صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | حضرت آیت الله جوادی آملی: محروم کردن مسلمان از حج به بهانه های مختلف مصداق «صد عن سبیل الله» است
بازدید این صفحه: 4870          تاریخ انتشار: 1395/6/20 ساعت: 06:05:27
حضرت آیت الله جوادی آملی: محروم کردن مسلمان از حج به بهانه های مختلف مصداق «صد عن سبیل الله» است

موضوع: اخبار

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: طبق دستور قرآن کریم، کلید، تولیت، نظارت و سرپرستی کعبه باید در دست انسانهای پاک، رستگار و متقی باشد که بنابر این فرموده، آل سعود نه مالک این سرزمین است و نه شایستگی سرپرستی آن را دارد بنابراین محروم کردن مسلمان از حج به بهانه های مختلف مصداق «صد عن سبیل الله» است.

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا، این مرجع تقلید در جلسه اخلاق هفتگی خود ضمن تسلیت سالروز شهادت امام محمدباقر علیه السلام، به سالروز حادثه  قیام هفده شهریور و نیز فاجعه منا اشاره کرد و برای شهدای این دو حادثه طلب مغفرت نمود و آنان را با اولیاء الهی محشور دانست.

او در ادامه با محکومیت نقش آل سعود در فاجعه منا بیان داشت: جریان مهم در تولیت کعبه آن است که توجه داشته باشیم جریان کعبه نظیر تخت جمشید و اهرام مصر نیست که جزء میراث فرهنگی یا تاریخی یک قوم خاص باشد بلکه این بیت از روز ازل، عتیق و آزاد از ملکیت بوده و از سلطه هر سلطنتی آزاد است و الی یوم القیامه مِلک اَحدی نخواهد شد.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به دستور قرآن کریم در خصوص زعامت کعبه اظهار کرد: طبق دستور قرآن کریم، کلید، تولیت، نظارت و سرپرستی کعبه باید در دست انسانهای پاک، رستگار و متقی باشد که بنابر این فرموده، آل سعود نه مالک این سرزمین است و نه شایستگی سرپرستی آن را دارد بلکه آن را غصب کرده است.

او افزود: آل سعود حق ندارد بگوید اگر می خواهید به زیارت بیت عتیق بیائید باید طبق نظر و مقررات خاص ما بیایید! محروم کردن مسلمان از حج به بهانه های مختلف مصداق «صد عن سبیل الله» است.

این مرجع تقلید حج شهدای عمره را مقبول و آنان را «حاجی» دانست و بیان داشت: شهدای فاجعه منا احرام بستند و وارد آن سرزمین شدند! محدوده حرم این ویژگی خاص را دارد هنگامی که حاجی محرم شد و وارد آن سرزمین شد حتی اگر بقیه اعمال خود را انجام نداده باشد «حاجی» است لذا به بازماندگان او تکلیف نیست که برای او حج بجا آورند.

او خطاب به ملتها و دولتهای اسلامی، تاکید کرد: وقتی صدها نفر بر اثر سوء مدیریت آل سعود به شهادت می رسند این نشانه بی کفایتی آل سعود در اداره مراسم حج است؛ دولتها و ملتهای اسلامی باید حمیت دینی خود را نشان دهند و مکه، حج و عمره را که اکنون در اسارت هستند از اسارت آل سعود آزاد کنند.

آیت الله جوادی آملی در فراز دیگری از سخنان خود به عظمت روز عرفه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: اساس روز عرفه دعا کردن است تا آنجا که با همه فضیلت روزه در این روز توصیه شده اگر روزه مانع دعا کردن فرد می شود تقدم با دعا است.

او اذعان کرد: بیشتر مشکلات با دعا حل می شود و هیچ دعایی موثرتر از دعایی که از دل شکسته بر می خیزد نیست. هرگز فکر نکنید که دعا بی اثر است بلکه در مراحل مختلف یک کار، دعا باعث گشایش و اتخاذ بهترین انتخاب برای به ثمر رسیدن کار به نحو احسن است.

این مرجع تقلید به مفهوم عید در فرهنگ دین اشاره کرد و بیان داشت: در فرهنگ دین عید از آن جهت عید است که انسان به بهترین عمل دینی خود موفق شده است؛ روزی که بنده قرب به قرب الهی پیدا کند عید حقیقی اوست؛ مانند عید فطر که انسان به یک ماه روزه داری و بندگی توفیق یافته و یا عید قربان که بعد از اتمام بخش وسیعی از اعمال حج در روز دهم ذی الحجه است و از این رو است که این اعیاد نماز مخصوص دارد.

او در پایان ضمن توصیه بر احیاء هر چه بیشتر مراسم قربانی، رعایت بهداشت در انجام این مراسم و توجه بیشتر به فلسفه این عمل عبادی را توصیه کرد.

کد خبر: 1395620305299
1395/6/20

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن