صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | استدلالات قرآنی حضرت آیت الله سبحانی در مورد حفظ آثار انبیاء و ائمه معصومین
بازدید این صفحه: 4836          تاریخ انتشار: 1395/5/10 ساعت: 13:56:00
استدلالات قرآنی حضرت آیت الله سبحانی در مورد حفظ آثار انبیاء و ائمه معصومین

محبت نسبت به پیامبر(ص) در درجه اول، عمل به دستورات و آثار آن حضرت و در درجه دوم، حفظ آثار ایشان مظهری از مظاهر محبت است نه اینکه آن آثار را تخریب کنیم.

موضوع: اندیشه

حضرت آیت الله العظمی سبحانی با اشاره به آیه ۲۴ سوره توبه در مورد حفظ آثار تاریخی توضیح داد: محبت نسبت به پیامبر(ص) در درجه اول، عمل به دستورات و آثار آن حضرت و در درجه دوم، حفظ آثار ایشان مظهری از مظاهر محبت است نه اینکه آن آثار را تخریب کنیم.

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا، این مرجع تقلید در ادامه سلسله جلسات «بررسی مبانی فکری ابن تیمیه و وهابیت» با اشاره به اینکه همه عقلای عالم آثار گذشته خود را به عنوان علتی برای داشتن تمدن حفظ می کنند، ابراز کرد: غربی ها به علت نبود اثری تاریخی از مسیح، در وجود آن تردید دارند و این امر برای ما نیز باید عبرت باشد.

او از بین نبردن آثار تاریخی اسلام را مهم ارزیابی کرده و گفت: نباید مانند یک کودک دبستانی که در پایان سال کتاب مدرسه اش را پاره می کند، آثار گذشتگان را از بین ببریم تا آیندگان نسبت به اسلام شکاک نشوند.

آیت الله سبحانی با ابرز تاسف از ۹۰ سال حکومت سعودی و از بین بردن آثار اسلام به بهانه شرک، اظهار داشت: مولدالنبی تنها مکان باقی مانده بود که در حال حاضر کتابخانه مکه شده است.

او با بیان اینکه  توسعه حرم در مکه و مدینه وسیله ای برای از بین بردن آثار تاریخی اسلام شده است، گفت: نگهداری هم به عنوان احترام و هم برای تردید نکردن آیندگان در وجود اسلام است نه اینکه شرک محسوب شود.

این مرجع تقلید در تبیین اهمیت حفظ آثار به ادله قرآنی پرداخته و با اشاره به آیه «فی بیوت اذن الله ان ترفع»، عنوان کرد: بیوت جمع بیت و به معنای جای استراحت است و به همین عنوان نمی توان آن را مسجد نامید و از طرفی مسجد سقف ندارد ولی خانه و بیت سقف می خواهد و خود پیامبر(ص) نیز منظور آن را خانه های انبیاء دانسته اند و منزل امیرمومنان(ع) را از برترین خانه ها عنوان کرده اند.

او به نکته دیگر لغوی این آیه اشاره و خاطرنشان کرد: «رفع» گاهی تکوینی یا معنوی است و به همین علت در آیه مذکور یا به معنای امر به آبادی و نگهداری و یا به معنای تمیز کردن آن از آلودگی است.

آیت الله سبحانی ابراز داشت: بنابراین، خانه های پیامبران و امامان معصوم(ع) که عبادت خدا در آن شده، مشمول این آیه است و باید حفظ شود.

او این پرسش را از سعودی ها مطرح کردند که چرا منازل معصومان(ع) که عبادت کرده و در آنجا به خاک سپرده شده اند، تخریب کرده اید در حالی که مشمول آیه مذکور است؟

استاد حوزه علمیه قم، علت دوم بر حفظ آثار تاریخی را با اشاره به آیه ۲۴ توبه، توضیح داد: محبت نسبت به پیامبر(ص) در درجه اول، عمل به دستورات و آثار آن حضرت و در درجه دوم، حفظ آثار ایشان مظهری از مظاهر محبت است نه اینکه آن آثار را تخریب کنیم.

او،  سومین علت در زمینه لزوم حفظ آثار تاریخی اسلام را آیه  «وَکَذَلِکَ أَعْثَرْنَا عَلَیْهِمْ لِیَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَهَ لَا رَیْبَ فِیهَا إِذْ یَتَنَازَعُونَ بَیْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَیْهِم بُنْیَانًا رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِینَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِم مَّسْجِدًا» (الکهف، ۲۱)» دانسته و گفت: از این آیه نتیجه می گیریم که حفاظت از قبور اولیا الهی و حتی ساختن مسجد در کنار آن مطلوب بوده است.

آیت الله سبحانی به دلیل دیگری یعنی تابوت(صندق) عهد اشاره و خاطر نشان کرد: این صندوق در آیه ۲۴۸ بقره اشاره می شود که مقدس و اثرگذار است و ملائکه آن را برداشتند. بنابراین اگر حفظ آثار، شرک است، چرا خداوند آثار موسی را مقدس می داند؟

او تصریح کرد: علت های ما بسیار قوی است ولی پول نفت، دانشمندان و عقیده ها را می خرد و علیه شیعه تبلیغ می کنند و گوش شنوا کم دارند.

این مرجع تقلید افزود: انسان های پاکدامن و عالمان بزرگوار و نویسنده در جامعه اهل سنت در کشورهای مختلف اسلامی هستند که از وهابی ها پولی دریافت نمی کنند.

کد خبر: 13955104575
1395/5/10

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن