صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما |  در نهج البلاغه شریف رضی روایاتی در نهج البلاغه در مورد زنان دارد که نمی تواند متعلق به امام علی (ع) باشد / موسوی بجنوردی
بازدید این صفحه: 4697          تاریخ انتشار: 1393/9/6 ساعت: 01:55:26
 در نهج البلاغه شریف رضی روایاتی در نهج البلاغه در مورد زنان دارد که نمی تواند متعلق به امام علی (ع) باشد / موسوی بجنوردی

در نهج البلاغه شریف رضی روایاتی در مورد زنان دارد که نمی تواند مربوط به امام علی (ع) باشد. این امر تا جایی مورد تایید است...

موضوع: اندیشه
نویسنده: آیت الله موسوی بجنوردی

 در نهج البلاغه شریف رضی روایاتی در مورد زنان دارد که نمی تواند مربوط به امام علی (ع) باشد. این امر تا جایی مورد تایید است که بسیاری از مراجع و فقیهان برای استفتائات خود به نهج البلاغه استناد نمی کنند. در برخی از روایات نهج البلاغه آمده است که زنان عقل و دینشان ناقص است و توجیهاتی را هم که در اثبات مدعا آورده است هم به لحاظ عقلی و هم به لحاظ مستندات قرآنی درست نیست، لذا هرگز نمی تواند از امام علی(ع) باشند.

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه) به نقل از جماران؛

در برنامه ای که به مناسبت سالروز نفی خشونت علیه زنان از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با عنوان "منع خشونت علیه زنان از دیدگاه فقه و حقوق" برگزارشد، آیت الله موسوی بجنوردی، صادق آیینه وند، محمدرضا اسفنانی، هما داوودی سخنرانی کردند.

در بخش دوم برنامه آیت الله موسوی بجنوردی به نگاه فقهی اسلام نسبت به مساله زنان پرداخت و اشاره کرد: مساله خشونت علیه زنان مساله ای است که متاسفانه در جوامع دینی هم مشاهده می شود و از همه ناراحت کننده تر نسبت دادن این خشونت به ادیان است. انسان موجودی است که خداوند خلق کرده و انسان بر طبیعت و خلقت مدنی است. یعنی موجودی است که اصلا بر حسب فطرت اولیه اش نمی تواند طرف خشونت برود و همیشه طرف رحمت و و عدالت و نیکویی است. انسان موجودی دو قطبی است که نفس ناطقه دارد و هم بدن حیوانی. مولوی بر همین اساس  می گوید:

ای برادر تو همه اندیشه ای

ما بقی تو استخوان و ریشه ای

وی افزود: قرآن هم می گوید؛ ما انسان را از عالی ترین سرشت آفریدیم. این انسان که قرآن می گوید، جنسیت در آن مطرح نیست. این مربوط به نقس ناطفه انسان است. مساله جنسیت مربوط به بخش حیوانیت انسانهاست. لذا ما نمی توانیم بگوییم مرد از زن افضل است یا زن از مرد الا به تعبیر قرآن در تقوا و علم. این تنها تقوی و دانش است که موجب برتری می شود. حقیقت انسان همان نفس ناطقه است که هویت ما را شکل می دهد.

وی با اشاره به اینکه زنان بزرگی در اسلام به عنوان الگوی انسان کامل معرفی شده اند که نشان می دهد اسلام نگاه جنسیتی به انسان ندارد و تبعیض جنسیتی نمی شناسد، اضافه کرد: اسلام در بحث فضیلت انسانی دنبال جنسیت نیست. اگر سراغ جنسیت هم برویم در اسلام داریم اولین کسی که به پیامبر ایمان آورد حضرت خدیجه(س) بود و روایت صحیح داریم که پیامبر فرمودند: هر بار جبرییل که حامل وحی بود بر من نازل شد حامل سلام خداوند برای خدیجه بود. این مقام بسیار والایی برای یک انسان است. در حدیث شریف کسا که برخی بر ضعیف بودن آن سخن می گویند در حالی که یکی از معتبرترین احادیت است؛ از نظر من حضرت زهرا(س) به عنوان قطب عالم وجود معرفی می شود.  زن بزرگ دیگری که در قرآن از او یاد سده و یک سوره به نام اوست حضرت مریم است که از او عیسی مسیح متولد می شود و در قرآن آمده است که از غذای بهشتی ارتزاق می کرد. بانوی بزرگ دیگر که در ایام صفر هم هستیم می توان به بزرگی ایشان اشاره کرد حضرت زینب (س) هستند که به اذعان همه مورخان و علمای اسلام اگر پیام آوری ایشان نبود کربلا در کربلا می ماند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نادرست بودن برخی روایات در مورد زن در کتاب نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: نهج البلاغه شریف رضی روایاتی در مورد زنان دارد که نمی تواند مربوط به امام علی (ع) باشد. این امر تا جایی مورد تایید است که بسیاری از مراجع و فقیهان برای استفتائات خود به نهج البلاغه استناد نمی کنند. در برخی از روایات نهج البلاغه آمده است که زنان عقل و دینشان ناقص است و توجیهاتی را هم که در اثبات مدعا آورده است هم به لحاظ عقلی و هم به لحاظ مستندات قرآنی درست نیست. لذا هرگز نمی تواند از امام علی(ع) باشند.

وی در سخنان خود با اشاره دوبرابر بودن ارث برای مردان در اسلام بی ارتباط با شأنیت مرد و زن و برتری یکی بر دیگری دانست و توضیح داد: اسلام نفقه را بر عهده مرد گذاشته است. پس وقتی که مسئولیت اقتصادی خانواده با مرد است، طبیعی است که باید به او دو برابر ارث برسد تا این امر کمکی باشد برای تامین معاش خانواده اش، اما این امر اصلا دلیل بر برتری مرد بر زن یا فضیلت او نیست.


کد خبر: 1393964332
1393/9/6

آخرین مطالب
1393/8/12: امام حسین(ع) مصداق اکمل آزادگی است / آیت الله موسوی بجنوردی
1393/6/31: باید به خاطر جنایاتی که به نام دین می شود خون گریست / موسوی بجنوردی
1393/6/5: فرصتی برای تأخیر در اجرای کامل قانون اساسی و برقراری عدالت نداریم / موسوی بجنوردی
1393/5/19: تفکیک جنسیتی اهانت به مقام زن است / موسوی بجنوردی
پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن