صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | حوزه های علمیه و رسانه ها به تبلیغ صحیفه سجادیه بپردازند /  سید جعفر سیدان
بازدید این صفحه: 4628          تاریخ انتشار: 1394/8/19 ساعت: 05:54:49
حوزه های علمیه و رسانه ها به تبلیغ صحیفه سجادیه بپردازند /  سید جعفر سیدان

استاد حوزه علمیه گفت: یکی ازعلت هایی که صحیفه سجادیه مطرح نشده، نپرداختن رسانه ها به تبلیغ این کتاب ارزشمند است.

موضوع: اندیشه
نویسنده: آیت الله سید جعفر سیدان

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛

آیت الله سیدجفر سیدان، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار شفقنا در مشهد درارتباط با اینکه چرا صحیفه سجادیه در جامعه امروز زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد گفت: در ارتباط با صحیفه سجادیه شایسته این است که در جوامع اسلامی کاملا مورد توجه قرار بگیرد و مطرح باشد و حتی المقدور کسانی که بر ادبیات عرب مسلط هستند از متن صحیفه استفاده کنند و بهره مند باشند و کسانی هم که از نظر ادبی و اطلاعات مربوط به لغت عربی اطلاعی ندارند یا ضعیف هستند، از ترجمه های دقیق و ارزنده ای که شده استفاده کنند.

وی افزود: در بعضی از زمانها بخصوص در برخی شهرهای بزرگ بصورتی بوده که در هر خانه ای صحیفه سجادیه وجود داشته است، الان هم صحیفه سجادیه در خیلی از خانه ها وجود دارد، اینطور نیست که به ندرت باشد اما آن چنان که شایسته این کتاب باشد، نیست!

آیت الله سیدان با اشاره به اینکه صحیفه سجادیه کتابی برای انسان سازی است تصریح کرد: یکی از علتهایی که صحیفه سجادیه در جامعه امروز زیاد مطرح نشده، این است که بطور کلی معرفی اینگونه کتب به تبلیغ مناسب بستگی دارد، که به نحو مناسبی چنین مسایلی در رسانه ها و منابر و در جلسات بازگو شود، اما متاسفانه چنین نیست. صحیفه با توجه به اینکه املای امامی است برای امام، معصومی املا فرموده و معصومی هم نوشته اند و به این صورت انجام شده، طبیعی است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به اضافه اینکه محتوای صحیفه محتوایی است که در همه مسایل لازم از نظر اعتقادی و اخلاقی و فردی و تکاملی فوق العاده مسایل بی نظیری دارد، شایسته است که بیش از آنچه الان مطرح است؛ مطرح شود.

وی افزود : اگر سوال بکنید که چرا در امر تبلیغ بی توجهی شده، می توان گفت آن کسانی که متولی تبلیغ هستند آنها باید بیشتر توجه کنند، باید بصورت های مختلف این مساله طرح و اجرا شود، بخاطر اینکه تبلیغات مناسبی انجام نشده طبیعی است که به مقدار شایستگی مطرح نشده است.، بطور کلی می توان گفت که حتی نهج البلاغه هم آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

صحیفه سجادیه سخن گفتن امام معصوم با خداست

آیت الله سیدان با اشاره به محتوای غنی صحیفه سجادیه بیان داشت : در این مجموعه بسیار مهم، یکی از امتیازاتش این است که سخن با خداست، بیانات دیگر معصومین علیهم السلام بیاناتی است که با مردم سخن گفتند، احادیث مخاطبشان مردم هستند و در عین حال مشخص است که کمال فصاحت و بلاغت و استواری سخن در بیاناتشان محفوظ است، اما صحیفه سخن گفتن با خداست و طبعا حال و هوای دیگری دارد و مخاطب حضرت سجاد(ع) خدا هستند و این حالت توجه خاص به پروردگار زمینه امتیاز خاصی است.

وی تصریح کرد : دعا از نظر تقسیمی وجوه مختلفی دارد، بعضی از بخش های دعا بعنوان دعا نامیده می شود، بخشی از آنها ورد و ذکر نامیده می شوند که هر کدام خصوصیت خود را دارند، بخشی از صحیفه توصیف حضرت حق است، مطالب معارف مربوط به ذات مقدس الهی است و صفات حضرت حق در این ادعیه آمده است؛ خداوند را نمی شود توصیف کرد مگر به آنچه خود خداوند خود را توصیف کرده اند، این بزرگواران امتیازشان این است که توصیفشان همانی است که در قرآن کریم و در ارتباط با پروردگار بیان شده است.

این استاد حوزه در ادامه گفت : یک بخش از صحیفه معارف توحیدی است که در ارتباط با شناخت پروردگار حقایق بسیار مهمی بیان کرده، که جا دارد هر کدام قسمت به قسمت بحث شود و زیباتر آن است که در حوزه های علمیه بعنوان درس مطرح باشد و هر چه بهتر و جدی تر با تدبر هرچه بیشتر هر یک از اینها مورد بررسی قرار بگیرد.

آیت الله سیدان اذعان داشت : یک بخش از مطالب صحیفه بیان موقعیت پیامبراکرم و ائمه معصوم است که باز بسیار دارای اهمیت است، در دعای اول صحیفه آمده است : فجعل لنا الفضیله بالملکه علی جمیع الخلق فکل خلیقته منقاده لنا بقدرته و صائره الی طاعتنا بعزته؛ که در تبیین مقام معصومین بیان شده و اشاره دارد که خدا چه قدرتی به اینها داده است در حدی که اینها را به هستی مسلط کرده است.

وی با اشاره به بخش های مختلف صحیفه سجادیه تصریح کرد : بخشی در این مجموعه وظایفی است که انسان در ارتباط با خودش دارد که در ارتباط با خود چه صفاتی را باید دور کند و چه صفاتی را برای خودش تحصیل کند، بصورت مبسوط در این صحیفه بی نظیر مطالبی در جهت خودسازی و کمالات انسانی بیان شده است.

وی عنوان کرد : بخش زیادی از صحیفه هم در ارتباط با وظایفی است که انسان نسبت به دیگران دارد، حضرت زین العابدین مهمترین وظایفی که انسان نسبت به پدر و مادر دارد بصورت مبسوط بیان کرده اند و مهمترین وظایفی که انسان در برابر فرزندانش دارد بعنوان دعای حضرت در ارتباط با فرزندان بیان شده است و همچنین حدود ۳۵ تکلیف نسبت به همسایه ها در صحیفه بیان شده است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد : آنچه انسان در ارتباط با خدا باید رعایت کند و آنچه انسان در ارتباط با خودش و جامعه باید در نظر بگیرد در صحیفه سجادیه آمده است.

وی در پایان گفت : امیدواریم مراکز علمی مخصوصا رسانه ها و حوزه های علمیه به تبلیغ صحیفه سجادیه بپردازند تا آنچه حق مطلب است ادا شود.

کد خبر: 13948194499
1394/8/19

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن