صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | گلباران ضریح مطهر و نورانی حضرت فاطمه معصومه(س)
بازدید این صفحه: 5272          تاریخ انتشار: 1392/11/5 ساعت: 03:32:35
گلباران ضریح مطهر و نورانی حضرت فاطمه معصومه(س)

همزمان با سالروز ورود پرخیر و برکت حضرت معصومه(س) به قم، آیین خطبه‌خوانی و گلباران حرم مطهر با حضور مسئولان استانی و زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی آن حضرت، برگزار شد.

موضوع: مناسبت

 

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)، در این مراسم که صبح امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد تولیت، مدیران و خادمان آستان مقدس، استاندار، شهردار، فرماندار و مدیران کل، جمعی از  مسئولان نظامی و انتظامی استان، طلاب و روحانیون و زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی آن حضرت حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی منش، استاندار قم در این مراسم معنوی، در سخنانی با گرامیداشت سالروز ورود پرخیر و برکت کریمه اهل بیت(س) به قم، اظهار داشت: مهمترین دغدغه و بالاترین هدف ما، ارایه بهترین خدمت به زائران بارگاه نورانی حضرت معصومه(س) است.

وی ادامه داد: مسئولان استان قم خود را خادم کریمه اهل‌بیت(س) می‌دانند و تلاش می‌‌کنند که خدمات ارزشمندی را زائران و مجاوران آن حضرت ارائه نمایند.

برپایه این گزارش، شرکت کنندگان در این آیین خطبه خوانی با حضور در جوار مضجع نورانی حضرت فاطمه معصومه (س)، حرم مطهر این بانوی با کرامت را گلباران کردند.

حضرت فاطمه ملقب به "معصومه" عليها‏السلام در اول ذيقعده سال 173 هجري قمري در شهر مدينه چشم به جهان گشود.

پدرش امام هفتم شيعيان حضرت امام موسي بن جعفر(ع) و مادرش حضرت "نجمه خاتون"(س) بود که به دليل پاکي و طهارت نفس به او "طاهره" مي‏گفتند. در همان سنين کودکى با مصيبت شهادت پدرگرامى خود در حبس هارون در شهر بغداد مواجه شد، لذا از آن پس تحت مراقبت و تربيت برادر بزرگوارش حضرت امام رضا (ع) قرار گرفت.

حضرت معصومه(س) يکسال پس از هجرت امام رضا (ع) به شوق ديدار برادر و اداي رسالت زينبي و پيام ولايت، به همراه عده اى از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت کرد، در هرشهر و محلى مورد استقبال مردم واقع مى‏شد.

حضرت معصومه (س) همچون حضرت زينب(س) در طول سفر و منازل مختلف، پيام مظلوميت و غربت برادر گرامي خود را به مردم مومن و مسلمان مى‏رساند .

همزمان که کاروان آن بزرگوار به نزديکي ساوه رسيد، عده اي از مخالفان اهل‏بيت(ع) که از پشتيباني حکومت برخوردار بودند، سر راه کاروان را گرفتند و با همراهان حضرت واردجنگ شده و پس از شهادت همه مردان کاروان، بنا بر نقلى حضرت معصومه (س) را نيز مسموم کردند.

حضرت معصومه (س) بر اثر اندوه فراوان و مسموميت بيمار شدند و چون ديگر امکان ادامه راه به سمت خراسان برايش مسير نبود، به لحاظ نزديکي به قم و بنا به روايتي که از پدر بزرگوارش مبني بر حضور شيعيان و دوستداران اهل‏بيت(ع)  در قم شنيده بود، قصد اين شهر را کردند.

بزرگان شهر قم وقتى از خبر ورود مسرت بخش حضرت معصومه (س) مطلع شدند به استقبالش شتافتند و درحالى که "موسى بن خزرج" بزرگ خاندان "اشعرى" زمام ناقه آن حضرت رابه دوش مى کشيد و عده فراوانى ازمردم پياده و سواره گرداگرد کجاوه حضرت معصومه (س) در حرکت بودند، وارد شهر مقدس قم شدند.

مرکب حضرت معصومه(س) پس از ورود به قم در محلى که امروز "ميدان مير" ناميده مى شود، درجلو منزل"موسى بن خزرج" زانو زد و افتخار ميزبانى حضرت نصيب او شد.

آن بزرگوار به مدت 17 روز در اين شهر زندگى کرد و در اين مدت در مدرسه ستيه به نام "بيت النور" که اکنون محل زيارت ارادتمندان آن حضرت است، مشغول عبادت و راز و نياز با پروردگار متعال بود.

سرانجام در روز دهم ربيع الثانى و بنا بر روايتي 12 ربع الثانى سال 201 هجرى پيش از آنکه ديدگان مبارکش به ديدار برادر روشن شود، در ديار غربت ديده از جهان فروبست و شيعيان را در ماتم خود به سوگ نشاند.

مردم قم با تجليل فراوان، پيکر پاکش را به سوى محل فعلى که در آن روز بيرون شهر و به نام "باغ بابلان" معروف بود، تشييع کردند.

بنا به روايات، همين که زمان تدفين پيکر مطهر حضرت معصومه(س)فرا رسيد، ناگاه دو تن سواره نقابدار از جانب قبله نمايان شده و به سرعت نزديک آمدند و پس از خواندن نماز، پيکر پاک و مطهر آن حضرت را تدفين کردند. به گفته بعضي از علما به نظر مى رسد که آن دو بزرگوار، دو حجت پروردگار حضرت رضا (ع) و امام جواد (ع) باشند.

پس از مدتي "موسى بن خزرج" سايبانى از بوريا بر فراز مرقد شريف حضرت معصومه(س) ساخت تا اينکه حضرت زينب فرزند امام جواد(ع) به سال 256 هجرى قمرى، اولين گنبد را بر فراز مرقد مطهر عمه بزرگوارش بنا کرد.

بدين سان تربت پاک آن بانوى بزرگوار اسلام قبله گاه قلوب ارادتمندان به اهل بيت(ع) و دارالشفاي دلسوختگان عاشق ولايت و امامت شد.

خاک قم به خاطر حضور پيکر مطهر کريمه اهل بيت(س) تقدس يافته و اين شهر به برکت حضور آن حضرت محلي امن براي مومنان واهل دل گشته است.

کد خبر: 139211530946
1392/11/5

Share

آخرین مطالب
1392/10/4: آیین «شبهای ماتم» در حرم حضرت معصومه برگزار می شود
1392/7/28: اصحاب قُمی امام هادی(ع) چه کسانی بودند؟/ روابط شیعیان قُم با امام دهم(ع)
1392/7/23: نماز عید قربان در حرم حضرت معصومه(س) اقامه می شود
1392/6/19: غبارروبی ضریح حرم حضرت معصومه(س)
1393/6/5: زندگينامه و جایگاه حضرت معصومه (س)
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن