صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> آخرین استفتائات >>
مرجع ما | پاسخ حضرت آیت الله صانعی به پرسشی درباره قاضی بودن خانم ها
بازدید این صفحه: 3856          تاریخ انتشار: 1393/10/2 ساعت: 01:07:23
پاسخ حضرت آیت الله صانعی به پرسشی درباره قاضی بودن خانم ها

ذكوریت و مرد بودن به نظر اینجانب در قاضی شرط نیست و معیار در قضاوت، اعتدال قاضی و بر طریق مستقیم بودن در قضا، علم و معرفت به موازین اسلامی قضا و قوانین است و هیچ دلیل معتبری بر شرطیت مرد بودن نداریم و...

موضوع: استفتائی

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛

حضرت آیت‌الله العظمی صانعی به پرسشی درباره قاضی بودن خانم ها پاسخ گفته است.

به گزارش شفقنا متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

در صورتی كه زن بتواند به درجه اجتهاد برسد، آیا نمی‌تواند قضاوت را نیز برعهده بگیرد؟


پاسخ: ذكوریت و مرد بودن به نظر اینجانب در قاضی شرط نیست و معیار در قضاوت، اعتدال قاضی و بر طریق مستقیم بودن در قضا، علم و معرفت به موازین اسلامی قضا و قوانین است و هیچ دلیل معتبری بر شرطیت مرد بودن نداریم و مقتضای اطلاق مقبوله و الغای خصوصیت از تقیید به «رجل» در روایت ابی خدیجه عدم شرطیت و صحت قاضی زن مانند قاضی مرد است به عبارت دیگر به نظر اینجانب همه عالمان به موازین قضا كه دارای عدالت و بقیه شرایط باشند، مشمول ادله‌ جواز قضا بوده و هستند و عرف و عقلا هیچ خصوصیتی و تفاوتی بین قضای مرد و زن ندیده و نمی‌بیند و مناط را همان علم به قوانین و عدالت و بقیه شرایط می‌داند نه علم و عدالت مرد و رجل بما هو رجل و شارع و قانونگذار اگر بخواهد چنین تعبدی را اعمال نماید نیاز به روایات كثیره و ادله واضحتر و تبیین آن به نحوی كه الغای خصوصیت نشود، دارد یعنی همان طور كه شارع برای جلوگیری از عمل به قیاس كه مطابق با اعتبار بوده به نحوی عمل كرده كه یعرف الشیعه بتركه العمل بالقیاس در امثال مورد سوال هم باید به همان نحو عمل نماید و دون اثبات ذلك العمل خرط القتاد.

 



 

کد خبر: 13931024237
1393/10/2

آخرین مطالب
1393/10/4: پاسخ حضرت آیت الله صانعی به پرسشی درباره برابری شهادت زن نسبت به مرد
1393/9/10: نظرحضرت آیت الله صانعی درباره وظیفه حکومت و مردم درقبال افراد بی سرپناه
1393/8/12: حضرت آیت الله صانعی: / نذر اهداء خون مخصوصاً به عنوان احترام به خون مطهر حضرت سید الشهداء (صلوات الله علیه) و اصحاب باوفایش
1393/8/11: فتوای هفت تن از مراجع عظام تقلید درباره آسیب زدن به خود درعزاداری ها