صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | امضای قرآن کریم برامر واسطه آوردن به درگاه خدا / آیت الله مظاهری
بازدید این صفحه: 4705          تاریخ انتشار: 1394/8/14 ساعت: 06:53:29
امضای قرآن کریم برامر واسطه آوردن به درگاه خدا / آیت الله مظاهری

حضرت آیت‌الله مظاهری گفتاری درباره توسل و واسطه قرا دادن به درگاه خدا بیان کرده است.

موضوع: اندیشه
نویسنده: حضرت آیت الله مظاهری

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛

حضرت آیت‌الله مظاهری گفتاری درباره توسل و واسطه قرا دادن به درگاه خدا بیان کرده است.
به گزارش شفقنا متن گفتار ذکرشده بدین شرح است:
واسطه آوردن و وسیله قرار دادن کسى را براى برآمدن حاجت، در میان مردم، مشهور و امرى عقلى است. اگر مردم مشکلى داشته باشند که حلّ آن را به دست کسى بدانند، معمولاً به یکى از نزدیکان او متوسّل مى‏شوند و او را واسطه حلّ مشکل خود قرار مى‏دهند. قرآن شریف این امر عقلى و بدیهى را امضا فرموده بلکه به آن امر کرده است:
«وَ لَو اَنَّهُمْ اِذْ ظَلَمُوا اَنْفُسَهُمْ جاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحیماً«
نساء / ۶۴.

«و اگر مخالفان هنگامى که به خود ستم مى ‏کردند به نزد تو مى‏ آمدند و از خدا طلب آمرزش مى ‏کردند و پیامبر (نیز) براى آنان طلب آمرزش مى‏کرد قطعاً خدا را توبه‏ پذیر مهربان مى‏یافتند«.
«یا اَیُّهَا الَّذینَ امَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا اِلَیْهِ الْوَسیلَهَ«.
مائده / ۳۵.
«اى کسانى که ایمان آورده‏اید از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید و وسیله‏اى براى تقرّب به او بجویید«.
«وَ لِلّهِ الْاَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها«.
اعراف / ۱۸۰.
»و براى خدا نامهاى نیک است پس خدا را با آن نامها بخوانید«
در روایات معصومین: نقل شده است که »وسیله« بندگان به سوى خداوند متعال و نیز »نامهاى نیکِ« خداوند، همان اهل بیت عصمت و طهارت: مى‏باشند، چنانکه نبى اکرم (ص) فرمودند:
»نَحْنُ الوَسیلَهُ إِلىَ اللَّهِ«.
بحار الانوار، ج ۲۵، ص ۲۲، باب ۱، ح ۳۸.
»ما وسیله به سوى خداوند متعال هستیم«.
و نیز امام صادق (ع) فرمودند:
»نَحْنُ وَ اللَّهِ الْاَسْماءُ الْحُسْنى«.
بحار الانوار، ج ۹۱، باب ۲۸، ح ۷.
»به خدا سوگند، اسماء حُسنى و نامهاى نیک در قرآن، ما هستیم«.
امّا در قرآن کریم آیاتى نیز هست که بت پرستان را به این دلیل که بت را وسیله تقرّب به خدا مى‏دانسته و آن را شفیع قرار مى‏دادند مذمّت کرده است:
»وَ یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا یَضُرُّهُمْ وَ لا یَنْفَعُهُمْ وَ یَقُولُونَ هؤُلاءِ شُفَعائُنا عِنْدَ اللَّهِ«.
یونس / ۱۸.
»آنها غیر از خدا چیزهایى را مى‏پرستند که نه به آنان زیان مى‏رساند و نه سودى مى‏بخشد، و مى‏گویند اینها شفیعان ما نزد خدا هستند«.
»وَ الَّذینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ اَولِیاءَ ما نَعْبُدُهُمْ اِلّا لِیُقَرِّبُونا اِلَى اللَّهِ زُلْفى«
زمر / ۳.
»و آنها که غیر خدا را اولیاى خود قرار دادند (دلیلشان این بود که) اینها را نمى‏پرستیم مگر به خاطر اینکه ما را به خدا نزدیک کنند«.
زیرا اوّلاً کار آنها نه واسطه قرار دادن بُتها، بلکه عبادت آنها بود که بالاترین ظلم است، همانگونه که قرآن شریف از قول لقمان به فرزندش، مى‏فرماید:
»لا تُشْرِکْ بِاللَّهِ اِنِّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظیمٌ«.
لقمان / ۱۳.
»شرک به خدا نیاور زیرا شرک، ظلمى بزرگ است«.
و ثانیاً کار آنها خرافى و مخالف با عقل بود، زیرا بتى که نه شعور و نه نفع ونه ضرر دارد و نه مى‏تواند خود را حفظ کند و نه دیگرى را، چگونه مى‏تواند شفیع یا موجب تقرّب به خداى متعال شود؟

کد خبر: 13948144492
1394/8/14

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن