوط به مقام، ثروت، عیش و نوش و همه مواردی است که انسان نسبت به مادیات تمایل دارد.آیتالله مکارم شیرازی روایت دیگری از رسول خدا(ص) را مورد توجه قرار داد و افزود: ایشان میفرمایند «باتقوا ترین مردم آن است که حق را بگوید چه به نفعش باشد چه به زیانش»؛ انسان باید در همه مراحل زندگی شخصی، اجتماعی و سیاسی خود حق را بگوید و به نفع هیچ حزب و گروهی به دروغ روی نیاورد.استاد برجسته حوزه علمیه قم رمضان را ماه تقوا دانست و تاکید کرد: بر اساس آیات قرآن کریم یکی از فلسفههای روزه تقوا و خودسازی است بنابراین باید تلاش کنیم بتوانیم در این ماه به تقوا و برکات مادی و معنوی آن برسیم و روشنبینی معنوی و فرقان را کسب کنیم.
کد خبر: 139242930409
1392/4/29
|