صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | ساعاتي با حضرت آيت الله صافي گلپايگاني، خادم افتخاري حرم امام رضا (ع)
بازدید این صفحه: 5508          تاریخ انتشار: 1393/6/15 ساعت: 09:11:40
ساعاتي با حضرت آيت الله صافي گلپايگاني، خادم افتخاري حرم امام رضا (ع)

آقا علي بن موسي الرضا (ع)، حرمش نه آن‌كه تنها، ميقات انبوه زائران گم كرده راهي باشد كه از سراسر جهان به تمناي وصالي از درياي بيكران عنايت و شفاعتش به زيارت مي‌آيند...

موضوع: مناسبت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرجع ما به نقل از سایت معظم له،

الا يا عـلي بن موسي الرضا * امــــان خـلائق، امين خدا
ايا سرو گلزار مـجد و شرف * ايا وارث مسنـــــد اصطفا
امـام مبين، مـهر چرخ يقين * سليـــل نبي خاتم الأنبياء
ستوده خصال و حقيقت شعار * مه آسمان عطا و سخا
ايا عالم آل و عِدل كتاب * ظهور مقامات اهل كساء
جمال وجودي و نور هدي * دُر بَحر جودي و لطف و وفا
رواق تو باشد بهشت برين * مكان تقرّب، مقام لقاء
شماييد آيات و اسماء حق * هدايت‌فزا و جهالت‌زدا
شماييد برهان پروردگار * شماييد بر ما سويٰ رهنما
شماييد حفّاظ دين قويم * شماييد اركان ارض و سماء
شماييد حصن حصين نجات * صراطيد و ميزان به روز جزا

همه معدن و رحمت كردگار * همه خلق را رهبر و مقتدا
همه دشمن جهل و زور و ستم * همه يار مستضعف و بينوا

زمين بي شما ظلمت و جهل و شرك * به نور شما روشن و دلگشا
شماييد ابواب ايمان و دين * شماييد چشم خِرَد را ضياء
عيان نهانيد و نور خدا * جمال جهانيد و شمس و ضحي
خدا را شما بنده مخلَصيد * به تسليم و تفويض و صبر و رضا
به ارواح پاك شما هر كدام * ز حق صد هزاران درود و ثناء
به لطفي صافي به لطف شما * سِزَد لطف و احسان و جود و عطا
                                4 شوال المكرم 1433 هـ.ق
خادم افتخاري كشيك هشتم هنگام بازگشت و كسب اجازه مرخصي/رزقنا الله العود ثمّ العود ثمّ العود ... لا فرّق الله بيني و بينهم طرفة عين في الدنيا و الآخرة.

 ما عبد حقير حضرت مولاييم
ساعاتي با آيت ا... العظمي صافي گلپايگاني، خادم افتخاري حرم امام رضا (ع)
 

آقا علي بن موسي الرضا (ع)، حرمش نه آن‌كه تنها، ميقات انبوه زائران گم كرده راهي باشد كه از سراسر جهان به تمناي وصالي از درياي بيكران عنايت و شفاعتش به زيارت مي‌آيند، كه در اين ميان چه بسيارند بزرگ مردماني كه خود عالم رباني‌اند و شاگردي خلف از مكتب عالم آل محمد (ص)؛ اهل سلوكند و دستي بر شهود در عالم الهي اهل بيت آميخته‌اند.
بزرگ سالكاني كه چون خيل زائران به زيارت «آقاي بزرگ» خراسان (ع) مي‌شتابند تا از رأفت و توجه پرعطوفت اين امام همام بهره‌اي افزون برند.
در اين ميان، مرجع تقليدي از مراجع بزرگ شيعيان جهان، هر از گاهي در كسوت خادمي از خدمه آقا علي بن موسي الرضا (ع) به نورد عشق ورزيدن در اين بارگاه ملكوتي مي‌پردازد.
آيت ا... العظمي صافي گلپايگاني نه از آن رو كه شاگردي باشد كه در محضر درس بزرگاني چون حضرات آيات عظام حجت، سيد محمد تقي خوانساري، بروجردي تلمذ كرده است كه وي فرزند خلفي بوده است براي پدر بزرگوارش مرحوم آيت ا... آخوند ملامحمد جواد صافي آن بزرگمرد و گنج ناشناخته دوران.
حاج آقا شيخ لطف ا... به يُمن دعاي پدر و ممارست و جهد در مكتب عالمان ديني قريب به شصت سال پيش، از سوي آيت ا... سيد جمال الدين گلپايگاني - كه در نجف اشرف از مراجع بزرگ زمان خود بودند- طي مرقومه‌اي به درجه اجتهادي و مقام فقهي نايل گرديده است، بزرگ وارسته‌اي كه بيشتر از مقام اجتهادي‌اش، در بين شيعيان جهان به زهد، تقوي، اخلاص، توكل و قناعت و به عنوان سرباز مدافع حريم ولايت و عاشق دلباخته حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف شناخته شده است.
با اين احوال، براي خسي چون من توفيقي دست مي‌دهد تا ساعاتي از حضور معظم له را در ميقات رضوي به قلم فرسايي از زيارت حضرت آقا و ديگر زائران پرداخته و شرحي بر احوال آيت اللهي بنويسم كه در كسوت خادمي حضرت رضا (عليه السلام) دري به آسمان معرفت اهل بيت مي‌گشايد  و چه سخت است نوشتن از عالمان وارسته‌اي چون ايشان كه همانا:
لايق نبود قطره به عمان بردن
خار و خس صحرا به گلستان بردن
اما چه كنم كه رسم موران اين است
ران ملخي پيش سليمان بردن
***
امسال (سال 1392 شمسي) آيت ا... العظمي صافي از يك هفته مانده به آغاز ماه مبارك رمضان به مشهد مشرف شده‌اند و در تمام اين روزها، اين كار هر روزشان بوده است كه اول صبح به حرم و مأمن سلطان خراسان مشرف و به زيارت محبوب بپردازند.
* اذن دخول
حالا ديگر صحن آزادي، سال‌هاست كه در همين فصل و ايام، قريب به دو ماه با نواي اذن دخول زيارت حاج شيخ لطف ا... صافي آشنايي دارد.
بسياري از بزرگان و شيفتگان اهل بيت (عليهم السلام) اذن دخول و جاري شدن قطره اشك را هنگام دخول به مشاهد مشرفه، نشانه اجازه دخول و زيارت از طرف آن بزرگوار مي‌دانند.
حضرت آيت ا... العظمي صافي نيز هر بار كه به آستان فرشته پاسبان حضرت ثامن الحجج علي بن موسي الرضا (عليه السلام) مشرف مي‌شوند با چشماني اشك بار و مشتاق ديدار يار اذن دخول را قرائت مي‌كنند و به پابوسي حضرت مي‌رسند.
اذن دخول آقا كه تمام مي‌شود، همچنان كه ذكري را زير لب زمزمه مي‌كنند صحن آزادي را به قصد ورود به روضه منوره حركت مي‌كنند.
حالا ديگر زائران و حاضراني كه متوجه حضور آقا شده‌اند با شتاب و مشتاقانه مي‌رسند و عرض سلام و ادب مي‌كنند و چه زيبا و با روي خوش، پاسخ سلام همه را مي‌دهند و برايشان دعا مي‌كنند.
در حرم مطهر، بانواني هم كه متوجه تشرف ايشان مي‌شوند با چشماني اشكبار به سوي ايشان مي‌آيند و از ايشان مي‌خواهند كه دعايشان ‌كند.
برخي هم قسمتي از عباي آقا را مي‌گيرند و آن را به نيت تبرك جستن مي‌بوسند كه معظم له به آنها مي‌فرمايند: اگر من چند عباي ديگر هم بپوشم ارزشي ندارد ولي اين كه شما با چادر در اجتماع حاضر مي‌شويد همه‌اش جهاد است و چادر شما ارزشش از عباي من، بالاتر و ثوابش بيشتر است.
* صحن آزادي و ورود به روضه منوره
حالا دقايقي از آخرين ضرباهنگ ساعت صحن آزادي با اعلام هشت صبح گذشته است؛ صحني كه در شرق حرم مطهر و پايين پاي مبارك حضرت قرار دارد. از غرب به رواق‌هاي دار الضيافة و دارالسعادة و دارالسرور و از شرق به خيابان نواب صفوي مي‌رسد.
و امروز، اين صحن باز شاهد حضور عالمي است از مردان قدسي حضرت خداوند مهربان.
عالم وارسته‌اي كه آيت ا... العظمي بروجردي شايسته‌تر از او براي نگارش كتابي درباره حضرت ولي عصر (عليه السلام) نيافتند و نوشتن كتابي كه بعدها «منتخب الأثر في الإمام الثاني عشر» نام گرفت را به ايشان سپردند.
بزرگ‌مردي اسلام‌شناس و انديشمندي سترگ كه به خاطر نوشتن كتاب «التعزير، انواع و ملحقاته» سي سال پيش برنده كتاب سال جمهوري اسلامي ايران شده است و براي نگارش بيش از ده‌ها كتاب ديگر با موضوعات مختلف اسلامي و فقهي در صدر نويسندگان علوم ديني قرار گرفته است.
و حاج آقا شيخ لطف ا... پيرفرزانه‌اي با قدي خميده و ذكري بر لب در آستانه تشرف به روضه منوره حرم رضوي قرار گرفته است.
در داخل روضه منوره نيز ارادتمندان آيت ا... براي عرض ادب پيش مي‌آيند.
* تحويل عصا هنگام ورود به حريم يار
آقا، اعتقاد دارند از آداب زيارت آن است كه زائر با خضوع كامل قدم به حريم يار بگذارد و خود را در محضر او ببيند؛ به همين خاطر هرگاه كه اراده زيارت مضجع شريف حضرت علي بن موسي الرضا (عليه السلام) را مي‌كنند طبق سيره اسلاف و علماي بزرگ، در بدو ورود به حرم، عصاي خود را تحويل مي‌دهند و با عصا وارد حرم نمي‌شوند، مبادا خلاف ادب نسبت به آن حريم ملك پاسبان باشد و اين‌گونه متواضعانه و با ادب كامل به عتبه بوسي آن حضرت تشرف مي‌جويند.

چه زيباست لحظاتي كه انسان نشان خادمي يار را به دست گيرد و عاشقانه بر سركوي دوست، خود را سرسپرده حبيب خويش نشان دهد.

* ما عبد حقير حضرت مولاييم
آقا به مقابل ضريح مطهر كه مي‌رسند به زمين افتاده، عتبه مباركه را مي‌بوسند و به خاطر توفيق زيارت يار، شاكرانه، جبين به درگاه بي‌نياز مي‌سايند در حالي كه نم زلالي از گوهر اشك بر چشمان مباركشان مي‌نشيند.
سپس دقايقي را مقابل ضريح به سلام و ثنا مي‌گذرانند و بعد، نشسته و به ديواري تكيه مي‌زنند كه اين بيت شعر بر آن نقش بسته است:
نه كوه سينا باشد ولي به عجز و نياز
گرفته است كليم، اندر آن مقام و مقر
حتي با وجود كهولت سن و مشقت در نشست و برخاست بر روي زمين، به خودشان اجازه نمي‌دهند كه هنگام خواندن زيارت نامه و نماز زيارت براي ايشان صندلي تهيه شود. با همان دشواري بر روي زمين مي‌نشينند و زانوي ادب در برابر حريم ملكوتي يار مي‌زنند.
زيارت‌نامه را باز مي كنند و زمزمه مي‌كنند:
«صلي ا... عليك يا اباالحسن، صلي ا... علي روحك و بدنك، صبرت و انت الصادق المصدق...» زيارتنامه مي‌خوانند و هر از گاهي دستشان را تكيه گاه پيشاني مي‌كنند و چشمهايشان را مي‌بندند و سكوت مي‌كنند.
دقايقي را به همين صورت مي‌گذرانند و باز ادامه مي‌دهند:
«السلام عليك يا ولي ا...، السلام عليك يا حجة ا...، السلام عيك يا نور ا... ...»
ذكر و زيارت آقا كه تمام مي‌شود، بلند مي‌شوند و گوشه‌اي در مقام بالا سر حضرت مي‌نشينند و نماز مي‌خوانند، و باز دقايقي را در عالم خويش و خلوت خود سپري مي‌كنند و دوباره نمازي و ذكري و دعايي ...
نماز و زيارت كه تمام مي‌شود، بلند مي‌شوند و از همان بالا سر خارج مي‌شوند و باز مردماني كه در طي مسير براي ادب و سلام همچنان به حضورشان مي‌رسند...
* زيارت علماي مدفون در حرم مطهر
آيت ا... العظمي صافي هر بار كه به زيارت مولاي خويش مشرف مي‌شوند بزرگان و علماي مدفون در آنجا را ياد مي كنند و با حاضر شدن بر سرقبور آن اولياي خدا، به همگان ياد مي‌دهند كه همه، مديون فداكاري و ايثار بزرگان دين هستيم. زائراني كه براي زيارت مرقد مطهر شيخ حر عاملي و شيخ بهايي مي‌آيند، شاهد حضور اين مرجع عاليقدر در آنجا هستند كه چگونه با مسألت غفران و رضوان الهي براي آن بزرگان، سرانجام و عاقبت نيك را براي همگان از خداوند مي‌خواهند. معظم له هنگام ورود به رواق اصلي نيز با اشاره به مرقد عالم بزرگوار شيخ حبيب ا... گلپايگاني در سمت چپ ورودي، براي ايشان از خداوند متعال رضوان الهي را مسألت مي‌نمايند.
* افتخار خادمي كشيك هشتم
چه زيباست لحظاتي كه انسان نشان خادمي يار را به دست گيرد  و عاشقانه بر سركوي دوست، خود را سرسپرده حبيب خويش نشان دهد.
روزهايي كه نوبت خادمين كشيك هشتم مي‌رسد، معظم له هم - كه بيش از سي سال است افتخار خادمي كشيك هشتم را دارند- مشتاقانه «چوب پر» مرسوم خدام را به دست مي‌گيرند.
وارد دفتر خدام مي‌شوند و بعد از احوالپرسي و گفت وگويي كوتاه، دفتر بزرگي را كه اسامي خادمين در آن ثبت شده باز مي‌كنند و صفحه مربوط به خودشان را امضاء مي‌كنند. نكته حايز اهميت اين است كه ايشان در هنگام ثبت تاريخ، آن را به قمري مي‌نويسند و يادآوري مي كنند كه تاريخ اسلامي، تاريخ قمري است و نبايد فراموش شود.
پس از امضا و ثبت دفتر، در همان كسوت خادمي حركت مي‌كنند و دم درب ورودي صحن به روضه منوره مي‌ايستند  و در حالي كه ذكري را زمزمه مي‌كنند با همان «چوب پر» خادمي به راهنمايي زائران حضرت مي پردازند.

بسياري از بزرگان و شيفتگان اهل بيت (عليهم السلام) اذن دخول و جاري شدن قطره اشك را هنگام دخول به مشاهد مشرفه، نشانه اجازه دخول و زيارت از طرف آن بزرگوار مي‌دانند.

حالا ديگر، ساعاتي از حضور آقا در حرم مطهر امام رضا (عليه السلام) گذشته است، و آقا پس از سلام و ثنايي دوباره به قصد خارج‌شدن از صحن و حرم مطهر حركت مي‌كنند.
خدمتشان عرض مي‌كنم تا اگر صحبتي يا جمله‌اي دارند بفرمايند تا مخاطبان روزنامه استفاده كنند.
اندكي سكوت مي كنند ... نگاهي از مهر و عطوفت مي‌اندازند و تنها اظهار مي دارند از اينكه روزنامه قدس در جهت ترويج شعائر اسلام اهتمام ويژه اي دارد خرسند هستند.
آقا را با همراهانشان تا ماشين مشايعت مي كنم و مي‌روند ... و من مي‌انديشم:
مردان خدا پرده پندار دريدند
يعني همه جا غير خدا هيچ نديدند
هر دست كه دادند از آن دست گرفتند
هر نكته كه گفتند همان نكته شنيدند

کد خبر: 139361530669
1393/6/15

Share

آخرین مطالب
1393/6/16: زندگینامه امام علی بن موسی الرضا   علیه السلام
1392/6/24: برنامه درسی مراجع عظام تقلید در سال تحصیلی جدید
1392/6/21: پيام حضرت آيت الله صافي به مناسبت آغاز سال تحصيلي حوزه علميه امام صادق عليه السلام فيروزكوه
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن