صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | اسراف در جامعه زیاد است/ مصادیق صرفه جویی در اقتصاد مقاومتی مشخص شوند
بازدید این صفحه: 3242          تاریخ انتشار: 1393/12/24 ساعت: 06:37:21
حضرت آیت الله مکارم شیرازی: 
اسراف در جامعه زیاد است/ مصادیق صرفه جویی در اقتصاد مقاومتی مشخص شوند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: اسراف در موارد متعددی دیده می شود و می توان با انگشت گذاشتن روی آنها به تعیین مصادیق پرداخت البته باید از دیگران هم در این زمینه کمک بگیرید.

موضوع: دیدار

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛

این مرجع تقلید عصر امروز در دیدار اعضای مرکز راهبری مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: کار این مرکز نشان دهنده نقش حوزه در مسائل زیربنایی حوزه علمیه است.

او افزود: کار مرکز راهبری مطالعات اسلامی از دو جهت اهمیت دارد، نخست اینکه برای نظام اسلامی کاری انجام می دهید دوم اینکه جایگاه حوزه های علمیه را ارتقا می دهد.

آیت الله مکارم شیرازی به مباحث کلی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: وقتی منابع اسلامی را در مورد مقاومت مطالعه می کنیم به ابعاد مختلفی دست می یابیم و شاخه های مختلفی را مشاهده می کنیم از جمله اینکه در بحث اقتصاد مقاومتی می توان به مفهوم قناعت و تعالیم دینی در مورد آن اشاره کرد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: زهد، اسراف و تبذیر از دیگر عناوین جزئی مقاومت در حوزه اقتصاد هستند ولی مراحل جزئی تر هم وجود دارد که برای هر یک مصادیقی نیز تعیین می شوند.

او با اشاره به اینکه در شرایط کنونی بیشتر به اینگونه مباحث نیاز داریم خاطرنشان کرد: برنامه های کاربردی و عملی که مردم به راحتی در جریان آن قرار می گیرند باید مورد توجه باشند و تبلیغ شوند.

آیت الله مکارم شیرازی عنوان داشت: می توان در سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) مواردی را در مورد مقاومت و اقتصاد و در حقیقت زندگی خالی از تشریفات که در شرایط سخت قابل پیاده سازی باشند استخراج کرد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه بر روی وظیفه هر یک از دستگاه های دولتی نیز باید کار ویژه ای در حوزه اقتصاد مقاومتی صورت بگیرد گفت: بازار، موسسات صنعتی و خانواده ها از دیگر بخش هایی هستند که باید بر روی آنها کار شود و همچنین از کلی گویی نیز بپرهیزیم.

او ادامه داد: مرکز راهبری مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی می تواند لایحه بودجه کشوری را نیز مورد بررسی قرار دهد و در حوزه های گوناگون به تعیین مصادیق بپردازد به عبارتی راهکارهای عملی کوچک کردن دولت را نشان دهد زیرا دولت در حال حاضر متورم است و رشد بی رویه ای داشته به طوری که بیشترین درآمد برای پرسنل هزینه می شود.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر هزینه درآمدهای کشور برای توسعه سرمایه گذاری های ملی خاطرنشان کرد: چه بسا که بودجه هایی مشخص هم شده اند ولی می توان با صرفه جویی، کاری کرد که مبالغی در پایان سال اضافه بماند و بتوانیم از این راه به اقتصاد مقاومتی کمک کنیم.

استاد حوزه علمیه قم افزود: اسراف در موارد متعددی دیده می شود و می توان با انگشت گذاشتن روی آنها، به تعیین مصادیق پرداخت البته باید از دیگران هم در این زمینه کمک بگیرید.

او تاکید کرد: همه مباحث اقتصاد مقاومتی نباید بر روی حذف اضافات متمرکز شود بلکه باید بخشی را نیز به تولید بیشتر اختصاص داد؛ به عنوان مثال بسیاری از اجناس تولیدی که کیفیت پایینی دارند ضد اقتصاد مقاومتی هستند و اگر تولید با کیفیت تری داشتیم، مردم از کالاهای مختلف استفاده بیشتری می کردند.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر بی نیاز شدن از خارج در تولید گفت: اقتصاد مقاومتی از کلی گویی باید خارج شود و به جزئیات و مصادیق پرداخت؛ به واقع در مسیر زندگی روزمره باید بتوانیم سیاست های اقتصاد مقاومتی را پیاده کنیم و هر تشکیلاتی، وظیفه خود را بداند و بر اساس آن عمل کند.

 

این مرجع تقلید با بیان اینکه در برخی انتخابات هزینه های زیادی صرف می شود خاطرنشان کرد: می توان از اسراف ها در این زمینه پرهیز کرد یا اینکه شیوه جدیدی را به وجود آورد که مانع از اسراف شود.

کد خبر: 13931224303090
1393/12/24

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن