صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | در اسلام جنسیت ملاک فضیلت نیست/ قرآن از بانوان پرده نشینی را نخواسته است
بازدید این صفحه: 6219          تاریخ انتشار: 1392/4/22 ساعت: 04:18:05
در اسلام جنسیت ملاک فضیلت نیست/ قرآن از بانوان پرده نشینی را نخواسته است

در اسلام این گونه نیست که حجاب زن حتما باید چادر باشد . در زمان حال، "جلباب" با مانتو و خمار با روسری منطبق می شود.

موضوع: اندیشه
نویسنده: آیت الله موسوی بجنوردی

آیت الله موسوی بجنوردی در رابطه با حجاب اسلامی معتقد است: در اسلام این گونه نیست که حجاب زن حتما باید چادر باشد . در زمان حال، "جلباب" با مانتو و خمار با روسری منطبق می شود. این حجاب اسلامی است و دیگر وظیفه مرد است که نگاه بیمارگونه، خریدارانه و موجب انحراف نداشته باشد. جنس دوم و مسایل این چنینی در رابطه با زن، از دید اسلامی نادرست است. در برداشت از حدیث کسا می توان گفت فاطمه زهرا(س)، قطب دایره وجود است و این قطب دایره وجود، یک زن است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرجع ما به نقل از جماران آیت الله موسوی بجنوردی در گفت وگو با شفقنا، با بیان اینکه در زمان جاهلیت هیچ یک از زنان عرب، سربرهنه نبود، گفت: در آن زمان نیز  زنها روسری داشتند اما روسری های خود را پشت گوش ها می انداختند و زینت آلاتشان آشکار بود.

او با اشاره به بخشی از آیه 31 سوره نور، «ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن»،اظهار کرد: یعنی زنها روسری خود را جلو بیاورند؛ اسلام همین را به پوشش آنها اضافه کرد. صورت، زیر چانه و براساس روایات، دستان تا جای النگوها استثناست. پس از آن به جلباب اشاره می شود که در زمان حال، آن را با مانتو تطبیق می دهند، در اسلام چادر نبوده است. نمی گویم چادر بد است ، خوب است اما اینکه حجاب زن حتما باید چادر باشد، خیر این طور نیست. در قرآن گفته شده است که زن، جلباب داشته باشد. مرحوم مطهری در کتاب خود در رابطه با حجاب اسلامی، جلباب را بر مانتو و خمار را با روسری تطبیق می کند. این حجاب اسلامی است.

موسوی بجنوردی با بیان اینکه برخی بر حرام بودن رنگ مشکی در اسلام اعتقاد دارند و تنها پوشیدن آن برای امام حسین، آن هم برای تعظیم شعائر را استثنا می کنند، تصریح کرد: پوشیدن لباس سیاه از دید اسلام مکروه است، مگر برای عزاداری و اینگونه مراسم. پوشیدن رنگ شاد هیچ اشکالی ندارد مگر رنگ ها و کارهایی که موجب تحریک مردها شود که آن بحثی جداگانه است.

او با اعتقاد براینکه تنها نباید بر حجاب زنها تاکید کرد، لزوم چشم چرانی نکردن مردان مسلمان را یادآوری کرد و گفت: در آیه قرآن در مورد مردان گفته می شود «قل للمومنین یغضوا من ابصارهم ...» که به معنای نگاه نکردن نیست بلکه یعنی چشم چرانی نکن! استفاده از این لغت به این معناست که می توان با زن حرف زد و به او نگاه کرد اما نگاه نباید بیمارگونه، خریدارانه و موجب انحراف باشد، حرف معمولی که مقصود آن نگاه بیمار نباشد اشکالی ندارد. زمانی که زن حجاب اسلامی خود را دارد، دیگر وظیفه مرد است که خود را کنترل کند که نگاه مریضانه نداشته باشد و زن در اینجا مقصر نیست.

موسوی بجنوردی با بیان اینکه قرآن از بانوان، پرده نشینی را نخواسته است، اظهار کرد: الگوی زن در اسلام و آبروی زنان بشر، حضرت زهرا(س) و پس از ایشان حضرت زینب هستند. حضرت زهرا در جریان فدک، در مسجد و مقابل ابوبکر خطبه خواند و سخنرانی ای به آن تفصیل ارائه داد و اینطور  نبود که  نامحرم صدای ایشان را نشنود.

پوشیدن لباس سیاه از دید اسلام مکروه است، مگر برای عزاداری و اینگونه مراسم. پوشیدن رنگ شاد هیچ اشکالی ندارد مگر رنگ ها و کارهایی که موجب تحریک مردها شود که آن بحثی جداگانه است.


او حضرت زینب(س) را «انسان کامل» دانست و با اشاره به سخنرانی ایشان بعد از واقعه کربلا، گفت: حضرت زینب، بزرگترین خدمت را به اسلام کرد. یزید، مسجدی بود، مسلم نبود، فاسق، فاجر، زانی، شارب الخمر و آدمکش بود. چنین فردی خلیفه مسلمانان شده و اسلام در حال کشیده شدن به انحراف و معصیت بود. سخنرانی حضرت در حضور آن جمعیت در کاخ دارالعماره، شاخ یزید و ابن زیاد را شکست.

موسوی بجنوردی با اشاره به مکالمه ای که بین حضرت زینب و ابن زیاد صورت گرفت، تصریح کرد: ابن زیاد خواست دل حضرت زینب را بسوزاند اما حضرت با پاسخ های خود از جمله اینکه فرمودند «در کربلا چیزی جز زیبایی ندیدم» و به ابن زیادی که کسی جرات سخن گفتن با او را نداشت گفت مادرت به عزایت بنشیند!، ایشان در آنجا شاخ ابن زیاد را شکستند.

او افزود: گفته می شود، به گونه ای اسرای کربلا را معرفی کرده بودند که در هنگام ورود به شام، مردم، آنها را سنگباران می کردند اما حضرت زینب در سخنرانی خود به گونه ای یزید را مفتضح کرد که پس از آن، همه گریه می کردند و یزید مجبور شد، اسرا را به خانه خود ببرد، خانه اش را سیاهپوش کند، به مجلس ختم و عزا بنشیند، لعنت خدا را بر ابن زیاد فرستد و بعد هم ایشان را با احترام به مدینه بفرستد. اینها الگوی زنان جهان اسلام هستند .

موسوی بجنوردی با اعتقاد بر اینکه فاطمه زهرا(س)، قطب دایره وجود است، گفت: اگر می خواهید فاطمه را بشناسید از حدیث کسا بشناسید. طبق روایات معتبر پس از حدیث کسا، جبرییل از خدا پرسید تحت الکسا که هستند ؟ ذات باری تعالی فرمود: «فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها؛ فاطمه، پدر فاطمه، شوهر فاطمه و فرزندان فاطمه»، در اینجا برداشت می شود فاطمه زهرا(س)، قطب دایره وجود است و این قطب دایره وجود، یک زن است.

کد خبر: 1392422451
1392/4/22

آخرین مطالب
1392/3/23: پژوهشى در مجازگویى قرآن از دیدگاه امام خمینى /  حجة الاسلام ایازی
پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن