صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | باید در واقعه عاشورا هم اجتهاد شود / عبدالله صادقی
بازدید این صفحه: 5134          تاریخ انتشار: 1393/9/18 ساعت: 00:28:30
باید در واقعه عاشورا هم اجتهاد شود / عبدالله صادقی

این استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از اینکه «محتوای قیام امام حسین (ع) را برای مردم نگفته ایم و همه چیز را در گریه برای امام حسین (ع) خلاصه کرده ایم» تاکید کرد...

موضوع: اندیشه
نویسنده: حجة الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله صادقی

 

 

 

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛

 

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالله صادقی، استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از اینکه «محتوای قیام امام حسین (ع) را برای مردم نگفته ایم و همه چیز را در گریه برای امام حسین (ع) خلاصه کرده ایم» تاکید کرد که تبیین اهداف امام حسین در هیات ها محقق نشده و هنوز برخی از مردم فقط برای ثواب پای منبرها حاضر می شوند نه معرفت؛ در حالی که خط سیر هیات ها باید بر اساس حسین شناسی باشد.»

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالله صادقی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا در مورد کیفیت برگزاری هیات ها و نقش حضرت زینب در قیام عاشورا و رسانه های منبر گفت: «اگر حضرت زینب نبود به دلایل مختلف ممکن بود داستان کربلا فراموش شود بنابراین ایشان این سفر را برای اکمال واقعه کربلا آغاز کرد. قیام هایی که بعد از عاشورا صورت گرفت از جمله برکات خطبه ها و روشنگری های حضرت زینب بود؛ مثل قیام خزاعیه، توابین و مختار».

این استاد حوزه و دانشگاه عدم اداره هیات ها بر اساس آیین و ایمان حضرت زینب (س) را موجب ادا نشدن حق ایشان دانست.

حجت الاسلام صادقی با ارزیابی شخصیت حضرت زینب به عنوان چهره ای که به مثابه رسانه عاشورا عمل کردند، علت آن را عامل بودن آن حضرت به آن چه می فرمودند دانست و گفت: ما تحریف کردیم. قرآن کسانی را که ادعای بی عمل دارند نکوهش می کند و آن را گناه می داند. اگر امام حسین جاودان شد به این خاطر بود که به عقایدش ایمان و باور داشت و در روز عاشورا هیچ ترس و اضطرابی در چهره ایشان دیده نشد. وعاظ در منابر هم باید عامل به آنچه می گویند باشند و تا زمانی که منبر را عامل کسب درآمد بدانیم، موثر نخواهد بود.

این خطیب روحانی بیان داشت: «ما نتوانستیم به آنچه که ایده و آرمان امام حسین و زحمات حضرت زینب بود عمل کنیم. نوعی انحراف در عمل در ما دیده می شود و به علت همین انحرافی که در رفتار ما وجود دارد نتوانستیم رضایت حضرت زینب را جلب کنیم.»

این کارشناس دینی بیان کرد: «عاشورا جزو ایمان و اعتقاد مردم است و یک باور سیاسی نیست. بنابراین هیچ چیز نمی تواند این نور را خاموش کند. چرا که باور سیاسی را از آن جهت که از دل برنخاسته می توان خاموش کرد اما یک ایمان قلبی و باور اعتقادی را که از عمق وجود مردم سرچشمه گرفته است، نمی توان خاموش کرد.»

صادقی در پاسخ به این سوال که هیات ها تا چه میزان در جلوگیری از تحریف ها موثر هستند گفت: «در واقعه عاشورا هم باید اجتهاد شود تا به این واسطه روایات صحیح را از ناصحیح و سره را از ناسره تشخیص دهیم تا بتوانیم واقعیت های قیام امام حسین را مطرح کنیم.»

وی با بیان اهداف قیام امام حسین (ع) بیان کرد: «دور شدن ما از محتوای حقیقی عاشورا از عوامل اساسی عدم تاثیرگذاری بعضی از مراسم های مذهبی است. ما هرگز محتوای قیام امام حسین را برای مردم نگفته ایم و همه چیز را در گریه برای امام حسین خلاصه کرده ایم . تبیین اهداف امام حسین هنوز در هیات ها محقق نشده و هنوز برخی از مردم برای ثواب پای منبرها حاضر می شوند نه معرفت. خط سیر هیات ها باید بر اساس حسین شناسی باشد.»

صادقی در پاسخ به این سوال که قبل از انقلاب جمعیت مردم در هیات ها و مراسم مذهبی بیشتر بود یا هم اکنون؟ گفت: «شوری که قبل از انقلاب در مردم وجود داشت آنها را جذب مراسم مذهبی مختلف می کرد که به نظر من این شور تکرار نشدنی نیست. اشعار، روایات، احادیث و سخنان انقلابی و... آن شور را به وجود آورد که امروز چنین چیزی دیده نمی شود.»

این استاد دانشگاه در ارزیابی رابطه مردم با مداح و واعظ گفت: «قشری که طالب علم و کسب معرفتند و از فرصت هایشان نهایت استفاده را می کنند سخنران باسواد و اهل مطالعه ای که سخنش مستند و اقناع کننده باشد را می پذیرند اما طبق آنچه تجربه نشان داده است قشر کم سواد که صرفا برای ثواب به هیات ها می آیند مداح را در اولویت قرار می دهند چرا که مداح آنها را از لحاظ روحی اقناع می کند در حالی که سخنران در صدد تفهیم و تفاهم است نه اقناع روحی مردم.»

وی در ارتباط با کیفیت برخورد روحانیون با وسایل ارتباط جمعی و عصر رسانه گفت: «ما باید همه چیز را طبق زمان و مقتضیات آن پیش ببریم. کسانی که از روحانیون در رسانه ها دعوت می کنند باید قبل از حضور در برنامه از سوال ها مطلع شود تا با دست پر و سخنان مفید حاضر شود تا بتوانند چهره واقعی و حقیقی اسلام را به مردم معرفی کنند. باید در رسانه ها به مسایل روز و دغدغه ها رجوع کرد. بیان مطالب تکراری فایده ای در فرهنگ سازی ندارد.»

صادقی با اشاره به قانون لاضرر و لا ضرار فی الاسلام و بحث آسیب رساندن به بدن و برهنه شدن در مراسم عزاداری گفت: «عزاداری ها باید در چارچوب سلامت و اخلاق و آنچه که عرف می پسندد، باشد.»

وی در پایان بیان کرد: «من معتقدم واقعیات اسلام با هر زمانی سازگار است. اسلام دو چهره دارد یک چهره خرافی که دشمن ساخته و یک چهره واقعی. ممکن است این خرافات را دشمن برای کاهش شکوه و عظمت حسینی یا آنهمه شفافیتی که در اسلام داریم شکل داده باشد. این خرافات نباید به صحنه هیات ها نفوذ کند تا هیات ها تاثیرگذاری مناسبی داشته باشند و آگاهی لازم را به مردم بدهند.»

کد خبر: 13939184354
1393/9/18

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن