صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | حضرت آیت الله مکارم شیرازی: لغو حج تمتّع نوعی مصلحت بود/ برج های اطراف کعبه باید تخریب شوند
بازدید این صفحه: 4574          تاریخ انتشار: 1395/3/13 ساعت: 08:11:20
حضرت آیت الله مکارم شیرازی: لغو حج تمتّع نوعی مصلحت بود/ برج های اطراف کعبه باید تخریب شوند

موضوع: اخبار

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بر اداره شورایی مراسم حج و حرمین شریفین تاکید کرد و گفت: علمای اسلام اجماع کنند که این اماکن زیرنظر وهابیت متعصب و تکفیری خارج شود و تحت مدیریت شورای علمای جهان اسلام قرار گیرد.

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا، این مرجع تقلید در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم نمازجمعه، ایام حجّ و ماه مبارک رمضان را سه فرصت عمده تبلیغی در اسلام برشمرد و اظهار کرد: در کنار این سه فرصت، فرصتهای دیگری همچون ایام عاشورا، فاطمیه، غدیر و آخر ماه صفر هم پیدا شده است.

او با بیان اینکه قدر مسلم اینکه دنیا رو به فساد پیش می رود و این قابل انکار نیست، آمار فساد روز به روز بالاتر می رود، گفت: در این شرایط، برخی حالت انفعالی به خود می گیرند و تمام مسئولیت را از روی دوش خود بر می دارند اما برخی بالعکس می گویند هرچه فساد بیشتر شود تلاش بیشتر باید کرد لذا از فرصت ماه رمضان برای هدایت مردم باید استفاده کرد.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه اسلام طرفدار احیای مادّی و معنوی است خطاب به طلّاب و مبلغان بیان کرد: سعی کنید تلاش و کوشش خود را به ویژه نسبت به نسل جوان بیشتر کنید چون هم بیشتر در معرض خطر هستند و هم به آسانی به راه می آیند.

توصیه های حضرت آیت الله مکارم شیرازی به مبلغان

او افزود: مردم را باید به قرآن آشنا کنید و به آنها بگوئیم که قرآن در ماه رمضان آشنا شده است و دلیل آن این است که دلها بیشتر آمادگی پذیرش حقیقت و انوار الهی را دارند و لذا بهترین فرصت برای استفاده از آیات قرآن برای نزدیکی مردم به قرآن کریم است.

این مرجع تقلید بر دعوت مردم به وحدت و اتحاد در ماه رمضان با استناد به آیات قرآن کریم تاکید کرد و گفت: در آیات قرآن کریم اختلاف ناشی از بی عقلی شمرده شده است و بنابراین باید مردم را به وحدت بیشتر دعوت کرد.

او در عین حال ابراز داشت: مبلغان وارد ماجراهای اختلاف برانگیز سیاسی نشوند چون وحدت تبدیل به اختلاف بیشتر می شود و سعی کنید بیشتر مسائل اعتقادی و اخلاقی را مطرح کنید گرچه مردم را باید از خطرات دشمن آگاه کرد اما این به معنای این نیست که کنار یک جریان سیاسی بغلطند که این به مصلحت نیست. نسبت به اصول انقلاب و نظام و اسلام باید همه را تقویت کرد و این غیر از مسائل جناحی است.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: باید به مردم فهماند ماه رمضان تنها ماه روزه نیست بلکه ماه معرفت و آشنایی بیشتر به خداشناسی و توحید و ماه نیکوکاری است و به سراغ بیماران و اقشار ضعیف جامعه بروند و زندانیان بی گناه را آزاد کرده و مراقب یتیمان باشند.

او، ماه رمضان را ماه زدودن کینه ها از دلها دانست و افزود: غالبا اختلافات در مسائل جزئی سر می زند و در مسائل کلی نیست لذا باید جوانان را به ازدواج و ساده زیستی و ساده گرفتن در مراسم عروسی و جهیزیه تشویق کنید.

استاد حوزه علمیه قم ابراز امیدواری کرد: صدا و سیما و رسانه ها باید در این زمینه کمک کنند چون نقش موثری در اصلاح و افساد مردم دارند تا انشاء الله موجی از اصلاح مفاسد اجتماعی و اقتصادی ایجاد شود.

این مرجع تقلید به مساله ممنوعیت حج امسال اشاره کرد و افزود: وقتی مسئولان حج دیدند عربستان سعودی با بهانه های مختلف مسائل خلاف عزت را تامین کنند، نپذیرفتند. آل سعود می خواهند انتقام شکستهای یمن و سوریه و عراق را بگیرند و بنابراین حج را سیاسی کردند درحالیکه حج برکنار از مسائل سیاسی است.

او با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم حج و کعبه را متعلق به همه مسلمانان می داند، در عین حال لغو حج تمتّع سال ۹۵ را نوعی مصلحت حجاج ایرانی دانست و تصریح کرد: من این را مصلحت می دانم چون امام جمعه مدینه و مکه در خطابه های جمعه خود به قدری علیه شیعه تبلیغ کردند که مردم و جوانان عربستانی تحریک شدند و لذا بر فرض رفتن مردم به حج، خطر جانی اینها را تهدید می کرد.

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: برنامه صحیح این است که حرمین شریفین زیرنظر جمعی از علمای تمام کشورهای اسلامی اداره شود و ملک آل سعود نباشد.

او خاطرنشان کرد: علمای اسلام باید اجماع کنند که این اماکن از سیطره وهابیت متعصب و تکفیری خارج شود و تحت مدیریت شورای علمای جهان اسلام قرار گیرد.

این مرجع تقلید با تاکید بر تکرار مساله اداره شورایی حج و حرمین شریفین گفت: شاید در ابتدای کار این مساله امری محال به نظر برسد اما روزی فرا خواهد رسید که اینها عقب نشینی کرده و یک نماینده برای عضویت در شورا معرفی کنند منظور این است که مدیریت حج، شکل گروه خاص پیدا نکند.

او افزود: قربانی شدن حجاج تنها مربوط به سال گذشته نبود بلکه در سالهای قبل از آن هم آتش سوزی در منا را داشتیم؛ اصلا عاقلانه است در اطراف مسجد الحرام این همه برج ساخته شود؟ باید این برجها تخریب شود.

کد خبر: 1395313305231
1395/3/13

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن