صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | تخلق به اخلاق حسنه از ویژگی های علماء شیعه بود.
بازدید این صفحه: 3575          تاریخ انتشار: 1393/12/23 ساعت: 02:17:20
حضرت آیت الله شبیری در دیدار با رییس دفتر تبلیغات:
تخلق به اخلاق حسنه از ویژگی های علماء شیعه بود.

آیت الله شبیری زنجانی با اشاره به اخلاق حسنه و صفای باطن علماء در تاریخ شیعه، بر لزوم انتشار نسخه های خطی این بزرگان تاکید کردند.

موضوع: دیدار

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛

آیت الله العظمی شبیری زنجانی با اشاره به اخلاق حسنه و صفای باطن علماء در تاریخ شیعه، بر لزوم انتشار نسخه های خطی این بزرگان تاکید کردند.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی بر انتشار نسخ علمی شیعه که تاکنون چاپ نشده اند تاکید کردند و فرمودند: تنقیح کتابهای چاپ شده خوب است اما چاپ نسخ منتشر نشده مقدم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی، معظم له در دیدار رییس دفتر تبلیغات اسلامی با ایشان، انتشار موسوعه شهید اول و ثانی را از اقدامات خوب این دفتر دانستند و فرمودند: در انتشار کتب دقت شود تا نسخ هایی که هنوز منتشر نشده و در دسترس افراد نیست در اولویت قرار گیرد.

ایشان در ادامه توجه به سیره علماء گذشته را در حوزه علمیه ضروری دانستند و فرمودند: آقا میرزا علی محدث زاده در دیداری که در منزل ایشان داشتیم می گفتند که پدرم مرحوم آشیخ عباس دائم الاشتغال بود و عارضه ای در انگشتش ایجاد شد که سه روز نمی توانست بنویسد و عبای او هم که به انگشتش می خورد دادش بلند می شد. یک نسخه کتاب که در پشت جلد آن خط شهید ثانی بود را آورد و انگشتش را به آن کشید شفا گرفت.


معظم له تخلق به اخلاق حسنه و صفای باطن را از ویژگی های علماء شیعه دانستند و فرمودند: مرحوم صاحب جواهر دامادی به نام سید محمد هندی داشته که هم شاگرد و هم داماد ایشان بوده است اما در همان زمان حیات صاحب جواهر مقلد کاشف الغطاء بوده است و این نشان می دهد که از طرف صاحب جواهر برای او مانعی ایجاد نشده و در واقع یک نوع صفای نفس صاحب جواهر را نشان می دهد.

آیت الله العظمی شبیری دام ظله در ادامه سخنانشان به بیان توسل مرحوم کاشف الغطاء به امیر المومنین علیه السلام برای نجات جان یک شیعه پرداخته و فرمودند: حاج آقا ابوالفضل و حاج آقا جواد زنجانی – که برادران حاج آقا رضا زنجانی هستند- از پدرشان حاج شیخ محمد و ایشان هم از شیخ حسن مامقانی این داستان را نقل می کنند. آقای مامقانی می گوید که به عقیده من کاشف الغطاء مقدم است و هر شخصی که انوار الفقاهة و جواهر را مقابله کند به این اعتقاد می رسد، ولی صاحب جواهر را به عنوان رییس و مرجع شیعه می شناختند.

مرحوم کاشف الغطاء فقط در امور علمی تتبع داشت. حاج آقا رضای صدر می گفتند که ایشان یک دوره فقه را سه ساله می گفتند و به جز دو روز تعطیلی – که یکی عاشورا بود - هیچ تعطیلی نداشتند.

در دوران جوانی آشیخ حسن مامقانی یک شیعه ای در یکی از قهوه خانه های بغداد به یکی از بزرگان اهل تسنن طعنی کرده بود. این مساله را به قضات سنی گزارش می دهند که حکم ارتداد و وجوب قتل این شیعه صادر می شود. قانون این بود که مساله قتل باید به تایید شیخ الاسلام برسد. با استانبول تماس می گیرند؛ شیخ الاسلام می گوید چون این فرد شیعه بوده است حکم در حضور یک مرجع شیعه انجام شود.

استاندار بغداد با فرماندار نجف تماس می گیرد و می گوید "شیخ حسن" عالم درجه یک شیعیان را به بغداد بفرستید. هم کاشف الغطاء و هم صاحب جواهر " شیخ حسن" بودند اما به صاحب جواهر مراجعه می شود و از ایشان می خواهند به بغداد برود. صاحب جواهر راجع به این موضوع با کاشف الغطاء مشورت می کند،

کاشف الغطاء می پرسد موضوع مشخص است؟ صاحب جواهر جواب می دهد نه. کاشف الغطاء می گوید هرچه هست موضوع مهمی است و از طرفی هم موضوع مشخص نیست.

 

شما مرجع و رییس اسلام هستید و اگر لطمه ای به شما وارد شود فقط به شخص شما وارد نشده است اما من اگر لطمه ای ببینم به شخص خودم وارد شده چون موقعیت شما را ندارم و لذا احتیاط این است که من بروم. کاشف الغطاء وقتی وارد کاظمین میشود توسط شیعیان از موضوع مطلع می گردد. با حضور کاشف الغطاء در بغداد، فورا دستگاه قضا را تشکیل می دهند و قبل از ورود ایشان سنی ها تمام جلسه را اشغال می کنند و برای او جایگاهی را در پایین مجلس نظر می گیرند و به محض ورود ایشان شروع به نوشتن حکم اعدام می کنند. مرحوم کاشف الغطاء از استاندار بغداد می خواهد قبل از حکم، متهم را پیش من بیاورید. متهم می آید و آشیخ به او صیغه توبه را می آموزد. ( در این قسمت نقل حاج شیخ جواد و حاج شیخ ابوالفضل به صورت فی الجمله تفاوتی است که چون حاج شیخ ابوالفضل ملّاتر و ادقّ نظرا است نقل او را می گویم. ) مرحوم کاشف الغطاء قبل از امضاء حکم به امیرالمومنین علیه السلام متوسل می شود و همانجا به او الهام می شود که ابن جنید استتابه را قبل از حکم شرط می داند و این فتوای ابن جنید از فتوای ابوحنیفه اتخاذ شده است. مرحوم کاشف الغطاء این مساله را ندیده بوده اما گویا هاتفی به او می گوید نترس و بگو. کاشف الغطاء به متهم می گوید توبه کن و او صیغه توبه را می خواند و اینجا کاشف الغطاء به استاندار می گوید نظر به اینکه فتوای رسمی کشور بر اساس مذهب حنفی است، ابوحنیفه استتابه را قبل از حکم شرط می داند و حکمی که برای این فرد صادر شده بدون استتابه بوده است و الان که این متهم توبه کرده، شما حق اجرای حکم را ندارید. علمای سنی می گویند اینگونه نیست و لذا کتاب می آوردند و می بینند ابوحنیفه استتابه را شرط می داند. استاندار عصبانی می شود و به قضات می گوید حیا کنید و خجالت بکشید، شما فقه خود را بلد نیستید. استاندار کاشف الغطاء را از پایین مجلس به صدر مجلس می آورد و برگه حکم را پاره می کند. و از کاشف الغطاء می خواهد در بغداد بماند اما ایشان قبول نمی کند و از استاندار می خواهد که متهم را تحویل او بدهند چرا که امکان این وجود داشت که در کوچه و بازار مورد تعرض قرار بگیرد.

کد خبر: 13931223302995
1393/12/23

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن