صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | حضرت آیت الله جوادی آملی: ائمه اطهار راه رسیدن به حیات انسانی هستند
بازدید این صفحه: 4504          تاریخ انتشار: 1396/5/25 ساعت: 13:49:12
حضرت آیت الله جوادی آملی: ائمه اطهار راه رسیدن به حیات انسانی هستند

این مرجع تقلید در جلسه درس اخلاق این هفته خود عموم طلاب و دانشگاهیان را به بهره‌گیری بیشتر از وجود نورانی امام رضا علیه‌السلام فراخواند.

موضوع: اندیشه

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: اگر می‌خواهید زنده شوید به قرآن مراجعه کنید، پس کاری که به‌ وسیله دم مسیحایی انجام می‌شد قرآن آن را در حد بسیار بالاتر انجام می‌دهد و راه رسیدن به این حیات نیز ائمه اطهار(ع) مانند وجود مقدس امام رضا علیه‌السلام هستند.

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا، این مرجع تقلید در جلسه درس اخلاق این هفته خود که در حسینیه احمدآباد شهرستان دماوند برگزار شد، عموم طلاب و دانشگاهیان را به بهره‌گیری بیشتر از وجود نورانی امام رضا علیه‌السلام فراخواند و بیان داشت: در ماه ذی‌القعده مناسبت‌های مختلفی در رابطه با امام هشتم علیه‌السلام وجود دارد؛ اول این ماه میلاد فاطمه معصومه(س) خواهر گرامی ایشان است، یازدهم این ماه میلاد خود آن امام است و پایان این ماه، شهادت حضرت جوادالائمه(ع) فرزند آن امام می‌باشد؛ لذا ماه ذی‌القعده مناسبت‌های مهمی با امام هشتم دارد و مناسب است که همگان، به ویژه حوزویان و دانشگاهیان در این ماه، از وجود نورانی امام رضا علیه‌السلام بهره بیشتری را ببرند.

او ادامه داد: در خصوص القاب ائمه(ع) باید توجه داشت که این القاب در حقیقت برگرفته از برنامه رسمی و سیره عملی آن حضرات است؛ همانطور که می‌دانید لقب امام رضا(ع) «عالم آل محمد(ص)» است، گرچه در خصوص ائمه(ع) دیگر مانند امام باقر و امام صادق(ع) نیز این لقب صدق می‌کند اما این لقب به امام رضا(ع) تعلق دارد چراکه آن حضرت، قائم به علم بود!

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: امام صادق علیه‌السلام تحت فشار حکومت عباسی هرگز اجازه داشتن حوزه علمیه رسمی نداشت، اما امام رضا(ع) به دلیل موقعیتی که ناخواسته دشمن در اختیار ایشان گذاشت توانست حوزه علمیه جهانی ایجاد کند، در نتیجه آن علوم بسیار به وسیله ایشان در همه جهان منتشر شد.

او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: حضرت امیر(ع) فرمود برخی افراد تنها حیات گیاهی و برخی تنها حیات حیوانی دارند، این افراد از نظر انسانی مرده‌اند یعنی اینها در حقیقت مرده‌های عمودی هستند!

این مرجع تقلید ادامه داد: گرچه حضرت مسیح به خواست خداوند، مرده را زنده می‌کرد اما مرده‌ای را که حضرت مسیح زنده می‌کرد اگر پیش از مرگ حیات گیاهی داشت به همان حیات بر می‌گشت و اگر حیات حیوانی داشت به همین ترتیب، ما جایی نداریم که حضرت مسیح مرده‌ای را زنده کرده باشد و آن مرده پس از زنده شدن رشد نیز کرده باشد و از حیات گیاهی یا حیوانی به حیات انسانی رسیده باشد!

او ادامه داد: اما قرآن می‌فرماید من شما را به حیات انسانی دعوت می‌کنم؛ اگر می‌خواهید زنده شوید به قرآن مراجعه کنید، پس کاری که به‌وسیله دم مسیحایی انجام می‌شد قرآن آن را در حد بسیار بالاتر انجام می‌دهد و راه رسیدن به این حیات نیز ائمه اطهار(ع) مانند وجود مقدس امام رضا علیه‌السلام هستند.

آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: ما می‌توانیم به‌وسیله آیات قرآن کریم به آن حیاتی برسیم که امام رضا علیه‌السلام از ما می‌طلبد.

او تأکید کرد: نه تنها از آیات قرآن کریم، بلکه از بیانات پیغمبر(ص) و ائمه(ع) نیز می‌توان این نورانیت و حیات انسانی را گرفت، چراکه قرآن و عترت همواره در کنار هم و همتای هم هستند و مکمل یکدیگر می‌باشند. لذا عالم اهل‌بیت(ع) می‌تواند جامعه را به حیات انسانی برساند و انسانِ از درون مرده را زنده کند.

کد خبر: 13965254639
1396/5/25

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن