صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | خیّرین به رفع نیازهای مراکز علمی کشور کمک کنند.
بازدید این صفحه: 3527          تاریخ انتشار: 1394/4/3 ساعت: 04:05:08
حضرت آیت الله شبیری زنجانی: 
خیّرین به رفع نیازهای مراکز علمی کشور کمک کنند.

آیت الله شبیری زنجانی دام ظلّه با اشاره به ظرفیت امور خیریّه و موقوفات در رفع بخشی از نیازهای مراکزعلمی کشور فرمودند: خواجه نصیرالدین رضوان الله علیه با استفاده از موقوفاتی که در دست داشت، خدمات زیادی را به گسترش علم و حفظ کتابهای علمی کرد.

موضوع: دیدار

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معظم له؛

آیت الله العظمی شبیری زنجانی دام ظلّه با اشاره به ظرفیت امور خیریّه و موقوفات در رفع بخشی از نیازهای مراکز علمی کشور فرمودند: خواجه نصیرالدین رضوان الله علیه با استفاده از موقوفاتی که در دست داشت، خدمات زیادی را به گسترش علم و حفظ کتابهای علمی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی، برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسؤولان و اساتید دانشگاه حضرت معصومه (علیها السلام) قم، با حضور در جلسه عمومی دفتر این مرجع عالی قدر با معظمٌ له دیدار و گفتگو کردند.

معظمٌ له در این دیدار از ترغیب خیّران کشور برای حل مشکل دانشگاهها استقبال کردند و افزودند: موقوفات اسلامی در اختیار خواجه نصیر الدین طوسی بود. ایشان از این فرصت استفاده کرد و خدمات زیادی را برای گسترش علم انجام داد. کتابهای علمی بسیاری که در معرض نابودی بود، به وسیله همین موقوفات حفظ شد.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی با اشاره به روایت " طلب العلم فریضةٌ علی کل مسلم " کسب دانش و فراگیری احکام حلال و حرام را برای زن و مرد لازم دانستند و فرمودند: در این روایت نظری به مردان نیست بلکه کسب علم بر مسلمان واجب شده است.

ایشان در ادامه  با  بیان خاطره ای از شهید مطهری  به توضیح این روایت پرداختند و فرمودند: مرحوم مطهری در بین تعدادی از دانشجویان این روایت را به صورت " طلب العلم فریضةٌ علی کل مسلم و مسلمة " نقل کرده و بر لزوم کسب علم برای دختران اشاره کرده بودند. اول اینکه علی الظاهر کلمه " مسلمة " در روایت نیست و به روایت اضافه شده است. یک روز به مرحوم آقای بهشتی گفتم در چاپ جدیدی که از مجمع البیان به دست من رسیده مطلبی دیده ام که غیر طبیعی است. ایشان در منزلش یک مجمع البیان داشتند در آن نسخه که بررسی کردیم متوجه شدیم که کلمه "مسلمة" نیست و در نسخه جدید اعمال سلیقه شده است. آقای مطهری می فرمودند که حتی اگر روایت کلمه "مسلمة" را هم نداشته باشد از آن الغاء خصوصیت می شود و کلمه " مسلم" از باب مثال است و " کسی" یا " فردی" ترجمه می شود. یک قسم دیگری که می شود از اینگونه روایات تعبیر کرد " تنقیح مناط " است یعنی اگر کسی اشباه و نظائر را در شرع دیده باشد، برداشت می کند که در روایت اختصاص به مرد مورد نظر نیست. مرحوم مطهری می گفتند قرآن علم را نور دانسته و نمی شود تصور کرد که نور برای مرد و ظلمت برای زن باشد.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله ادامه دادند: آقای مطهری با این روش نتیجه گرفته بود که حکم مربوط به مردها نیست. بنده عرض کردم  در اینجا " مسلم " برای مرد وضع نشده است بلکه مراد فرد مسلمان است.  آقای مطهری در مقابل این حرف سکوتی کردند که ظاهر آن قبول بود. الغاء خصوصیت برای نمونه ای مانند " رجلٌ شکّ بین الثلاث و الأربع " است که "رجل" را آورده است اما باید از آن الغاء خصوصیت کرد. در أکثر خطابات عام قرآن نیز خود لفظ عام به کار رفته و از باب الغاء خصوصیت یا تنقیح مناط نیست. این موارد را باید " انسانی که فلان خصوصیت را دارد" معنا کرد.

معظمٌ له در پاسخ به سخنان یکی از مسؤولان دانشگاه حضرت معصومه (علیها السلام) که عدم اختلاط را عامل ارتقاء کیفیت آموزش و کاهش چشمگیر مشکلات اخلاقی در این دانشگاه معرفی نمود، خاطر نشان کردند: این مسأله طبیعی انسان است. و اگر مرد و زن نتوانند خود را کنترل کنند موجب بروز مشکلات و خطرات گوناگون می شود. انسانی که به طبع اولی چنین است و قرآن شریف از طغیان و خسران او سخن گفته، باید از نظر نفسانی قوی باشد که بتواند خود را کنترل کند.

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی دام ظلّه با تأکید بر نقش مهمی که زن می تواند در تربیت وهدایت خانواده داشته باشد، فرمودند: ما در تاریخ زنان قویّ النفس زیادی را مشاهده می کنیم که سرمنشأ تحول بوده اند. بر اساس برخی از نقلها خانواده زراره که جزء أفقه فقهای زمان خود است سنی بودند و اولین کسی که از این بیت شیعه می شود و سبب شیعه شدن بقیه می گردد، خواهر زراره  است.

معظمٌ له ادامه دادند: اینکه می فرمایید در این دانشگاه به واسطه برنامه های فرهنگی و تدابیری که در عدم اختلاط زن و مرد اندیشیده شده، مشکلات اخلاقی کاهش چشم گیر داشته، یک بشارت است که إن شاء الله با تداوم و ارتقاء برنامه ها شاهد پیشرفت بیشتری در این زمینه باشیم.

 

در ابتدای این دیدار گزارشی از سیاست گذاری ها و اقدامات نهادهای مربوطه به محضر معظمٌ له ارائه شد.

کد خبر: 139443303644
1394/4/3

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن