صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | مسلمانان نیجریه بسیار آگاهانه و با اعتدال عمل می کنند / محمدرضا نوراللهیان
بازدید این صفحه: 5225          تاریخ انتشار: 1394/9/28 ساعت: 06:16:54
مسلمانان نیجریه بسیار آگاهانه و با اعتدال عمل می کنند / محمدرضا نوراللهیان

یک استاد دانشگاه تربیت مدرس درباره ترور پیروان علامه زکزاکی اظهار کرد: کار و عملکرد علامه شیخ زکزاکی فکری بود و...

موضوع: اندیشه
نویسنده: حجة السلام و المسلمین محمدرضا نوراللهیان

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛

یک استاد دانشگاه تربیت مدرس درباره ترور پیروان علامه زکزاکی اظهار کرد: کار و عملکرد علامه شیخ زکزاکی فکری بود و از کشورهای مختلف اطراف نیجریه هم پیروانی دارد. موضوعی که سبب شد تا ارتش نیجریه دست به این کار بزند این است که دولت قبلی مسیحی بود و در حال حاضر دولت نیجریه مسلمان است و ارتش این کشور با قصد تضعیف و تخریب رییس جمهور منتخب چنین حرکت وحشیانه ای را مرتکب شد.

حجت السلام و المسلمین محمدرضا نوراللهیان در گفت و گو با خبرنگار شفقنا درباره شیخ علامه ابراهیم زکزاکی توضیح داد: آشنایی من با علامه زکزاکی به بیش از دو دهه می رسد. وقتی که به خطه غرب آفریقا سفر می کردم و تدین در رفتار و عملکرد مردم این مناطق بسیار مشهود بود. کشورهایی مثل بنین، ساحل عاج و توگو فرانسوی زبان اما سیرالئون و غنا انگلیسی زبان هستند و برای توصیف شیخ زکزاکی از الفاظی مانند لیدر یا عالیجناب به کار می بردند. دانشجویان عکس علامه در اتاق های خودشان داشتند از این طریق من با ایشان آشنا شدم و دیدم که انسان محبوبی است.

او افزود: ابتدا مشخص نبود که ایشان به تشیع گرایش پیدا کردند. مدیران لایقی در این مناطق داشتیم که از آنها درخواست کردم تا اطلاعات در مورد شخصیت ایشان در اختیار من بگذارند و اولین دیدار من با علامه زکزاکی در ایران اتفاق افتاد. البته زمانی هم که او به ایران آمد به دنبال اسلحه نبود بلکه برای دیدار علمای قم و شخصیت های فرهنگی و مذهبی می آمد و در نشست های فرهنگی حاضر می شدند البته تحصیلات ایشان در کشور خودش، نیجریه بود.

این استاد حوزه با توجه به ویژگی های کشور نیجریه تصریح کرد: نیجریه یک کشور مهم و دارای زیرساخت های اقتصادی خوبی است؛ مهمتر از وضعیت اقتصادی این است که مسیحیت و اسلام به طور مداوم در رقابت با یکدیگر هستند و مسلمانان نیجریه بسیار آگاه هستند. در مناطقی مانند سِکُوتو، زاریا یا کانو صدای اذان و مناجات شنیده می شود و جوانان بسیار سلحشوری در این مناطق حضور دارند. علامه زکزاکی بعد از انقلاب که دوره هایی از تحصیلات خود را در کشورهای عربی می گذارند تحت تاثیر امام موسی صدر قرار می گیرد، امام موسی هم شخصیت کاریزماتیک داشتند و برای او عالم اسلام مهم بود که حتی به نیجریه هم سفر کردند.

رییس سابق حوزه های علمیه خارج از کشور با اشاره به برگزاری مراسم مذهبی در نیجریه گفت: این ویژگی نیجریه از یکسو و از طرف دیگر از لبنان به نیجریه مهاجرت طولانی مدت داشتند. شیعیانی که به مبانی اسلام و اندیشه پیامبر(ص) معتقد بودند ده ها سال است که هجرت کردند و در این منطقه مسجد، تکیه و حسینیه هایی ایجاد کردند و ماه محرم را بسیار با شکوه برگزار می کنند و ماه رمضان هم دقیقا براساس مبانی شیعه است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: به تدریج که کتاب های شیعیان به دست آنها می رسد این بزرگوار شیعه می شود اما آنها در تقیه نبودند بلکه به طور رسمی عقاید خود را اعلام می کردند.

نوراللهیان درباره جمعیت مسلمان نیجریه توضیح داد: در پایتخت نیجریه «آبوجا» برادران شیعی ما کمتر حضور دارند اما پایگاه شیعه که در سِکُوتو، زاریا و کانوست، تا چند سال گذشته جمعیتی ۵ میلیونی داشت و برای روز عاشورا یا مراسم روز قدس جمعیت ۵/۱ میلیونی جمع شدند. البته کمک هایی هم مانند شیوه های آموزشی و ارسال کتاب های آموزشی از جانب ایران ارایه می شد و دانشجویان آنها را در حوزه یا دانشگاه های خودمان هم پذیرش می کردیم.

او در خصوص ویژگی های علامه زکزاکی گفت: علامه شیخ زکزاکی به تدریج به این دلیل که حرف های نو برای گفتن داشت پیروان زیادی هم پیدا کرد و امروزه اسلام طالبانی و داعشی مخاطب ندارد؛ اما ایشان از مکتب امام حسین(ع) و رشادت های او می گفت. ما در روایت های خودمان داریم که مردم آفریقا صفای دل خاصی دارند و بلال هم یکی از این نمونه هاست.

رییس سابق حوزه های علمیه خارج از کشور با توجه به ارتباط برخی از کشورهای آفریقای با اروپا و آمریکا تاکید کرد: برخی از کشورهای آفریقایی قدری با تمدن امروز غرب در ارتباط هستند، برای مثال تونس با فرانسه، لیبی با ایتالیا و مصر و مراکش هم با آمریکا ارتباط برقرار کردند اما نیجریه دست نخورده تر است و مردمان آنها دعوت ها را می پذیرند. در حال حاضر هم خودشان عالم، مبلغ، مترجم قرآن تربیت کردند علامه زکزاکی نیز شخصیت متعادل داشت و به هیچ وجه تندرو نبود.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس انتخاب یک مسلمان برای ریاست جمهوری را در این کشتار موثر دانست و افزود: نیروهای امنیتی حتی نمی توانند کوچکترین سلاحی از خانه آنها پیدا کنند مگر اینکه با پاپوش کار خود را پیش ببرند. کار و عملکرد علامه شیخ زکزاکی فکری بود و از کشورهای مختلف اطراف نیجریه هم پیروانی دارد. به نظر من در روش ایشان که تندروی نبود بلکه شک و شبهه هم وجود نداشت، موضوعی که سبب شد تا ارتش نیجریه دست به این کار بزند این است که دولت قبلی مسیحی بود و در حال حاضر هم دولت نیجریه مسلمان است؛ ارتش این کشور با قصد تضعیف و تخریب رییس جمهور منتخب چنین حرکت وحشیانه ای را مرتکب شد.

این استاد حوزه باتوجه به ایستادگی شیعیان نیجریه در مقابل تروریسم عنوان کرد: حرکت ریشه بیرونی نداشت و یک مساله درون ساختاری متجانس نیجریه باعث این اقدام شد و شیعیان مسلح نبودند. اگر بخواهیم یک گروه از مذاهب و افکار مختلف در نیجریه نام ببریم که در برابر داعش با تمام قوا ایستادگی کرده و تمام اشکال تروریسم را تحریم کرد، علامه زکزاکی و پیروان او هستند. دولت و ارتش نیجریه اشتباه بزرگی مرتکب شدند و باید این مجموعه شیعه را هرچه سریعتر تحت حمایت خودشان قرار دهند و آنها در مجموعه مسلمین جهان دارای اندیشه، آراء و اهل گفت و گو هستند.

نوراللهیان درباره واکنش ها در مقابل کشتار مسلمانان در نیجریه اظهار کرد: بسیاری از مسلمانان در نقاط مختلف جهان تظاهرات گسترده ای انجام دادند اما متاسفانه ما تظاهرات خاصی برای محکومیت این تحرکات انجام ندادیم. به مصلحت دولت نیجریه است که هرچه زودتر به این موضوع توجه کند. مواضع ایران هم حکیمانه و خوب است. اما اگر مسوولان نیجریه به این نکته توجه نکنند باید منتظر باشند تا در نیجریه نیز یمن دیگری رخ دهد که دست های بیگانه خواهد آمد و با وجود بوکوحرام و داعش شیعه کشی در این منطقه هم بیش از پیش راه می افتد و در نهایت شیعیان نیز از خودشان دفاع می کنند و هرگز به مصلحت نیست که چنین اتفاقی رخ دهد.

رییس سابق حوزه های علمیه خارج از کشور در پایان تصریح کرد: از مسوولان داخل ایران انتظار داریم که یک شبکه ای به عنوان دفاع از حقوق انسان ایجاد شود. ضرورت دارد که علاوه بر نهادهای حمایت از محیط زیست و … که وجود دارد شبکه ها و نهادهایی هم برای دفاع از حقوق انسان ها و مسلمانان ایجاد کنیم. بنابراین باید حمایت های مدنی خودمان را نسبت به این عالم شیعی که بسیار پرنفوذ و اعتبار است، انجام دهیم.


کد خبر: 13949284520
1394/9/28

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن