صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | وظیفه اصلی حاکمان حفظ حقوق عمومی شهروندان است / سیدهادی سید وکیلی
بازدید این صفحه: 4724          تاریخ انتشار: 1393/12/6 ساعت: 02:31:44
وظیفه اصلی حاکمان حفظ حقوق عمومی شهروندان است / سیدهادی سید وکیلی

عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث وظیفه اصلی حاکمان را حفظ حقوق عمومی شهروندان و مردم عادی جامعه دانست و گفت...

موضوع: اندیشه
نویسنده: حجة الاسلام والمسلمین سید هادی سید وکیلی

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛

عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث وظیفه اصلی حاکمان را حفظ حقوق عمومی شهروندان و مردم عادی جامعه دانست و گفت: اگر مسؤولی نسبت به این مساله تخطی کند نباید نسبت به این تخطی به هیچ عنوان کوتاهی شود و مسوولینِ بالاتر باید بر اساس اصل امر به معروف و نهی از منکر سعی کنند تا جایی که ممکن است آن مسؤول را با تذکر و یادآوری به مسیر برگردانند و اگر نشد با او برخورد قضایی و سیاسی داشته باشند حتی اگر به حذف از مسؤولیت هم منجر شود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدهادی سید وکیلی درخصوص وظایف حاکمان در برابر مردم از دیدگاه امام علی(ع) به شفقنا گفت: با دقت در نهج البلاغه می توان دریافت که از مواردی که امیرالمومنین انتظار دارند که حاکمان نسبت به مردم رعایت کنند و بسیار هم به آن تاکید کردند بحث "حفظ عدالت" است. عدالت چه در امور مالی و توزیع ثروت های عمومی جامعه و چه به عنوان مساوات و عدم تبعیض بیت المال بین مردم از مهمترین و محکم ترین وظایف حاکمان نسبت به مردم از نگاه امام علی(ع) است. حتی از حضرت سوال می کنند که رعایت عدالت برتر است یا فضل و بخشش؟ حضرت در جواب آنها می فرماید «از دیدگاه اجتماعی عدالت مهمتر و برتر از بخشش است چون عدالت به این معناست که انسان هر چیزی را در جای خودش استفاده کند اما بخشش از نظر اجتماعی به این معنی است که چیزی که نباید استفاده شود حاکم آن را از راستای خود خارج کرده و در جای دیگری استفاده کند».

او ادامه داد: پس عدالت باعث می شود که در سیاست عمومی مردم یک مساواتی رعایت شود اما فضل و بخشش از طرف حاکمان فقط به بخش کوچکی از جامعه مربوط می شود پس عدالت برتر از جود است. امیرالمومنین در جایی دیگر می فرماید «بهترین مساله برای حاکمان اقامه عدل است» و عدالت است که باعث می شود مردم نسبت به آنها محبت بورزند و این محبت مردم حاصل نمی شود مگر اینکه در دل مردم نسبت به حاکمان کینه و بغض وجود نداشته باشد. پس بنابر توصیه های امام علی(ع) حاکم باید کاری انجام دهد که دل های مردم از کینه و ترس نسبت به حکومت خالی شود و حکومت را از خودشان بدانند.

استاد دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه حاکمان نباید خود را برتر از مردم بدانند اظهار کرد: حاکمان باید خود را خدمتگزار جامعه تلقی کنند. همانطور که امیرالمومنین علی(ع) به استاندار مصر می فرماید «بپرهیز از اینکه در اموری که با مردم مساوی هستی خود را بر آنها مقدم بشماری» یک وقت وظیفه ای بر عهده مسوولین گذاشته شده و این وظیفه لوازمی دارد که باید رعایت شود اما در بسیاری از موارد این مسؤول با سایر مردم مساوی است و اینکه بخواهد از مسؤولیت خود بهره جویی کند و در مواردی که با مردم مساوی است خود را مقدم بشمارد این سوء استفاده کردن از مسؤولیت است.

وکیلی، نظام سیاسی که امام علی (ع) در نهج البلاغه ترسیم می کند را نظام مبتنی بر مسؤولیت نخبگان دانست و گفت: وظیفه اصلی حاکمان حفظ حقوق عمومی شهروندان و مردم عادی جامعه است. حالا اگر کسی نسبت به این مساله تخطی کند نباید نسبت به این تخطی به هیچ عنوان کوتاهی شود و مسوولین بالاتر باید بر اساس اصل امر به معروف و نهی از منکر سعی کنند تا جایی که ممکن است آن مسؤول را با تذکر و یادآوری به مسیر برگردانند و اگر نشد با او برخورد قضایی و سیاسی داشته باشند حتی اگر به حذف از مسؤولیت هم منجر شود.

عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث گفت: روزی طلحه و زبیر خدمت امام علی(ع) می آیند و از او حق بیشتری را می طلبند، آنها جزو نخبگان جامعه بودند اما حضرت در جواب درخواست آنها می فرماید «اگر قرار باشد کسی حق بیشتری داشته باشد آن شخص من هستم چون سابقه و مسؤولیت بیشتری در اسلام دارم اما من خودم را با کارگری که در بیت المال خدمت می کند برابر می دانم و ما حقوق یکسانی می بریم پس شما حق ندارید از این مساله تخطی کنید اما وقتی آنها اصرار می کنند حضرت به حذف آنها از مدیریت جامعه اقدام می کند که در نهایت منجر به راه اندازی جنگ از جانب آنها می شود اما حضرت علی(ع) در برابر آنها مماشات نمی کند. پس یکی از وظایف اصلی حاکمان در این مورد عدم مماشات با کسی است که حقوق عمومی را تضییع می کند بلکه باید با چنین شخصی برخورد شود و این شخص به عنوان کسی که حقوق عمومی را تضعیف کرده است به مردم معرفی شود.

او در پایان یادآور شد: یکی دیگر از بحث هایی که امام بسیار روی آن تاکید داشت بحث حفظ انسجام، وحدت و امنیت عمومی جامعه است. امام علی(ع) نسبت به نخبگان یکسری سفارش و نسبت به مردم عمومی یکسری سفارش هایی دیگری دارند اما آن حلقه اصلی که حکومت حضرت خیلی روی آن تاکید می کند بحث وحدت اجتماعی، امنیت عمومی و انسجام اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی است.

کد خبر: 13931264399
1393/12/6

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن