صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | انجام شغل های مختلف برای زن و مرد هیچ ممنوعیتی در جامعه ندارد / عباس جعفری فراهانی
بازدید این صفحه: 5044          تاریخ انتشار: 1394/9/5 ساعت: 07:09:54
انجام شغل های مختلف برای زن و مرد هیچ ممنوعیتی در جامعه ندارد / عباس جعفری فراهانی

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اعتقاد بر اینکه انجام شغل ها و امور مختلف برای زن و مرد هیچ ممنوعیتی در جامعه ندارد، گفت...

موضوع: اندیشه
نویسنده: حجة الاسلام والمسلمین عباس جعفری فراهانی

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اعتقاد بر اینکه انجام شغل ها و امور مختلف برای زن و مرد هیچ ممنوعیتی در جامعه ندارد، گفت: همچنان که مردها می توانند وظایف اجتماعی خود را انجام دهند، از نظر اسلام برای حضور زن ها در جامعه و انجام حتی سخت ترین شغل های جامعه هم هیچ ممنوعیتی وجود ندارد و اسلام نهی نکرده است، اما سفارش و توصیه های خاصی برای بعضی از شغل ها مثل بچه داری شده است که زن ها بیشتر به آنها بپردازند.

حجت الاسلام و المسلمین عباس جعفری فراهانی در گفت وگو با شفقنا با اشاره به آنچه در قرآن کریم مشاهده می شود و روایات پیامبر(ص) و ائمه(ع) اظهار کرد: آیه «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم» می رساند که آنچه نزد خداوند، اصالت دارد جنس انسان است. انسان نیز به دو شکل مرد و زن آفریده شده است و اراده خداوند بر این قرار گرفته است که برای تکامل همدیگر، رشد، سعادت، هدایت و بقای نسل خود به این شکل آفریده شوند.

او ادامه داد: آنچه اصالت دارد، این است که آنها تقوا پیشه کنند، در رفتار، اعمال و کردار خود به گونه ای عمل کنند که به هدایت و سعادت برسند و به این دلیل که از این جهان مادی به جهان آخرت می روند، اعمال و رفتارشان آنها را به سعادت رسانده باشد. اگر کسانی به اشتباه و انحراف بخواهند اصالت را به هر کدام از این دو -زن یا مرد- بدهند، اشتباه است. کما اینکه مرد به تنهایی نمی تواند کامل باشد و زن هم به تنهایی نمی تواند کامل باشد؛ از نگاه خداوند و دین اسلام این دو با همدیگر کامل می شوند و با هم هستند و مثل بسیاری از موجودات دیگر جفت آفریده شده اند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه البته حیوانات و موجودات دیگر تکلیف ندارند، اما انسان، مکلف است، عقل دارد و صفات خوب و بد در او نهاده شده است، گفت: در قرآن گفته شده است که «ونفس وما سواها، فألهمها فجورها وتقواها»؛ انسان -چه زن چه مرد- براساس فطرت خداشناسی آفریده شده است و باید در رفتار و اعمال خود، تسلیم و بنده خدا باشد، اما هر کدام وظایف خاصی به عهده دارند. به این معنا که در هدایت آنها و طی کردن مسیر به سوی سعادت و حیات جاودان، تقسیم وظیفه شده است.

او با اشاره به اینکه براساس وظایفی که تکلیف آن به عهده مرد گذاشته شده است، او موظف است که به امور خاصی بپردازد، گفت: مانند اینکه حجاب بر مرد واجب نیست و مرد می تواند در صحنه های سخت اجتماع حضور پیدا کند و کارهای مختلفی را انجام دهد. نوع خلقت مرد به گونه ای است که برای کارهای سختی مثل بنایی، کارگری، کشاورزی، دامپروری و کار در معادن که با قدرت بازو باید انجام شود، آمادگی دارد و از نظر نگاه دین اسلام این موارد از وظایفی است که بر مردها گذاشته شده است. به طور مثال جهاد و حضور در جنگ بر مردها واجب است و بر زن ها واجب نیست.

جعفری فراهانی ادامه داد: از طرف دیگر خداوند و دین اسلام، وظایف خاصی مانند تربیت فرزند، بچه آوردن، تکثیر نسل را برعهده زن ها قرار داده است. رحم زن، حامل جنینی می شود، آن را پرورش می دهد و بعد به دنیا می آورد. این موارد، وظایف خاصی است که خداوند بر عهده زن گذاشته است و مرد در انجام آن ناتوان است. تربیت فرزندان و رسیدگی به امور آنها نیز از وظایف زن ها شناخته می شود و خلقتی مناسب با آن دارند.

او با بیان اینکه در جوامع امروز و گذشته، بعضی کارها میان مردها و زن ها مشترک است و هر دو می توانند از عهده آن برآیند، گفت: از جمله این کارها می توان کار در ادارات دولتی را نام برد. بعضی شغل ها خصوصیت بیشتری برای زن ها و بعضی ویژگی بیشتری برای مردها دارد. شغلی مانند پرستاری و درمان و مداوای بیماران به دلیل خصوصیات خلقت و آفرینش زنها و برخورداری آنها از محبت و عاطفه ای خاص، عمدتا توسط زن ها بهتر انجام می شود.

این کارشناس دینی افزود: بعضی امور پزشکی نیز خاص زن هاست و آنها باید انجام دهند. در حالی که  بعضی امور پزشکی را نیز عمدتا مردها باید انجام دهند. به طور مثال کشیدن تیغ جراحی به بدن بیمار و جراحی او براساس عاطفه خاص و ساختار وجودی زن ها ممکن است برای بعضی از آنها سخت باشد. در عین حال ممکن است در همین قشر پزشکی و طبابت و بعضی رشته های خاص پزشکی، زن ها مهارت خاصی داشته باشند. این را نمی توان نفی کرد، اما صحبت ما در اینجا کلی است و در منطق و فلسفه هیچ گاه حکم روی مسایل جزیی بار نمی شود. کار در ادارات دولتی، موقعیت های دفتری، بایگانی ها و بسیاری مشاغل دیگر از جمله پرستاری به دلیل حساسیت و انضباط خاص زن ها توسط آنها بهتر به انجام می رسد. به طور کلی می خواهیم بگوییم که بعضی از شغل ها از عهده خاص زن ها بر می آید و بعضی ها نیز از عهده مردها بهتر بر می آید.

او با بیان اینکه در مجموع خداوند، جنس انسان را به عنوان یک موجود مکلف، عاقل و دارای صفات گوناگونی آفریده است، اظهار کرد: خداوند تمام آمادگی های صفات خوب و نیک را در انسان، از آن لحظه آفرینش وی با فطرت او همراه کرده است. وقتی انسان به دنیا می آید و از رحم، پا به صحنه بزرگ اجتماع می گذارد، با بعضی رفتارهای خاص رو به رو می شود. ممکن است بیشتر به طرف آن رفتارهای درست رود و صفات نفسانی عقلانی او رشد کند و ممکن است با بعضی از معاشرت ها و رفتارهای خاص مواجه شود که صفات حیوانی و غریزی او رشد کند و به انحراف کشیده شود.

جعفری فراهانی تصریح کرد: این مسایل به امور جامعه برمی گردد، اما آفرینش انسان بر اساس فطرت خداشناسی و هدایت و سعادت او قرار گرفته است. بر این اساس انجام شغل ها و امور مختلف برای زن و مرد هیچ ممنوعیتی در جامعه ندارد، همچنان که مردها می توانند وظایف اجتماعی خود را انجام دهند، از نظر اسلام برای حضور زن ها در جامعه و انجام حتی سخت ترین شغل های جامعه هم هیچ ممنوعیتی وجود ندارد و اسلام نهی نکرده است، اما سفارش و توصیه های خاصی برای بعضی از شغل ها مثل بچه داری شده است که زن ها بیشتر به آنها بپردازند. مردها اغلب نمی توانند به آن شکل خاصی که زن ها به کودک رسیدگی می کنند و او را رشد و پرورش می دهند، بزرگ می شود و به اجتماع وارد می شود، این کار را انجام دهند.

او ادامه داد: این است که زن ها هم پا به پای مردها می توانند در امور جامعه، سرنوشت اجتماعی انتخابات و صحنه های مختلف تظاهرات و راهپیمایی ها شرکت کنند. همچنان که در بعد از انقلاب اسلامی، با این حالت مواجه بودیم. بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی(ره)  از حضور زن ها در صحنه های اجتماعی تجلیل فراوان کرده اند. زنان در صحنه راهپیمایی ها و در مقابله با رژیم فاسد پهلوی که حق و حقوق آنها را ضایع کرده بود، حضور داشتند. زن ها برای احیای حقوق و آزادی خود در اجتماع وارد شدند و پا به پای مردها در صحنه اجتماع حضور پیدا کردند و نقش بسیار مهمی ایفا کردند.

این کارشناس دینی تصریح کرد: زن ها در صحنه های جنگ تحمیلی، در پشت جبهه، حتی در بعضی شهرهای مختلف نزدیک به جبهه یا در صحنه های دیگر برای رسیدگی به بیماران و شغل های مختلف نقش ایفا کردند. امروز هم زن ها در نیروهای انتظامی و نظامی در گردان ها و تیپ های مختلف حضور دارند و نقش ایفا می کنند. ما هیچگاه نمی توانیم این حقوق زن ها را نادیده بگیریم بلکه باید از حضور آنها و نقش ایفا کردن در امور اجتماع تمجید کنیم.

کد خبر: 1394954509
1394/9/5

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن