صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | توهین به مقدسات منافی آزادی بیان است
بازدید این صفحه: 3962          تاریخ انتشار: 1393/11/28 ساعت: 01:28:14
آیت‌الله محقق داماد:
توهین به مقدسات منافی آزادی بیان است

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: اگر شخصی اجازه توهین به عقاید و مقدسات دیگران را داشته باشد از نظر حقوقی با پارادوکس روبرو خواهیم شد.

موضوع: سخنرانی

 

 

 

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه) به نقل از تسنیم؛

 

 

آیت‌الله محقق داماد از اساتید فقه و حقوق بین‌الملل اسلامی صبح امروز (دوشنبه) 27 بهمن‌ماه در سمینار توهین به مقدسات دینی از منظر اسلام و حقوق بین‌الملل با اشاره به اینکه در اعلامیه جهانی حقوق بشر به صورت مستقیم به عدم توهین به مقدسات اسلامی اشاره نکرده است اما اصل آزادی از اصول دو لبه حقوقی است، گفت: اگر اصل آزادی بیان را حفظ کنیم، به معنای تامین این آزادی برای معتقدین به مذاهب مختلف است.

وی افزود: اگر کسی به خود اجازه توهین به مقدسات دیگران را بدهد از نظر حقوقی با تضاد روبرو خواهیم شد زیرا مردم باید حق اظهار عقیده داشته باشند و قوانین باید حامی افرادی باشد که می‌خواهند عقاید خود را ابراز کنند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه در سطح جوامع بین‌المللی لزوم احترام به ادیان تاکید شده است، گفت: همه قبول دارند که باید مانع از هرگونه دعوت به کینه‌ورزی علیه ملت‌ها، نژادها و مذاهب گوناگون باشیم زیرا این کار محرک افراط‌گرایی است.

محقق داماد اظهار داشت: حتی قوانین منع کننده توهین به مقدسات دیگران در آمریکا نیز وجود دارد و جرم شناخته می‌شود به طوری که مثلا سوزاندن صلیب غیرقانونی است و با وجود اینکه سخنی گفته نمی‌شود اما اقدامی که توهین به مقدسات دیگران باشد جرم شناخته و با آن برخورد می‌شود.

وی همچنین با اشاره به آیات قرآن و روایات معصومین(ع) در ارتباط با لزوم احترام به مقدسات سایرین گفت: زیباترین بیان برای منع توهین به مقدسات در آیه 108 سوره انعام ذکر شده که می‌فرماید هرگز مجاز نیستید به خدایانی که دیگران آنها را خدا می‌نامند دشنام دهید تا مبادا آنها از روی جهل خدای شما را دشنام دهند.

 رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تاکید کرد: براساس آموزه‌ها و باورهای دینی بی‌احترامی و تمسخر عقاید و باورهای مردم از سوی هر کسی که باشد محکوم و حرام است و از لحاظ عقلی نیز در میان افراد مختلف هیچ کس آن را نمی‌پذیرد.

کد خبر: 13931128302827
1393/11/28

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن