صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | پیام های تسلیت به مناسبت رحلت آیت الله العظمی صانعی (قدس سرّه الشریف)(6)
بازدید این صفحه: 1908          تاریخ انتشار: 1399/6/23 ساعت: 06:54:29
پیام های تسلیت به مناسبت رحلت آیت الله العظمی صانعی (قدس سرّه الشریف)(6)

موضوع: اخبار

 

پیام تسلیت دکتر فضل الله صلواتی در پی درگذشت آیت الله العظمی یوسف صانعی(ره)

«مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا»

عروج ملکوتی مرجع بزرگوار و آزاده جهان تشیّع، فقیه نواندیش، آزاد مردم عرصه علم و اجتهاد و یکی از شایسته ترین شاگردان و وابستگان به مرحوم به امام خمینی، فقید سعید: آیت الله العظمی حاج شیخ یوسف صانعی (رحمت الله تعالی علیه)  را به پیشگاه مبارک حضرت ولی عصر(عج)، حوزه های علمیه و خانواده محترم و معزز آن مرحوم تسلیت گفته و توفیق همه بازماندگان ایشان را از درگاه خداوند بزرگ خواستار است.

اصفهان -  فضل الله صلواتی

۲۲ شهریورماه ۱۳۹۹

=============

پیام تسلیت حجت الاسلام  والمسلمین سید محمد حسن طاهری در پی ارتحال آیت الله العظمی یوسف صانعی (ره)

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال فقیه ربّانی، عالم عامل و مرجع نو‌ اندیش حضرت آیت الله العظمی صانعی )رحمه الله علیه( موجب تأثر و تألم دوستداران آن مرجع مظلوم که بی قرار اعتلای اسلام و مردم و ایران عزیز  بودند  گردید.

هر چند بی مهری ها و سعایت ها و آزار های فراوانی که ایشان برای دفاع از حق و پایداری بر عقیده و مبارزه با جهل و ریا متحمل گردید خود حدیث مکرّر و مکرر  است اما آثار علمی  فاخر و نصایح و نامه های دلسوزانه  ایشان یاد و نام این عالم عامل را در تاریخ حوزه و انقلاب ماندگار خواهد کرد.

اینجانب به نمایندگی از بیت مرحوم فقیه مجاهد حضرت آیت الله سید جلال الدین طاهری (طاب ثراه) این ضایعه مولمه را خدمت قاطبه دوستداران و مقلدین و حوزه های دینی و خاصه فرزند بزرگوارشان جناب حجه الاسلام والمسلین حاج آقا فخرالدین صانعی و آیت الله حاج شیخ حسن صانعی و خانواده محترم تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای روح ملکوتی این بقیه السلف شاگردان حضرت امام خمینی (ره) رحمت و مغفرت و حشر با اولیاء مسئلت می نمایم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

سید محمد حسن طاهری

=============

پیام تسلیت  انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان به مناسبت ارتحال مرجع عالی مقام جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی صانعی(ره)

انا لله وانا الیه راجعون

فقدان فقیه شجاع و والامقام حضرت آیت العظمی حاج شیخ یوسف صانعی ضایعه جبران ناپذیری است که بر ما آوار شد.

این مرجع پارسا و نواندیش مصداق بارز فقهی بود که بر مبنای مقتضیات زمان و مکان و با تشخیص و تحلیل درست از روزگاری که در آن می زیست و با درک و درایتی هوشمندانه از نیازها و انتظارات مردم به عرصه آمد و بسیاری از فضاهای غبار آلود و تاریک و شبهه ناک و خیلی از سؤال های بی پاسخ به ویژه در حوزه زنان و جوانان را در مسیر دینداری و خدا باوری با مشعل پرنور اندیشه ها و فتاوی راهگشای خود شفاف کرد و ثابت نمود فقه شیعه چه ظرفیت های ناشناخته، وسیع و روزآمدی دارد.

آن بزرگوار که از برجسته ترین شاگردان امام خمینی(ره) و از مریدان پیشگام انقلاب اسلامی بود هرگز متعصبانه به پیشامدها نگاه نکرد و هر جا اشتباه، انحراف و کژ راهه‌ای می دید با شجاعت و صراحت در مقابل آن می ایستاد و در دفاع از حق و ستم دیدگان کوچک ترین تردیدی به خود راه نمی داد.

توجه به مظلومانی که حنجره ای برای فریاد نداشتند و همدلی با کسانی که عمر خویش را در تیره روزی می گذراندند وتاباندن چراغ مهر و کرامت و امید بر شبستان روزگار آنان از ویژگی های این مرجع روشن بین بود.

حاصل ده ها سال تحصیل و تدریس و تحقیق و تألیف معظم له در حوزه های علمیه, آفرینش ده ها جلد کتاب ارزشمند و تربیت شاگردانی ممتاز و کم نظیر است که طی سال ها افکار و آراء و فضائل ایشان را ترویج خواهند کرد.

انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان این ضایعه بزرگ را به بیت محترم آن عالم وارسته، فرزانگان و فرهیختگان عالم تشیع، مراکز آموزش عالی، دانشگاهی و پژوهشی، مردم شریف و مقلدان و پیروان روشن بین و شاگردان وادامه دهندگان راهش و جمیع سوگواران آن بزرگوار تسلیت عرض می نماید و علو درجات آن فقیه ربانی را از درگاه خداوند تبارک و تعالی مسألت می کند.

=============

پیام تسلیت الیاس حضرتی در پی ارتحال آیت الله العظمی یوسف صانعی (ره)

رحلت فقیه روشن‌ضمیر، عالم فرزانه و دانشمند برجسته، شاگرد حضرت امام راحل، حضرت آیت‌الله العظمی شیخ یوسف صانعی را به بیت مکرم ایشان، تمامی شیعیان و به‌خصوص مقلدان ایشان تسلیت می‌گویم.

خسران نبود ایشان ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به روحانیت، حوزه‌های علمیه و فقه پویا خواهد بود.

=============

پیام تسلیت حزب اعتماد ملی در پی ارتحال آیت الله العظمی یوسف صانعی (ره)

انّا لله و انّا الیه راجعون

ملت ایران، فقیهی نواندیش و عالمی بزرگ را از دست داد. رحلت جان‌گداز فقیه ارزنده، شاگرد اصلح امام خمینی(ره)، و یار صدیق انقلاب، حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ یوسف صانعی(ره)، مقلدان آن عالم ربانی، ملت شریف ایران و اعضای حزب اعتماد ملی را در غمی بزرگ فرو بُرد.

مرحوم آیت‌الله‌العظمی صانعی به سبب نوگرایی‌های متعدد در فقه شیعه و نیز مواضع حق‌طلبانه، همواره مورد عتاب طیف‌های تندرو و خشک مذهب قرار داشت، اما هیچ‌گاه این سخن صاحب جواهر به شیخ انصاری را فراموش نکرد که "از احتیاط‌های خود بکاه، زیرا دین اسلام، شریعت آسان است" و همواره نیز بر همین سلوک باقی ماند و همین مساله نیز سبب اقبال مردم به فتاوای ایشان و نیز شمار بسیار مقلدان این چهره ارزشمند شد.

او به‌عنوان مرجع تقلید مردمی، مبارزی خستگی‌ناپذیر، مجاهد فی سبیل‌الله و انسانی وارسته و حق‌جو، همواره در طرف مردم ایستاد.

مرحوم آیت‌الله‌العظمی صانعی در پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی نیز نقشی شگرف ایفا کرد و در کنار دوستان دیگری همچون آیت‌الله کروبی، تاثیر بسزایی در موفقیت انقلاب اسلامی داشت.

حزب اعتماد ملی، این واقعه سوزناک را به بیت شریف صانعی، مقلدان و ملت شریف ایران تسلیت عرض کرده و از درگاه خداوند منان، علو درجات را برای آن فقیه بزرگوار آرزومند است.

=============

پیام تسلیت مصطفی تاج زاده در پی ارتحال آیت الله العظمی یوسف صانعی (ره)

درگذشت مرجع آگاه و آزاده و آزاداندیش را به ملت ایران تسلیت می گویم. آیت الله صانعی از دوستداران و حامیان ثابت قدم میر محصور مهندس موسوی بود. تا آخر پناه مردم ماند و هرگز از مبارزه با ستم و حمایت از ستمدیدگان خسته نشد. روح بزرگش غرق در رحمت الهی باد.

=============

پیام تسلیت آیت الله العظمی حاج شیخ اسد الله بیات زنجانی در پی ارتحال آیت الله العظمی صانعی (ره)

بسم الله الرحمن الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ

از شنیدن خبر رحلت عالم ربانی و فقیه مجاهد حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ یوسف صانعی قدس الله نفسه الزکیه اندوهگین و متأثرم.

مجاهدت‌های ایشان در تحقق و پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش‌های علمی و فقهی ایشان هیچ یک انکار شدنی نیست.

این مرجع عالیقدر سهم بزرگی در احیای تراث، نگاه روزآمد به فقه شیعی و توجه به مستحدثات در حیات دینی مسلمانان معاصر داشته است و مجاهدت‌های علمی خالصانه و متهورانه ایشان برای به دست دادن تقریرهای کارآمد و روزآمد از میراث گرانقدر فقه شیعه هیچگاه از اذهان آزاداندیشان فراموش نمی‌شود.

نه فقط آثار و آراء فقهی بر جای مانده از ایشان بلکه مشی اجتهادی و مسئولانه ایشان، محرّکی شایسته برای نسل‌های بعدی حوزه‌های علمیه و مرجعیت شیعی در پاسخگویی به نیازهای جدید جامعه مسلمین است به نحوی که نه تنها همفکران بلکه منتقدان درون جامعۀ دینی را هم به تکاپوی فکری برای این کارآمدی و روزآمدی در فقه شیعه واداشته است.

اینجانب این ضایعه و این فقدان بی جبران را به فرزندان خصوصا جناب حجه الاسلام و المسلمین شیخ فخرالدین صانعی و بیت معزز آن مرحوم، علمای اعلام و حوزه‌های علمیه تسلیت عرض می‌کنم.

از خداوند رحمان مسئلت دارم که بر آثار و برکاتِ تلاش‌ها و مجاهدت‌های ایشان بیفزاید و درجات عالی ایشان را متعالی بگرداند.

=============

پیام تسلیت مجمع زنان اصلاح‌طلب به مناسبت ارتحال آیت‌الله العظمی صانعی (ره)

بسم الله الرحمن الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ

ضایعه‌ی ارتحال جانسوز فقیه برجسته، عالم عامل و بنده‌ی صالح خدا، مرجع بزرگ نواندیش، زمان‌شناس انقلابی، آیت‌الله العظمی شیخ یوسف صانعی، قلب‌های بیشماری را مالامال اندوهی بی‌حدوحصر کرد.

ایشان که از مبرزترین شاگردان حضرت امام خمینی (ره) و پیرو راستین ایشان بود، همواره بر عهد دیرین خود در دفاع از مظلوم استوار ماند.

نگاه ایشان به انسان نگاهی متعالی و فراتر از مذهب، جنسیت و ملیّت بود. ایشان اخلاق را بر جهات دیگر ابعادِ انسانی مقدم دانسته و معتقد بودند این ارزش‌مداری در پهنه‌ی زندگی انسان باعث به وجود آمدن دوستی، صلح، مدارا و آرامش اجتماعی شده و هیچ تفاوتی بین ابناء بشر از این جهت وجود ندارد. این اندیشه‌ی ناب در رفتار و گفتار ایشان متجلی بود:

«باید به همگان اعلام داریم که در اسلام نه تبعیض وجود دارد و نه تضییع حقوق و نه ظلم به افراد و همه‌ی انسان‌ها مکرّم‌اند و محترم. لَقد کَرّمنا بَنی‌آدَم. کما این‌که در حقوق اسلامی، تبعیض نژادی نیست و سفید و سیاه برابرند، تبعیض جنسیّتی و ملیّتی نیز وجود ندارد

یکی از شاخصه‌های دیگر و شاید اصلی‌ترین خصیصه که سبب اقبال عمومی به آن مرجع عالی‌قدر گشته‌است، نوآوری‌های فقهی و چگونگی پاسخگویی ایشان به مسایل مستحدثه‌ و پدیده‌های روز جامعه بوده‌است. ایشان با نوآوری و نو‌اندیشی در حوزه‌ی علوم اسلامی و به‌ویژه فقه، هجمه‌های زیادی که بر اسلام و فقه امامیه وارد می‌شد را دور نموده و در عین حال نواندیشی و ابتکارات علمی معظم‌له نه تنها مستند به منابع اجتهادی و متکی به آنها بوده است بلکه شیوه‌ی فقاهتی ایشان نیز بر اساس اصول و چارچوب تعیین‌شده‌ی فقهاست. مبنای ایشان همواره روش سنّتی مشایخ عظام و فقه جواهری بوده است.  چنانچه راه رسیدن به اندیشه‌های ناب و نورانی و حقایق و دقایق علوم را تنها زیر سایه‌ی بیانات، کلمات و راه و روش اهل‌بیت(ع) می‌دانست و با تاکید بر پیمودن این مسیر، ملتزم به استنباط احکام از سنت و روایات معصومین علیهم‌السلام بود.

شجاعت و آزادگی آن فقید سعید ‌در اعتراض به ظلم، دفاع از حق و صدور فتاوا در جهت بسط عدالت جنسیتی و همراه دانستن فقه با اخلاق و عقلانیت، از جمله برابری دیه و قصاص زن و مرد و مسلمان و غیرمسلمان، توجه به شرایط جسمی در تعیین سن بلوغ دختران، امکان مرجعیت و قضاوت زنان، ارث بردن زن از همه‌ی اموال شوهر، بی‌نیازی زن به اجازه از شوهر برای خروج از منزل، مقید نمودن تعدد زوجات به شرایط خاص، حلیت ربای استنتاجی و حرمت ربای استهلاکی، در میان مراجع تقلید کم‌یاب و نیک‌اثر بود.

 مجمع زنان اصلاح‌طلب ارتحال حضرت آیت‌الله العظمی صانعی (قدس سره) را به علما و مراجع تقليد، همهٔ مردم شریف ایران و وابستگان به آن فقيه والامقام، مخصوصاً اخوی مکرمشان، حضرت آيت‌الله حاج حسن صانعی، تسليت گفته و از خداوند بزرگ برای همگان صبر جميل و اجر جزيل خواستار است. اميد آن که اندیشمندان داغ‌دار حوزه‌های علمیه، همچون حضرت آیت‌الله صانعی(ره) به ظرفیت فقه در عرصه‌ی مناسبات اجتماعی باور داشته و توجه به مقتضیات زمان و مکان در اجتهاد را در پیمودن مسیر علمی خود، سرلوحه قرار دهند.

 مجمع زنان اصلاح‌طلب/ ۲۲شهریور ۱۳۹۹

=============

پیام تسلیت خانواده شهیدان رحمانی به مناسبت درگذشت اندوهبار آیت‌الله العظمی صانعی(ره)

جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ فخرالدین صانعی دامت افاضاته

سلام علیکم

با کمال تأسف و تأثر رحلت مرجع نو اندیش حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ یوسف صانعی(ره) را به جنابعالی و دیگر فرزندان و خانواده معزز آن حضرت بویژه آیت الله آقای حاج شیخ حسن صانعی تسلیت عرض می کنیم.

سالها مجاهدت و تلاش علمی و عملی روشنگرانه ایشان در خاطره مردم شریف ایران زنده و ماندگار خواهد بود و رجعت روح بلندشان پایانی بر بی مهری ها بر یک فقیه شجاع و نو اندیش.

از خداوند متعال غفران و رضوان الهی برای آن مرحوم و صبر جمیل برای بازماندگان را خواستاریم.

خانواده شهیدان رحمانی- ٩٩/۶/٢٢

=============

پیام تسلیت آیت الله هادوی تهرانی در پی ارتحال آیت الله العظمی صانعی(ره)

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّمَا یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ (فاطر، ۲۸)

ارتحال عالم مجاهد حضرت آیت الله حاج شیخ یوسف صانعی (رحمه الله) موجب کمال تأسف گردید.

آن مرحوم که از شاگردان با استعداد و پر تلاش درس های فقه و اصول حضرت امام خمینی(قدس سره الشریف) و از نزدیکان ایشان بود، با متانت و رعایت اخلاق در امور زندگی و نیز تلاش فراوان علمی، خدمات با ارزشی به حوزه های علمیه و نظام اسلامی نمود.

این عالم خستگی ناپذیر در زمان سخت ستم شاهی، در راه مبارزه و کسب علم ایستادگی کرد و پس‌ از پیروزی انقلاب در مسئولیت های مهمّ قضائی و غیره به خدمت اشتغال داشت.

این جانب ضمن تسلیت این ضایعه اسفناک به تمامی مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب (دامت توفیقاتهم) و علمای حوزه های علمیه و خانواده آن مرحوم به ویژه برادر بزرگ و بزرگوار ایشان که از معتمدین خاص حضرت امام (قدس سره) بودند، برای آن دانشمند اندیشمند هم نشینی با محمد و آل محمد (علیهم السلام) و برای تمام بازماندگان و علاقمندان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه ایزد بی بدیل خواستارم.

کد خبر: 1399623305512
1399/6/23

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن