صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | حضرت معصومه(س) مکتب تشیع را تقویت کردند / محمد غفوری
بازدید این صفحه: 4913          تاریخ انتشار: 1393/6/5 ساعت: 08:37:38
حضرت معصومه(س) مکتب تشیع را تقویت کردند / محمد غفوری

عدم معرفی صحیح شخصیت بزرگان دین که جایگاه بالایی نزد امامان شیعه دارند ناشی از ضعف تبلیغاتی و تاریخ نویسی است.

موضوع: اندیشه
نویسنده: حجة الاسلام والمسلسمن محمد غفوری

 

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛

 

عضو هیأت علمی و کارشناس گروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه حرکت اهل بیت(ع) به ویژه حضرت معصومه(س) سبب شناخت و آگاهی بیشتر مردم نسبت به اهل بیت(ع) و تقویت مکتب تشیع شد، گفت: عدم معرفی صحیح شخصیت بزرگان دین که جایگاه بالایی نزد امامان شیعه دارند ناشی از ضعف تبلیغاتی و تاریخ نویسی است.

حجت الاسلام محمد غفوری امروز در گفت وگو با شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) جایگاه حضرت معصومه(س) در نزد امامان و شیعیان را دارای اهمیت بالا و والایی دانست و گفت: افرادی در میان فرزندان ائمه(ع) هستند که نقش تعیین کننده در انتقال مکتب و آموزه های اسلام داشتند که به عنوان نمونه می توان به عباس بن علی(ع)، قاسم بن حسن(ع) و علی اکبر(ع) در حماسه عاشورا اشاره کرد که ماندگاری آنها در اذهان به دلیل همراهی امام حسین(ع) و یاری آن حضرت در دفاع از دین است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی جایگاه حضرت معصومه(س) در اذهان عمومی شیعیان را به دلیل نقش ایشان در ترویج مکتب تشیع در زمان خود دانست و بیان کرد: زمانی که امام رضا(ع) به اجبار مامون، مدینه را به سمت مرو ترک می کند، فاطمه معصومه(س) به عنوان یک بانو و در جهت دفاع از امام رضا(ع) به سمت مرو حرکت می کند تا در کنار امام زمان(عج) خود به دفاع از دین بپردازد.

حرکت حضرت معصومه(س) به سوی خراسان مکمل حرکت امام رضا(ع) است

او تصریح کرد: زمانی که می خواستند امام رضا(ع) را از مدینه به سمت مرو حرکت دهند، مسیری را تعیین کردند که شیعیان کمتری دارد تا این کاروان در سکوت حرکت کند و کمتر توجه مردم را به خود جلب کند اما حضرت معصومه(س) مسیری را در پیش می گیرند که شیعیان بیشتری را دارد و این هم مکمل حرکت امام رضا(ع) است و هم زمینه ای برای جلب توجه مردم به سوی امام رضا(ع) بود و لذا مخالفان اهل بیت(ع) با درگیری که ایجاد کردند سبب بیماری آن حضرت و نهایت رحلت ایشان در قم شدند.

غفوری با اشاره به صفت کریمه اهل بیت(ع) گفت: تا آن زمان که فاطمه معصومه(س) در قم رحلت کردند، کسی این خواهر امام(ع) را نمی شناخت، بعد از این حرکت است که توجهات به ایشان جلب شده و قم به عنوان مدفن آن حضرت مورد توجه قرار می گیرد و بر اثر کرامت فاطمه معصومه(س) حوزه علمیه از نجف به قم منتقل شده و قم کم کم ام القرای جهان اسلام و تشیع قرار می گیرد و حتی حرکت های اصیل تشیع از این شهر شکل گرفته است.

او در خصوص نقش حضرت معصومه(س) در انتقال معارف ناب اهل بیت(ع) و آموزه های مکتب تشیع به ایران اظهار کرد: ایرانیان بعد از مواجه شدن با دین اسلام، در ابتدا شناختی از این مکتب نداشتند اما بعد از آشنایی به دلیل منش آزادیخواهی ایرانیان، دل هایشان به این دین جلب شد.

این کارشناس گروه سیره اهل بیت(ع) ادامه داد: با استقرار حکومت بنی امیه، ایرانیان متوجه شدند آن توقعی که از اسلام داشتند از حاکمان اموی بر نمی آید و اینها عامل به اسلام نیستند؛ لذا با مهاجرت سادات به ایران، متوجه شدند که در کنار این حکومت رسمی، جریان دیگری هم وجود دارد که اینها هم مسلمان هستند اما شعار و حرکتشان با این حکومت متفاوت است و این گروه در حقیقت خاندان پیامبر(ص) هستند. در حقیقت آشنایی ایرانیان با خاندان پیامبر(ص) سبب شد تا دل های مردم به سمت مکتب تشیع گرایش پیدا کند.

او خاطرنشان کرد: بنی عباس با شناختی که از گرایش ایرانیان به مکتب تشیع و اهل بیت(ع) پیدا کرده بودند، مبلغان خود را به سمت خراسان و ایران فرستادند تا نیرو جمع آوری کنند و عنوان کردند «ما به سوی رضای آل محمد(ص)» دعوت می کنیم اما نامی از وی نبردند و گفتند یکی از فرزندان عباس است و به این طریق بنی امیه را سرنگون کردند اما رضای آل محمد(ص) روی کار نیامد.

هجرت حضرت معصومه(س) گامی در جهت تقویت مکتب تشیع بود

غفوری با اشاره به تاثیرگذاری حرکت امام رضا(ع) بر دلهای مردم علیرغم تلاش بنی عباس در عدم توجه مردم به امام رضا(ع) ادامه داد: زمانی که امام رضا(ع) حرکت می کند یک نسیم ولایت به ایران وزیدن می گیرد؛ این وزش نسیم ولایت توجه ایرانیان به سوی امام رضا(ع) را جلب می کند اما حکومت بنی عباس، سعی می کند جلوی این توجه شیعیان به امام رضا(ع) را بگیرد و مسیر امام(ع) را از مناطق سنی نشین قرار می دهد اما با این حال حرکت امام رضا(ع) تاثیر خود را گذاشته و زمانی که ایشان در مرو حضور دارند، ایرانیان از مناطق مختلف به حضور ایشان می رسند و این گفتار و رفتار امام رضا(ع) خود تبلیغی برای مکتب اصیل اهل بیت(ع) و اسلام ناب است.

او ادامه داد: در این زمان است که حضرت معصومه(س) حرکت خود را آغاز می کند و تلاش می کند حرکت امام رضا(ع) را در انتقال معارف ناب اسلام تکمیل کند و در حقیقت حرکت حضرت معصومه(س) کمکی برای تقویت مکتب تشیع است.

عضو هیئت علمی و کارشناس گروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: این قیام ها و حرکت اهل بیت(ع) و به ویژه حضرت معصومه(س) سبب شناخت و آگاهی بیشتر مردم نسبت به اهل بیت(ع) و خط اصیل اسلام می شود و لذا می بینیم پذیرش ابتدایی ایرانیان، مکتب اهل سنت است اما کم کم مردم با شناخت و آگاهی که نسبت به مکتب اهل بیت(ع) پیدا کردند، به سمت مکتب تشیع گرایش پیدا کردند و کم کم سراسر ایران مکتب تشیع را پذیرفتند.

او بیان داشت: حضرت معصومه(س) در خانواده ای زندگی می کند که خواهران و برادران زیادی دارد اما حرکتی که بتواند امام رضا(ع) را تقویت کند، از آنها نمی بینیم و تنها حضرت معصومه(س) است که در کنار امام رضا(ع) به تقویت ایشان کمک می کند.

غفوری با تاکید بر اینکه قیام باید موثر و در راستای تقویت دین باشد همانند آنچه که امام حسین(ع) انجام داد، به قیام زیدالنار یکی از برادران امام رضا(ع) اشاره کرد و بیان داشت: قیام زیدالنار به ضرر تشیع تمام می شود چون به بصره رفته و شروع به آتش زدن خانه های مردم می کند و لذا می بینیم قیام زید سبب انزجار مردم و مسلمانان از حرکت وی و حتی اهل بیت(ع) می شود و امام رضا(ع) در حضور مامون، زید را سرزنش می کند اما حضرت معصومه(س) با حرکت خود، حقانیت اهل بیت(ع) را نشان داد و تاثیر مثبت بر روی مردم و تقویت تشیع گذاشت.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به جایگاه بالای حضرت معصومه(س) نزد شیعیان، عدم پرداختن به شخصیت حضرت معصومه(س) را ناتوانی تبلیغاتی روحانیون و هنرمندان دانست و گفت: متاسفانه ما راه های صحیح تبلیغ را برای شناساندن بزرگان مکتب خود، نمی شناسیم والّا ایرانیان تعصب جنسیتی (زن یا مرد بودن) در ابراز ارادت به اهل بیت(ع) ندارند.

او تصریح کرد: برخی کشورها افراد اسطوره ای دارند و برای معرفی آنها، زیاد هزینه می کنند و دقیق معرفی می کنند اما ما شخصیت های حقیقی بزرگی داریم که در معرفی آنها دچار ضعف هستیم؛ این مسأله به عدم شناخت دقیق ما از بزرگان خویش و عدم معرفی صحیح و هنرمندانه آنها به جامعه و جهان باز می گردد.

غفوری ادامه داد: متاسفانه ما بزرگان دین و مکتب خود را به درستی نمی شناسیم اما از جزییات زندگی بازیگران، فوتبالیست ها و ورزشکاران خبر داریم که این ضعف ماست و به دلیل عدم استفاده صحیح از تبلیغات است.

او ضعف تاریخ نگاری را نیز در این امر دخیل دانست و تصریح کرد: متاسفانه جزییات زندگانی امامزادگان ما ثبت نشده است و محتوای تاریخی ما دقیق نیست. به نظر می رسد علمای شیعه در معرفی آنها کوتاهی کرده اند، یک نفر در زمان حضرت معصومه(س) سراغ نداریم که جزئیات زندگی و شرح حال این بانوی کرامت را بنویسد تا به نسل های بعدی منتقل شود. آنچه که از زندگی حضرت معصومه می دانیم کلیاتی است که گفته می شود.

این کارشناس گروه سیره اهل بیت(ع) ادامه داد: ما با خلا محتوا مواجه هستیم که همین مساله سبب عدم پراختن درست به زندگی امامزادگانی چون حضرت عباس(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت زینب(س) سبب شده تا نتوانیم این شخصیت های بزرگ اسلامی را معرفی کنیم.

نتوانستیم داشته های خود را به رخ جهان بکشانیم

غفوری در عین حال یادآور شد: غربی ها و آمریکایی ها با نداشته های خود فرهنگ سازی کردند اما ما نتوانستیم داشته های خود را به رخ جهان بکشانیم. اگر در روایات اهل بیت دقیق شویم از آن صحنه های کوچکی که دست ماست می توانیم فیلم بسازیم. ما هزاران موضوع برای تبلیغ و گسترش فرهنگ اهل بیت(ع) داریم اما متاسفانه به آن نمی پردازیم.

او ادامه داد: این درحالی است که نویسندگان ما ید طولایی در نوشتن داستان های عاشقانه دارند یا 99 درصد فیلم هایی که ساخته می شوند عاشقانه است که این حاکی از نگاه هنرمندان ما به غرب و آموزه های غربی است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: در حالیکه هزاران سوژه و موضوع برای نوشتن داستان های اسلامی داریم اما متاسفانه هنرمندان ما وارد این حوزه ها نمی شوند و اگر بخواهیم در این زمینه فیلمی بسازیم یا هنرمندان ما دانش آموختگان غربند یا کسانی هستند که پای درس غربگراها نشسته اند و از آنها الگو گرفته اند و جزییات فیلمنامه های غربی را در ساختن فیلم ها یا نوشتن فیلمنامه ها قرار می دهند.

او همین اندازه گزارشی که از زندگانی شخصیتهای بزرگ دینی به دست ما رسیده را برای نگاشتن و ساختن فیلم به منظور الگودهی به جامعه کافی دانسته و تاکید کرد: اگر بخواهیم، می توانیم در همین حدّی که از زندگانی حضرت معصومه به ما رسیده، استفاده کرده و آن حضرت را به عنوان الگوی بسیار بالا برای زنان جامعه امروز معرفی کنیم.

کد خبر: 1393654237
1393/6/5

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن