صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | «آسیبهای حوزه» در نگاه حضرت آیت الله مکارم شیرازی: اصالت ها و سنتهای حوزوی فراموش نشود/نباید از هویت طلبگی فاصله گرفت
بازدید این صفحه: 4155          تاریخ انتشار: 1395/3/13 ساعت: 07:59:27
«آسیبهای حوزه» در نگاه حضرت آیت الله مکارم شیرازی: اصالت ها و سنتهای حوزوی فراموش نشود/نباید از هویت طلبگی فاصله گرفت

موضوع: اخبار

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: چرا طلبه در پایان نامه خود ابتدا سمت دانشگاهی را بعد سمت و هویت طلبگی را می آورد؟ این عیب بزرگی است.

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا این مرجع تقلید در سومین اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی حوزه که در مدرسه موسی کاظم(ع) برگزار شد با اشاره به جایگاه علم و دانش در اسلام اظهار داشتند: علم و دانش از ابتدای خلقت انسان مطرح بوده به گونه ای که در سفر اول تورات که مورد قبول مسیحیان هم است، چنین گفته اند که حضرت آدم(ع) از درخت علم و معرفت و نیز ابدیت منع شده بود که با خوردن از درخت علم و معرفت و آگاهی از عریانی خویش از بهشت اخراج شد.

او با اشاره به آیات قرآن کریم در مورد اهمیت علم افزود: سجده ملائکه بر آدم پس از خلقت او، به دلیل بهره مندی آدم از علم الاسماء بود و یا حتی ابتدای بعثت پیامبر(ص) هم با علم بوده و این مسئله با زمان جاهلیت قابل مقایسه نیست و این همان طرفداری اسلام از علم است.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود به ضرورت تخصصی شدن علوم اشاره کرد و افزود: در گذشته این گونه نبود که همه علوم در یک کتاب جمع باشد چون دانش بشر محدود بود اما به مرور زمان دانشها و مسائل علمی توسعه پیدا کرد و امروز می بینیم که صدها رشته تخصصی در حال حاضر در دنیا است.

او با بیان این مطلب که جلوی پیشرفت علوم را نمی توان گرفت، اظهار داشت: این پیشرفت نه تنها در علوم تجربی و انسانی و… بلکه در علوم اسلامی هم احساس می شود و البته تخصصی شدن علوم مشکلاتی هم دارند که از جمله آنها می توان به تکراری شدن پژوهشها و کارها در رشته های تخصصی اشاره کرد که باید جلوی آنها گرفته شود.

این مرجع تقلید ترمی بودن حوزه را از دیگر مشکلات تخصصی شدن رشته ها برشمرد و افزود: چرا طلبه در پایان نامه خود ابتدا سمت دانشگاهی را بعد سمت و هویت طلبگی را می آورد؟ این عیب بزرگی است.

او با اشاره به اصالت حوزه و برنامه های آن گفت: نباید از هویت طلبگی فاصله گرفت و این اصالت ها و سنتهای حوزوی نباید فرمواش شود، حوزه نباید به سمت دانشگاهی شدن پیش رود و این آسیب حوزه است.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه ما مخالف دانشگاه نیستیم بیان کرد: دانشگاه و حوزه دو نهاد آموزشی هستند که هرکدام ساز و کارهای مخصوص به خود را دارند و ما معتقدیم که برنامه حوزه نباید به سمت دانشگاهی شدن پیش رود.

او فراگیرشدن مشوّق های مادی در حوزه را آسیب مهم دیگر حوزه دانست و گفت: متاسفانه همه چیز بوی مادی به خود گرفته است؛ امتحان دادن، سر کلاس حاضر شدن و تقریر نوشتن.

این مرجع تقلید تاکید کرد: حوزه باید به سمتی پیش برود که علم را برای خدا و امام زمان(ع) بخوانند، مخالف مادی گرایی نیستم ولی نه به این صورت که در حال اتفاق افتادن است.

او در پایان با تاکید بر اینکه با وجود دروس تخصصی، فقه و اصول نباید به فراموشی سپرده شود، خاطرنشان کرد: فقه و اصول باید خمیر مایه حوزه باشد و دروس تخصصی نباید به این دروس لطمه وارد کند.

کد خبر: 1395313305226
1395/3/13

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن