صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | کارهای انجام نشده فراوانی وجود دارد / محسن مهاجرنیا
بازدید این صفحه: 4976          تاریخ انتشار: 1393/12/6 ساعت: 02:40:49
کارهای انجام نشده فراوانی وجود دارد / محسن مهاجرنیا

دبیر انجمن های علمی حوزه با بیان اینکه در هیچ بخشی نمی توان گفت حوزه به طور کامل و مناسب پاسخگوی پرسش های جدید بوده است، بیان کرد...

موضوع: اندیشه
نویسنده: حجة الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛

دبیر انجمن های علمی حوزه با بیان اینکه در هیچ بخشی نمی توان گفت حوزه به طور کامل و مناسب پاسخگوی پرسش های جدید بوده است، بیان کرد: برای اینکه سوالات مطرح بتوانند پاسخ بگیرند، لازم است یک تعامل فعال، پویا و سازنده بین نظام و حوزه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن مهاجرنیا درباره اینکه حوزه چقدر به مسایل جدید در بخش های مختلف پاسخگو بوده است، اظهار کرد: این پرسش را یا باید به صورت کلی دید یعنی پاسخگو به همه سوالات مطرح در همه زمینه ها و همه عرصه ها یا تنها نسبت به نظام و حکومت اسلامی در کشور خود مطرح کنیم. در صورت طرح پرسشی کلی که حوزه در قبال همه سوالات، تقاضاها و نیازها در بیرون از کشور چقدر پاسخگو بوده است، به طور قطع پاسخی نسبی خواهد داشت. به هر صورت حوزه پاسخگوی بخشی از سوالات و نیازها بوده است اما اصولا ظرفیت حوزه این اندازه نیست که پاسخگوی همه نیازها و مشکلات متصور باشد و پاسخ این پرسش، نسبی است.

او ادامه داد: وقتی این پرسش مطرح است که حوزه در قبال نظام اسلامی و در بخش های مختلف چقدر پاسخگو بوده است، باید گفت که به طور قطع در بخش های مختلف کارهایی انجام شده است. با توجه به گستردگی نیازها، مشکلات و تقاضاهایی که وجود دارد، راه بسیار طولانی است و کارهای انجام نشده فراوانی وجود دارد. اگر حوزه بخواهد به همه آنها پاسخگو باشد، باید ظرفیت های ناشکفته و امکانات فراوانی را بسیج کند.

دبیر انجمن های علمی حوزه با اعتقاد بر اینکه در هیچ بخشی نمی توان گفت حوزه به طور کامل و مناسب پاسخگو بوده است، تصریح کرد: مشکلات و تقاضاهای فراوان و پاسخ نیافته ای وجود دارد که حوزه باید در آن موارد کار کند. در نگاه از سوی دیگر، حوزه نسبت به گذشته بسیار متحول شده است. حوزه علمیه در گذشته یک نظام آموزشی با یکسری کارکردهای خاص دینی مثل تبلیغ و گسترش دین و پاسخگویی به مسایل دینی در جامعه بود. در حالی که امروزه حوزه بسیار گسترده تر از یک نظام آموزشی محض شده است. حوزه امروز علاوه بر نظام آموزشی، نظام پژوهشی و نظام پاسخگویی دارد و بخش هایی در حوزه وجود دارد که خود را متصدی پاسخگویی به سوالات علمی، شبهات و مسایلی که در دنیا مطرح است، می دانند.

او با تاکید بر اینکه تحول فراوانی در حوزه رخ داده است، گفت: اما راهی بسیار طولانی در پیش است. برای اینکه سوالات مطرح بتوانند پاسخ بگیرند، لازم است یک تعامل فعال، پویا و سازنده بین نظام و حوزه باشد.

مهاجرنیا با ابراز تاسف از اینکه بعد از سی و چند سال، هنوز ارتباط و تعامل تعریف شده ای بین نظام و حوزه وجود ندارد، گفت: در سال های اخیر تفاهم نامه هایی بین حوزه و برخی از وزارتخانه ها منعقد شده است که با همدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند اما در عمل محقق نشده است. گویی هنوز نه نظام تصمیم جدی برای تعامل با حوزه گرفته است و نه حوزه به صورت ویژه وارد تعامل و همکاری با نظام شده است.

او تاکید کرد: درست است که علما در بخش های مختلف از جمله مجلس، خبرگان، دولت و نهادهای دیگر به صورت تعریف نشده با نظام همکاری می کنند اما پاسخ یابی بعضی از مشکلات و ساز و کارهای مدرن نیازمند تفکر، برنامه ریزی و نظریه پردازی جدی است که به نظر می رسد  در این بخش ها هنوز تصمیم نگرفته ایم که چه باید کرد.

کد خبر: 13931264402
1393/12/6

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن