صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | یازده شعبان تولد حضرت علی اکبر (ع)، روز جوان
بازدید این صفحه: 6552          تاریخ انتشار: 1392/3/29 ساعت: 00:40:47
یازده شعبان تولد حضرت علی اکبر (ع)، روز جوان

سه فرزند پسر به نام علي براي امام حسين (ع) در کتاب‌هاي تاريخي نقل شده است که سيره نويسان براي تمايز آن‌ها را به علي اکبر، علي اوسط و علي اصغر نام گذاري کرده‌اند.

موضوع: مناسبت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرجع ما / سه فرزند پسر به نام علي براي امام حسين (ع) در کتاب‌هاي تاريخي نقل شده است که سيره نويسان براي تمايز آن‌ها را به علي اکبر، علي اوسط و علي اصغر نام گذاري کرده‌اند.

علي اکبر همان فرزندي است که بنابر نقل بيشتر سيره نويسان در کربلا همراه امام حسين(ع) حاضر بوده ودر روز عاشوراي سال 60هجري به شهادت رسيده است. اگر چه شيخ مفيد رأيي متفاوت با اين نظر دارد. ايشان در ارشاد، اولاً تنها دو فرزند به نام علي براي امام حسين (ع) ذکر مي‌کند (علي اکبر و علي اصغر) و ثانياً علي اکبر را امام زين العابدين مي‌داند و آن را که در کربلا به شهادت رسيده است، علي اصغر معرفي مي‌کند.

از سال ولادتش چندان اطلاع دقيقي در دست نيست امّا با توجه به سنّ شهادت آن حضرت که 25 سال و 18 سال در تاريخ ذکر شده مي توان سال تولد او را 36 يا 43 هجري حدس زد. ابوالفرج اصفهاني، ولادت او را در خلافت عثمان دانسته است که بنابراين سال 36 هجري، نزديک‌تر به واقع مي‌نمايد. مادر ايشان بنابر نقل اکثر، ليلي دختر عروة بن مسعود ثقفي است. ابو الفرج اصفهاني، مادر ليلي را ميمون دختر ابوسفيان بن حرب [پدر معاويه] مي‌داند که اگر اين نظر صحيح باشد علي اکبر از طرف مادري نواده ابوسفيان محسوب مي‌شود. به واسطه همين قرابت به يزيدبن معاوية ابن ابو سفيان است که در کارزار کربلا يکي شاميان علي اکبر را خطاب قرار داده و پيشنهاد داد به تو امان مي‌دهيم که علي اکبر در پاسخ او گفت: خوشاوندي پيامبر خدا(ص) بر رعايت خويشاوندي ابوسفيان برتري دارد. از دوران زندگي ايشان تا مقطع کربلا، تقريباً هيچ اطلاعي در دست نيست، الاّ اينکه در مقاتل الطالبيين، داستاني را از قول معاويه نقل مي‌کند به اين مضمون که روزي معاويه به اطرافيان خود گفت: مي‌دانيد چه کسي به امر خلافت سزاوارتر است که همگان گفتند: تو! و معاويه در جواب گفت: نه! شايسته‌ترين فرد براي اين منصب علي بن الحسين (علي اکبر) است که جدش رسول خداست و شجاعت بني‌هاشم، بخشش بني اميه و بزرگي و فخر ثقيف (نام قبيله‌اي از قبايل طائف) در اوست .همچنين ابو الفرج، علي اکبر را از راويان حديث مي‌داند که از جدش اميرالمومنين و عايشه همسر رسول خدا (ص)، نقل روايت کرده است .گفته شده علي اکبرکنيه اش اباالحسن بوده، ازدواج کرده و حد اقل داراي دو فرزند بوده است .

شبيه‌ترين فرد به رسول خدا

بنا به فرمايش امام حسين (ع) در روز عاشورا، فرزند جوانش علي اکبر، شبيه‌ترين فرد در خاندان نبوت، به رسول خدا (ص) بوده است. در بعضي از تواريخ در اين باره آمده است: هنگامي‌که علي اکبر در روز عاشورا، به ميدان رفت حضرت امام حسين(ع) سر به آسمان برد و گفت: خدايا براين قوم شاهد باش! جواني به سمت آنان مي‌رود که شبيه‌ترين مردم از نظر آفرينش، رفتار و گفتار به رسول خدا است، «اشبه القوم خَلقا و خُلقا و منطقا برسولك محمد(ص)»، اين عبارت با اندک تفاوتي در چند جا ذکر شده است.

در ميدان جنگ

تقريباً تمام مورخان، علي اکبر را نخستين فرد از اهل‌بيت و نزديکان امام حسين (ع) مي‌دانند که عازم ميدان جنگ شد. بعد از اجازه از حضرت(ع)، علي اکبر رجزخوان وارد جنگ شد و با شجاعتي مثال زدني به کارزار با دشمنان پرداخت. سپس بر اثر تشنگي، به نزد پدر بازگشت و شکايت کرد که پدر، تشنگي مرا نا توان ساخته و سنگيني آهن بر من فشار آورده است آيا جرعه‌اي آب هست که با آن مرا سيراب کني؟ امام(ع) گريست و فرمود: پسرکم! به ميدان جهاد بازگرد که به زودي از دست جدت، محمد (ص) سيراب خواهي شد. علي اکبر به ميدان جنگ بازگشت و بعد از نبردي چند، به درجه شهادت رسيد و امام حسين(ع) با کمک بازماندگان بني‌هاشم پيکر او را به نزديکي خيمه‌ها آورد.

کد خبر: 139232930279
1392/3/29

Share

آخرین مطالب
1392/3/30: گفته‌ها و نکته ها در محضر آیت الله صانعی / دعایی کامل وشامل در ماه شعبان
1392/3/23: پنجم شعبان، سال روز ولادت حضرت علی بن حسین علیه السلام مبارک باد
1392/3/23: مقام حضرت عباس (س) نزد امامان معصوم
1392/3/22: چهارم شعبان، سال روز ولادت حضرت عباس بن علی علیه السلام مبارک باد
1392/3/22:  آیت الله شیرازی: /  امام حسین علیه السلام آیت ونشانه بزرگ خدای متعال است
1392/3/22: شعري از حضرت آيت الله صافي به مناسبت میلاد امام حسین (ع) / حسين، اسم اعظم
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن