صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما |   حضرت آیت الله شبیری زنجانی:قضاوت اشتباه مشکلات زیادی را در جامعه ایجاد می کند/حوزه به معنای واقعی باید حوزه مجتهد پرور باشد نه اهل شعار
بازدید این صفحه: 4200          تاریخ انتشار: 1395/2/8 ساعت: 12:59:49
  حضرت آیت الله شبیری زنجانی:قضاوت اشتباه مشکلات زیادی را در جامعه ایجاد می کند/حوزه به معنای واقعی باید حوزه مجتهد پرور باشد نه اهل شعار

این مرجع تقلید شیعیان عصر دیروز در پاسخ به پرسش تعدادی از مسؤولان و استادان دانشگاه علوم قضایی تهران که در نشست علمی دفتر ایشان حضور پیدا کرده بودند، همه افراد دستگاه قضایی را در برابر اشتباهات غیرشرعی قضات مسؤول دانسته و خاطرنشان کرد: حتی اگر قاضی مجتهد باشد و در مسیر غیر حق حکم کند، همه افرادی که در سیستم به صدور و اجرای این حکم کمک می کنند مسؤول اند.

موضوع: اخبار

 

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی با تأکید بر اهمیت مسأله قضاوت، حضور افراد غیر مجتهد در سِمت قضاوت را از باب ضرورت جایز دانسته و فرمودند: اگر این ضرورت نبود، مناسب بود که آقایان وارد این تشکیلات نشوند.

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا ، این مرجع تقلید شیعیان عصر دیروز در پاسخ به پرسش تعدادی از مسؤولان و استادان دانشگاه علوم قضایی تهران که در نشست علمی دفتر ایشان حضور پیدا کرده بودند، همه افراد دستگاه قضایی را در برابر اشتباهات غیرشرعی قضات مسؤول دانسته و خاطرنشان کرد: حتی اگر قاضی مجتهد باشد و در مسیر غیر حق حکم کند، همه افرادی که در سیستم به صدور و اجرای این حکم کمک می کنند مسؤول اند.

وی با تاکید بر لزوم مجتهد بودن قاضی در مسأله مورد اختلاف، به بیان نظرات مرحوم امام خمینی پرداخت و گفت: آقای آسید محمد حسن لنگرودی می گفت به [آیت الله] آقای خمینی گفتم شما در درس، اجتهاد را شرط قضا می دانستید. الان برخی قضات مجتهد نیستند آیا نظر شما عوض شده است؟ ایشان فرمودند: نظر من همان است ولی تا وقتی ما مجتهد نداریم باید سعی شود افراد صالح شناسایی شوند و از باب ضرورت همین ها متصدی شوند.

آیت الله شبیری زنجانی قضاوت افراد غیرمجتهد در شرایط ضرورت را جایز دانسته و خاطرنشان کرد: الان بیشتر تشکیلات آقایان از باب ضرورت است. این گونه نیست که همان چیزی که مطلوب اولیه شریعت است در اشخاص وجود داشته باشد چرا که مجتهد به معنای واقعی آن کم است و در شرایط کنونی باید به حد ضرورت اکتفا کرد و از اولیای الهی هم استمداد کرد که خدایی نکرده انحرافی واقع نشود.

وی با تاکید بر حساس بودن مسأله قضاوت گفت: قضاوت اشتباه مشکلات زیادی را در جامعه ایجاد می کند ولی قضاوت سالم می تواند به سلامت افراد و جامعه کمک کند. شما می دانید که در مسأله قضاوت چون همیشه یک طرف ناراضی است به وجهه قاضی آسیب می رسد اما ما مواردی را در تاریخ خودمان داریم که حرکت و قضاوت صحیح قاضی با اقبال عمومی همراه بوده است.

وی در ادامه  به قضاوتهای «شیخ عبدالله مازندرانی» در عراق اشاره کردو افزود: مرحوم آملی از مرحوم آقاضیاء نقل می کرد که قضاوتهای مهم عراق را به آشیخ عبدالله مازندرانی ارجاع می دادند و با وجود این مسأله، از ایشان در بین مردم به نیکی یاد می شد. ایشان انسان مقدسی بودند.

آیت الله  شبیری زنجانی ادامه داد: از شیخ عبدالله مجتهدی شنیدم که جد ایشان میرزا حسن آقا مجتهد تبریزی از قضات تبریز بوده و از طرفی با فرقه شیخیه هم شدید مخالف بوده تا جایی که بالای منبر به آنها حمله می کرده است. یکی از شیخیه با یکی از مؤمنین مشکلی پیدا می کند و برای قضاوت به ایشان مراجعه می کنند. شیخی می گوید خانه خراب شدیم! و علیه ما حکم خواهد کرد.

وی ادامه داد:آقای مجتهدی در این قضاوت کار را به اطرافیان نمی سپارد بلکه شخصا سوار مرکب می شود و سرِ زمین مورد نزاع می رود می بیند حق با آن شیخی است و به نفع او حکم می کند. آقای مجتهدی می گفت شنیدم که آن شخص هم دست از شیخی گری بر می دارد.

حضرت آیت الله شبیری زنجانی تصریح کردد:حوزه به معنای واقعی باید حوزه مجتهد پرور باشد نه اهل شعار. آنچه قدیم بود این بود که طلبه به درس اهمیت ویژه می داد. آسید صادق لواسانی از پدرش آمیرزا ابوالقاسم لواسانی نقل می کرد:

وی درپایان گفت :در نجف پیرمرد عالمی بود که خیلی عاشق علم بود. روزی به دیدن آن پیرمرد رفتم. گفت: امروز روز مرگ من است شنیده ام آخوند خراسانی کفایه نوشته است. دلم می خواهد قدری ازمطالب کفایه را برای من بیان کنید. من مقداری از کفایه را برای وی گفتم. پیرمرد آن روز را به آخر نرساند و از دنیا رفت. اینطور عشق به درس بوده است. باید در حوزه این روحیه باشد تا مجتهد درست شود.

کد خبر: 139528305123
1395/2/8

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن