صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | دو پیشنهاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی برای حل مساله میانمار/ علمای اسلام به قضیه میانمار ورود کنند
بازدید این صفحه: 4668          تاریخ انتشار: 1396/6/23 ساعت: 05:08:30
دو پیشنهاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی برای حل مساله میانمار/ علمای اسلام به قضیه میانمار ورود کنند

موضوع: اخبار

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی خواستار ورود علمای برجسته کشورهای اسلامی به مساله میانمار شد.

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا، این مرجع تقلید امروز در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم اظهار کرد: در کلمات معصومین مخصوصا در کلام پیامبر پیشگوئی های عجیبی دیده می شود به نحوی که گویا در این زمان بوده و می دیدند و بیان می کردند.

او به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره کرد و بیان کرد: نبی مکرم اسلام فرمود: «زمانی بر مردم می‌آید که مردم دنبال به‌دست آوردن مال هستند و برایشان حلال و حرام بودن مال فرقی نمی‌کند؛ همچنین زمانی می‌آید که همگان رباخوار شده و اگر رباخوار نیز نباشند غبار رباخواری بر دامانشان می‌نشیند».

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه جامعه ما گرفتار رباخواری است، خاطرنشان کرد: هنگامی‌که نظام اسلامی پیروز شد به فکر تغییر برنامه‌های نامشروع حکومت طاغوت افتادند؛ از جمله این امور برنامه بانکداری بدون ربا بود که توسط کارشناسان در هشت بند نوشته شد که  در آن هشت عقد اسلامی را پیشنهاد کردند که اگر این قوانین پیاده می‌شد کمک به پیشرفت مراکز تولیدی می کرد اما مدتی نگذشت که بانکداران سودجو قوانین بانکداری بدون ربا را دور زدند.

او معامله نقد و نسیه و مضاربه توسط بانک‌ها را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: یکی از موارد این بود که پول را به طرف وام گیرنده می دادند و می گفتند این پول را برای فلان مصرف برای ما نقدی خریداری کن و به خودت به صورت اقساط بفروش با مقداری بیشتر. یا پول را به عنوان مضاربه می دادند و می گفتند کار کن با آن و سود حاصله را به بانک بده یا به وام گیرنده می گفتند فاکتور صوری تهیه کن به مبلغ ۵۰ میلیون بیاور و ما این پول را به تو می دهیم و اینگونه سودها به‌صورت ربا درآمد و سبب شد که مردم آلوده رباخواری شوند و عجیب آنکه برخی این پول‌ها را می‌گرفتند و به زیارت می‌رفتند.

این مرجع تقلید با اشاره به فاکتورهای صوری که به بانک داده می شود، گفت: ما بارها به مسئولان گفتیم که به اینها آموزش دهید که فاکتورها باید واقعی باشد و صوری نباشد، بالاخره گوش ندادند و این وضعیت به وجود آمده است. یعنی پول‌های حلال مردم به بانک رفته و با پول‌های حرام بانک مخلوط شده و مشکلات اقتصادی بسیاری به وجود آورده است.

او یکی دیگر از مسائل فراموش‌شده در بانک‌ها مهلت دادن به شخصی معسور دانست و خاطرنشان کرد: بانک‌ها اقدام به جریمه این افراد در صورت ندادن بدهی می‌کنند و کاری به «ذوعسره» ندارند یعنی صریح قرآن را فراموش کردند.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین جریمه‌های تأخیر را یکی دیگر از مشکلات بانکداری برشمرد و گفت: اگر کسی مالی داشته باشد و بدهی خود را ندهد می توان او را جریمه کرد اما حاکم شرع باید او را جریمه کند و پول به بیت المال باید پرداخت شود بهرحال مجازات به دنبال دارد که این مسئله غیر از جریمه‌های تأخیری است که به‌صورت روزشمار از مردم دریافت می‌شود.

او ادامه داد: امیدواریم کسانی که روز اول نشستند و بانکداری بدون ربا را نوشتند فکری به حال مردم کنند که این وضعیت اصلاح شود در غیر این صورت، مسائل اقتصادی کشور در بن بست خواهد بود؛ داد مردم هم بلند خواهد شد چون افراد فقیر فقیرتر و افراد غنی، غنی تر می شوند.

این مرجع تقلید گفت: باید آنچنان ایمانی از خداوند بخواهیم که نگاه به وضعیت محیط نکنیم بلکه بگوئیم همرنگ جماعت شدنت رسوایی است؛ نه اینکه همرنگ جماعت شویم که رسوا نشویم؛ البته وقتی ایمان انسان قوی باشد از تنهایی وحشت نکرده و مسیر را ادامه می دهد.

او با بیان اینکه مراجع تقلید مرتب در حال تذکر دادن هستند، تصریح کرد: بانکداری ما غربی است و حتی مانند آن‌ها نیز نیست و سودها در کشور بالاست.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به مسئله کشتار مردم مسلمان میانمار اظهار داشت: مساله میانمار یکی از مشکلات جهان اسلام شده است؛ بااینکه مسلمانان را می کشند و آواره می کنند که دیدن مناظر کشتار مسلمانان میانمار رقت‌بار است؛ جهان اسلام چرا در برابر این فاجعه سکوت کرده است؟ عده ای از کشورهای اسلامی اظهار همدردی کردند اما عده بیشتری ساکتند، چرا؟ آیا اینها برادران و خواهران مسلمان ما نیستند؟

او دو پیشنهاد برای حل مسئله میانمار ارائه کرد و ابراز داشت: پیشنهاد اول این است که وزرای کشورهای اسلامی جلسه ای تشکیل دهند و فکری کنند به یقین چنین تشکیل جلسه ای اثرگذار خواهد بود، سازمان ملل تنها محکوم می‌کند و اقدام نمی‌کند که  دلیل آن منافع برخی از کشورهای غربی در این کشتار است.

این مرجع تقلید ادامه داد: پیشنهاد دوم این است که چند تن از علمای کشورهای مسلمان که ابراز همدردی کرده اند به میانمار رفته و با سران کشور میانمار صحبت کنند و دلیل آن را بیایند چون قضیه مبهم است و این یک کار انسانی است.

کد خبر: 1396623305363
1396/6/23

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن