بازدید این صفحه: 4303 تاریخ انتشار: 1393/11/16 ساعت: 02:00:58
حضرت آیت الله جوادی آملی:
حوزه، قرآن و عترت را در جهان به جایگاه اصلی خود برساند
آیت الله ˈعبدالله جوادی آملیˈ از مراجع تقلید گفت: امروز وظیفه حوزه است که قرآن، عترت، ولایت، عصمت و امامت را به عنوان محور بیان کرده و عقل و براهین عقلی رابه عنوان چراغ متقن کند.
موضوع: سخنرانی
به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛
این مرجع تقلید چهارشنبه شب در آیین اختتامیه جشنواره قرآنی و حدیثی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به نقش امام وشهدا در اعتلای نام اسلام در دوران کنونی، اظهارداشت: اسلام دارای چهار عنصر محوری است که تاکنون این عناصر را از ما ربوده اند.
آیت الله ˈجوادی آملیˈ افزود: در این میان ما دو منبع تولید صراط و دو منبع تولید سراج نیز داشتیم که از ما گرفتند؛ امتی که راه و مهندسی راه را از او بگیرند و چراغ و شعله چراغ را از او بگیرند ناچار به تسلیم است.
وی گفت: خداوند بیش از 300 بار جریان «تعقلون و یتفکرون» را در قرآن ذکر کرده است و همین قرآن کریم فرموده است که تنها یک گروه میتوانند مشکلات سیاسی و اجتماعی و ... را حل کنند که همان اهل عقل و علم هستند؛ قوم عقل یعنی قائم به علم و عقل یعنی روح الله(ره)، زیرا هر عالمی نمی تواند با یک فرمان به کشور روح ببخشد.
این مرجع تقلید یادآور شد: آنکه قائم به عقل است می تواند ایران را کعبه کند و جامعه المصطفی به دور این کعبه بچرخد؛ آنکسی که جهان را به عقل و علم دعوت میکند باید خود قائم به عقل و عدل باشد.
وی با بیان این مطلب که اگر حوزه و جامعه المصطفی پنجره رو به جهان است به خاطر این است که حضرت روح الله این مسیر را به درستی طی کردند، گفت: البته باید بدانیم که محور اصلی کعبه و قبله مردم محروم هستند؛ خداوند هم به خلیل و حبیب خود گفت که ندا بده و لازم نیست که سرمایه داران بیایند، بلکه ندا دهید تا پا برهنگان بیایند؛ زیرا پابرهنگان میتوانند کعبه را حفظ کنند؛ اگر نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب رفت از همین مسیر است.
آیت الله جوادی آملی با ذکر این مطلب که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی قائم به عقل و عدل است و متوجه است که اقامه به عقل و عدل از این راه است، بیان کرد: در اسلام صراط و سراج داریم که راه رسیدن به حقیقت تنها به دست مهندسی خدا شکل نمیگیرد و تنها صراطی نیز که برای ماست همین صراط شریعت است.
وی افزود: عقل چراغ است و از چراغ کاری ساخته نیست زیرا او فقط راه را میبیند و نباید کار دیگری از او خواست؛ دو صراط حقیقی قرآن و عترت یعنی ائمه و اهل بیت(ع) هستند و مهندس این اسرار نیز خداست و عقل و نقل به ما کمک می کنند که این راه را ببینیم.
وی اضافه کرد: متاسفانه در عصر جاهلی این منابع را یا انکار کردند و یا به پیامبر(ص) تهمت دروغ و سحر دادند و پس از اسلام هم عده ای به آسیاب دشمن آب ریختند و ندانسته گفتند که قرآن تحریف شده است.
آیت الله جوادی آملی گفت: متاسفانه این گروه متوجه نبودند که وقتی سخن از تحریف به میان می آید دیگر این قرآن نمی تواند حجت و برهان باشد؛ اما امام راحل نیز به بزرگانی که این مساله را به اشتباه بیان کردند با احترام پاسخ داد؛ بزرگانی که از گسترش دهندگان علم اصول بودند و به همین خاطر است که علم اصول خالی از قرآن است و تنها به دو آیه بسنده کرده اند.
وی افزود: متاسفانه علم اصول به قرآن متکی نیست؛ممکن است درهمین جامعه المصطفی از غرب آمده باشد و در اصول متخصص شده باشند؛ متاسفانه این گونه با قرآن عمل شده است ولی امام خمینی(ره) در مقابل این اصول بدون قرآن نیز موضع گرفتند.
وی با ذکر این مطلب که متاسفانه دشمنان این دو منبع بزرگ را از ما گرفتند، یادآور شد: آنها در این بین صرفا آمدند و شعله مختصر عقل را نیز خاموش کردند و گفتند که عقل حسن و قبح را درک نمی کند؛ وقتی عقل حسن و قبح را درک نمی کند همین سخنان لغو محصول آن می شود.
آیت الله جوادی آملی گفت: در بین این امور چهارگانه، روایت مانده بود که یک قرن آن را ممنوع کردند و وقتی که مطمئن شدند که می توانند در این عرصه گزارشگران جاعل بیاورند این کار را با هجمه وسیع آغاز کردند.
وی با اشاره به جعل گسترده روایات اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) اظهار داشت: المصطفی و حوزه و جامعه اسلامی شرق و غرب این است که قرآن و عترت را به جایگاه اصلی خود در جهان برسانند و مردم را با این دو منبع عظیم آشنا کنند؛ عقل چراغ است و نباید کسی بگوید که هرچه عقل حکم کرد شرع هم آن را تصدیق می کند و حکم آن حکم شرع است به این دلیل که عقل نمی تواند حکم مولوی داشته باشد.
وی با تایید عقل عملی در امور معاش و زندگی بیان کرد: در امور دینی فقط چراغ است؛ عقل باید ببیند و بفهمد و عمل کند؛ هنر علامه در تفسیر قرآن به قرآن نگاه به محتوای آیات و آیات متشابه در تفسیر قرآن به قرآن است.
وی با بیان این مطلب که عقل در مقابل شریعت نیست؛ بلکه عقل در مقابل نقل است، گفت: عقل مقابل ندارد؛ امروز وظیفه حوزه آن است که قرآن و عترت و ولایت و عصمت و امامت را به عنوان محور بیان کند و عقل و براهین عقلی رابه عنوان چراغ، متقن کند و نقل را نیز در کنار عقل ارزیابی کند تا طلابی که از شرق و غرب به ایران آمدند دست پر برگردند.
رییس جامعه المصطفی العالمیه نیز در آیین، آیت الله جوادی آملی را ایدئولوگ انقلاب اسلامی نامید و گفت: نگاه تمدنی که ایشان دارند نیاز امروز ماست.
حجت الاسلام والمسلمین ˈعلیرضا اعرافیˈ ادامه داد: آیت الله جوادی آملی در حوزه اندیشه فلسفی و کلامی میراث تاریخی حوزه های علمیه را در خود دارند؛ تسلط و تبحر ایشان بر نحله های گوناگون کلامی و فلسفی و عقلی که در حوزه های علمیه شکل گرفته است، احاطه به متون پیچیده فلسفه و تفکرات فلاسفه اسلامی و عرفان، همت بلند و حرکت در روزگار و شناخت اندیشه های معاصر و تولیدات فلسفه غرب، از ویژگی های علمی و فلسفی ایشان است.
وی اضافه کرد: توجه به مسائل نوین کلامی و معرفت شناسی جدید و فلسفه های مضاف، از نشانه های اندیشه ورزی ایشان در این عرصه هاست.
وی افزود: خلاقیت ایشان در بازسازی اندیشه حکمی اسلامی برای پاسخ به پرسش های جدید معرفت شناسی در جای جای اندیشه ایشان موج می زند؛ حوزه های کلامی و فلسفی با همه تنوع شاخه ای که دارد و نگاهی ناقدانه به قلمروهای جدید از جمله تلاش های علمی ایشان بوده است.
اعرافی گفت: در حوزه فقهی ایشان، نگاه اجتماعی، سیاسی و منظومه ای ایشان به فقه از نکات برجسته است؛ ایشان میراث تاریخی فقه را حفظ کردند، و نگاه های نویی در این حوزه افزودند.
وی خاطرنشان کرد: آثار و اندیشه های الهام بخش آیت الله جوادی باید سرلوحه حوزه آموزشی المصطفی باشد؛ کمتر جایی است که این عمق و ژرفایی اندیشه قرآنی را بتوان پیدا کرد.
امام جمعه موقت قم با اشاره به طی مراتب سلوک از آیت الله جوادی آملی افزود: از دیگر خصوصیات خاص این عالم بزرگ، می توان به ادبیات قوی و نکته سنجی های دقیق، شاگردپروری و مدیریت منابع انسانی و همت بلند و پشتکاری خستگی ناپذیر اشاره کرد.
اعرافی، ادب وافر را از خصوصیات استثنایی آیت الله جوادی آملی ذکر کرد و گفت: در کنار نقد منصفانه ایشان، این استاد را در حوزه های علمیه برجسته کرده است؛ ایشان همیشه سعی کردند که آداب پیامبری را در همه حال به خصوص حوزه نقد رعایت کنند؛ ایشان انقلابی هستند و در عین حال حکیم و نکته سنج و دقیق؛ ایشان در ترویج اندیشه های امام کوشیده اند و همیشه همراه و یار رهبرانقلاب بوده اند.
رییس جامعه المصطفی گفت: هر سال سعی کردیم که الگویی از علم و تقوا به طلاب خود ارایه کنیم که این همایش مزین به حضور آیت الله جوادی آملی است؛ ایشان با همه وجود از پذیرش این برنامه امتناع کردند؛ ولی ایشان را مجاب کردیم که تجلیل از شخصیت شما، نیاز شما نیست؛ بلکه نیاز ماست.
وی در پایان بیان داشت: دولت های عالم باید بدانند که این اندیشه برای آنها نیز نجات بخش است، ولی متاسفانه مقاومت می کنند؛ بیان رهبر معظم انقلاب در نامه به جوانان غربی برگرفته از همین تراث اسلامی است که این پیام باید توسط طلاب به ویژه طلاب المصطفی(ص) در دنیا نشر پیدا کند.
در پایان این آیین، از شخصیت و فعالیت های قرآنی آیت الله جوادی آملی تجلیل و همچنین از برگزیدگان این جشنواره تجلیل به عمل آمد.
کد خبر: 13931116302758
1393/11/16
آخرین مطالب 1393/11/13:
حضرت آیتالله جوادی آملی:
/
قلب چه کسانی عرش الرحمن است؟
1393/11/12:
حضرت آیت الله جوادی آملی:
/
۲۰ سال از عمر گرانمایه امام خمینی(ره) را هیچ کس نداشت
1393/11/12:
حضرت آیتالله جوادی آملی:
/
بسیاری ازافراد اسلامی حرف میزنند ولی قارونی فکر میکنند
|