صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | مقدمه اي در شناخت شخصيت و حقوق زن در اسلام ‌(زهرا افروغ)
بازدید این صفحه: 4855          تاریخ انتشار: 1395/11/12 ساعت: 13:38:26
مقدمه اي در شناخت شخصيت و حقوق زن در اسلام (زهرا افروغ)

در مورد شخصيت و حقوق زن در قرآن و روايات سخنان زيادي آمده است که ظاهر و فهم ابتدايي از بعض آنها بر نکوهش جنس زن و نقصان حقوق آنان دلالت دارد.

موضوع: اندیشه

 در مورد شخصيت و حقوق زن در قرآن و روايات سخنان زيادي آمده است که ظاهر و فهم ابتدايي از بعض آنها بر نکوهش جنس زن و نقصان حقوق آنان دلالت دارد و با توجه به اين آيات و روايات، افرادي ديد اسلام نسبت به زنان را منفي شمردهاند.

براي اين که در درک صحيح نگاه اسلام به جايگاه و حقوق زن دچار بدفهميو داوري نادرست نشويم، بايد ابتدا با استناد به آيات محکم و ادله صريح، نظر کلي اسلام در مورد زن را بدانيم و بعد با توجه به آن نظر و چارچوب کلي که اصل و اساس کار ميشود، آيات و روايات ديگر را بررسي و معنا کنيم.

با استناد به آيات و روايات صريح و قطعي، مباني اسلام در باب شخصيت و حقوق زن عبارتند از

1. متن اصلي اسلام يعني قرآن، زن را آفريده شده از همان خمير مايهاي ميداند که خمير مايه آفرينش مرد بوده است:

هُوَ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها(1)

او خدايى است كه (همه) شما را از يك فرد آفريد و همسرش را نيز از جنس او قرار داد.

بنا بر صراحت اين آيه زن و مرد از حيث ذات يکسان و هم مرتبه ميباشند و مرد بر زن برتري ذاتي ندارد.

2. مخاطب قرآن نه مرد بلکه انسان اعم از زن و مرد است.(مخاطب قرآن ناس، بني آدم و انسان است؛ علاوه اين که ضمير مذکر و مشتقات مذکر مثل اسم فاعل و مفعول و. .. که مخاطب در بسياري از آيات و روايات ميباشند، در عربي هر گاه به صورت مطلق و بدون قرينه استعمال گردند، بر نوع انسان اعم از مذکر و مؤنث دلالت دارند و اگر متکلم از آنها اراده جنس مذکر را داشته باشد، بايد قرينه بياورد؛ به عنوان مثال مخاطب «المسلمون عند شروطهم» همه مسلمانها هستند ولي در جمله «المسلمون و المسلمات» منظور فقط مردان مسلمان است و ذکر المسلمات قرينه ميشود که منظور از المسلمون همه مسلمانها اعم از زن و مرد نيست.)

3. از نظر قرآن نه مرد برتر است و نه زن، بلکه ملاک برتري و تقرب نزد خدا(که حقيقت برتري است) تقوا است و با تقوايان مقربترند خواه زن باشند يا مرد:

اِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى... إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقاكُمْ (2)

اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم. ..گرامى‏ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست

4. بر خلاف توهم گذشتگان که عمل زن را ارزشمند و مقبول درگاه خدا نميدانستند(3)، از نظر اسلام هيچ تفاوتي بين زن و مرد نيست و ملاک قبولي اعمال، صالح بودن آنها و ايمان عمل کننده است:

وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ نَقيراً(4)

و كسى كه چيزى از اعمال صالح را انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه ايمان داشته باشد، چنان كسانى داخل بهشت مى‏شوند و كمترين ستمى به آنها نخواهد شد.

أَنِّي لا أُضيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثي‏(5)

من عمل هيچ عمل‏كننده‏اى از شما را، زن باشد يا مرد، ضايع نخواهم كرد.

5.مسووليت اجتماعي به يکساني متوجه زن و مرد است:

الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَر(6)

مردان و زنان باايمان، ولىّ (و يار و ياور) يكديگرند امر به معروف، و نهى از منكر مى‏كنند.

إِنَّ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتينَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقينَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرينَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمينَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاكِرينَ اللهَ كَثيراً وَ الذَّاكِراتِ أَعَدَّ اللهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيما(7)

به يقين، مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ايمان و زنان با ايمان، مردان مطيع فرمان خدا و زنان مطيع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شكيبا و زنان صابر و شكيبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق كننده و زنان انفاق كننده، مردان روزه‏دار و زنان روزه‏دار، مردان پاكدامن و زنان پاكدامن و مردانى كه بسيار به ياد خدا هستند و زنانى كه بسيار ياد خدا مى‏كنند، خداوند براى همه آنان مغفرت و پاداش عظيمى فراهم ساخته است.

6. چون زن و مرد دو جنس هستند و تفاوتهايي در استعداد و تواناييها  دارند، از حيث حقوق و تکاليف هم تفاوتهايي دارند و گرچه در حقوق و تکاليف متفاوتند اما اين تفاوتها با ويژگيها و استعدادهاي هر کدام تناسب دارد و عدالت کاملا لحاظ شده است.

تفاوت حقوق و تکاليف اگر مبتني بر تفاوتهاي طبيعي و خلقتي و با رعايت آنها و متناسب با آنها باشد، نه تنها ظلم نيست بلکه عين عدالت است. تساوي حقوق و تکاليف در شرايطي که از حيث خلقت و ويژگيهاي خلقتي با هم تفاوت دارند، عين ظلم و بيعدالتي است.

7.عدالت اقتضا ميکند که بين حقوق و تکاليف تناسب برقرار باشد و در برابر هر حقي، تکليفي و در ازاي هر تکليفي، حقي باشد. اگر زن يا مرد تکليف خاصي بر عهده ميگيرد در قبال آن از حق خاصي هم بهرمند گردد. اگر حقوق را به مردان بدهيم و تکاليف را بر زنان بار کنيم يا در قبال تکليفي که بر زنان بار ميکنيم، حقوقي برايشان قرار ندهيم، اين ظلم و بيعدالتي است اما بهرمندي حقوقي بيشتر براي کسي که تکليف بيشتري بر عهده دارد، ظلم نيست و عين عدل است.

8.. متاسفانه زن در طول تاريخ مقهور و تحت ستم بوده و نتوانسته در جامعه حتي در زماني که حکومت به نام اسلاميبوده (جز دوره محدود رسول خدا و امام علي صلوات الله عليهما)، به درستي رشد کند  و بسياري از دستور العملهايي که از معصومين صادر شده، با توجه به واقعيتهاي موجود اجتماعي بوده است.

براي آگاهي يافتن از نگاه واقعي پيامبران و امامان راجع به جنس زن بايد رفتار آنان با همسران و دخترانشان را ملاک قرار داد. آنان زنان و دختران خود را تربيت کرده و مانند مردان و پسرانشان رشد داده بودند و سيره عملي آنان با همسران و دختران و زنان مؤمن و تربيت شده، نشان از ديدگاه واقعي آنان نسبت به زنان دارد.

آنان در برخورد با زنان تربيت شده نشان ميدادند که از نگاه آنان زن و مرد مؤمن تفاوتي ندارد و اگر در معاشرت با زنان هشدارهايي داده شده، نسبت به زنان تربيت نشده است. 

9. معمولا زن به طور طبيعي به زيور و لباس و زيبايي و آرايش و...اهميت زياد ميدهد و اين اخلاق ذاتي است که اگر جهت صحيح داده شود، در جهت استحکام زندگي خانوادگي و اجتماعي است ولي در جوامعي که حکومت حق و عدل حاکم نيست، اين اخلاق زنان به صورت افراطي رشد داده ميشود به طوري که اين خلق که ميتوانست عاملي براي حفظ استحکام خانواده و قوام اجتماع باشد، به عاملي براي از هم گسستن قوام زندگي خانوادگي و در هم ريختن نظم اجتماعي بدل ميگردد.

مشابه اين آيات و روايات، آيات به ظاهر نکوهشگري از قرآن است که در باره ذات انسان و خلقت مادي او ميباشند مثلا:

خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعيفا(8)

انسان، ضعيف آفريده شده‏.

 

إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ كَفَّار(9)

 انسان، ستمگر و ناسپاس است‏.

 

وَ يَدْعُ الْإِنْسانُ بِالشَّرِّ دُعاءَهُ بِالْخَيْرِ وَ كانَ الْإِنْسانُ عَجُولا(10)

انسان (بر اثر شتابزدگى)، بديها را طلب مى‏كند آن گونه كه نيكيها را مى‏طلبد و انسان، هميشه عجول بوده است!

 

آيات فوق طبيعت مادي و ذات انسان را تبيين ميکند و در مقام ارزش گذاري مثبت يا منفي نيست. اين طبيعت مادي لازم است و اگر در تحت تربيت و تسلط روح نوراني واقع گردد، شکوفا ميشود و به بالي براي تعالي يافتن تبديل ميگردد ولي اگر تربيت نشود و بر روح نوراني تسلط داده شود، باعث سقوط انسان ميگردد.

10. از طرف ديگر زنان و مردان نسبت به هم تعهد دارند و بايد يکديگر را امر به معروف و نهي از منکر کنند ولي چون مسووليت مديريت خانواده به مرد سپرده شده، بدين جهت مسووليت او بيشتر است و او علاوه بر حفظ خود، نسبت به سلامت فکري و اعتقادي خانواده اش هم مسوليت خاص دارد و بعضي از دستورها از باب اين مسوليتي است که دارد و اين توهين به زن و فرزندان نيست بلکه متعهد کردن مرد نسبت به آنان است.

11. اگر حديثي مخالف نص قرآن و مباني يقيني فوق باشد، قطعا آن جعلي است و سخن پيامبر و امامان نيست و نبايد بدان توجه کرد ولي به آساني نميتوان گفت اين حديث مخالف نص صريح قرآن است زيرا چه بسا ما معناي صحيح حديث را متوجه نشده باشيم و اگر به معناي صحيح توجه پيدا کنيم، ميبينيم که با قرآن منافات ندارد.

با توجه به اين که فهم درست احاديث مهارت فوق العاده ميخواهد، عالمان در مقام بررسي حديث و استنباط حکم بسيار سختگيرند و به آساني به يک حديث اعتماد نميکنند و معناي ابتدايي و ظاهري را سريع قبول و به استناد آن حکم صادر نمينمايند.

در مقام نقل حديث هم نبايد هر چه را عنوان حديث دارد، بدون بررسي سندي و متني نقل کنيم و از طرف ديگر نبايد هر حديثي را که مخالف قرآن پنداشتيم، فوري از کتب حديث حذف کنيم زيرا چه بسا ما معناي صحيح حديث را متوجه نشده ايم و آيندگان معناي صحيح حديث را متوجه شوند و ببينند که بين آن حديث و قرآن، منافاتي نيست بلکه بايد براي نقل حديث يک حداقلي در نظر گرفته و هر حديثي که آن حداقل را دارد، نقل کنيم و بررسي بيشتر را به فتوا دهندگان و استنباط کنندگان و اهل روايت و درايت بسپاريم.

اگر گذشتگان ميخواستند با ميراث حديثي اين گونه رفتار کنند و هر حديثي را که صحيح و همراستا با قرآن ندانسته بلکه آن را منافي با قرآن ميپنداشتند، حذف کنند، امروز ميراث حديثي ما بسيار ناچيز ميشد.

براي بررسي يک حديث از لحاظ متن و محتوا ما ابتدا بايد اصول و چارچوبهاي اسلام و قرآن را به دست آوريم و آن حديث را با دقت بر اصول و چارچوبها عرضه کنيم  و در مجموعه احاديث ببينيم تا به معناي آن راه يابيم و علاوه بر آن، صحيح يا جعلي بودنش را متوجه شويم.

ديگر اين که اگر حديثي از حداقل اعتبار سندي برخوردار است، بايد سعي کنيم معنايي همراستا و متلائم با قرآن و اصول و مباني دين برايش پيدا کنيم به گونه اي که هم حديث را رد نکرده و هم معنايي منافي با مباني برايش نپذيرفته باشيم و در نهايت اگر نتوانستيم، حديث را وانهيم و علمش را به خدا، رسول و امامان واگذاريم.

با توجه به اين مقدمات؛  بسياري از روايات که به ظاهر بر نکوهش جنس زن دلالت دارد، بيان حقيقت وجودي زن است و در مقام ارزش گذاري مثبت يا منفي نيست. اگر آن حقيقت وجودي در راستاي صحيح قرار گيرد، زن را اوج ميدهد و شايسته ستايش ميگرداند و اگر در راستاي غلط قرار گيرد، زن را تنزل ميدهد و پست ميگرداند.

بسياري از اين روايات گر چه در نگاه اول تحقير کننده زن هستند، ولي توجيه صحيح و معقول دارند.

بسياري از روايات جعلي هستند و...

اميد است محققان محترم بيش از پيش با توجه به مقدمات گفته شده به بررسي آيات و رواياتي که به ظاهر نکوهشگر و شمارنده حقوق کمتر براي زنان هستند، پرداخته و نظر صحيح و مترقي اسلام را تبيين و در اختيار نسل جوان و آينده قرار دهند. 

 

 

پانوشتها:

1. اعراف(7)آيه189.

2. حجرات(49)آيه13.

3. طباطبايي، الميزان، ترجمه موسوي همداني، قم، انتشارات اسلامي، 1374ش، ج4، ص140.

4. نساء(4)آيه124.

5. آل عمران(3)آيه195.

6. توبه(9)آيه71.

7. احزاب(33) آيه35.

8. نساء(4) آيه28.

9. ابراهيم(14) آيه34.

 

10. اسراء(17) آيه11. 

کد خبر: 139511124621
1395/11/12

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن