صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | توصيف آيت الله طاهري از زبان آيت الله صانعي
بازدید این صفحه: 7168          تاریخ انتشار: 1392/3/22 ساعت: 01:44:03
به مناسبت هفتمین روز در گذشت آیت الله طاهری اصفهانی
توصيف آيت الله طاهري از زبان آيت الله صانعي

در مبارزاتش اگر نگوييم بيشتر، کمتر از يک مرجع به دين خدمت نکرده است

موضوع: گفتگو

حضرت آيت الله طاهري به ملکوت اعلا پيوست ، بزرگ مردي که تمام دوران زندگيش صرف کسب علم و دانش و مجاهدت در راه حق و مبارزه با ظلم وظالم سپري گرديد اما مع الاسف اطلاعات و مستنداتي از زندگي علمي و سابقه مبارزاتي حضرت آيت الله در دسترس نيست که مهم‌ترين عامل آن را بايد در ممانعت خود آيت الله در پرداختن به اين امر جستجو کرد بگونه اي که اگر اطرافيان هم حرکتي مي‌کردند معمولاً جلوگيري مي‌کردند.

رحلت اين مجاهد نستوه و ضرورت پرداختن به ابعاد مختلف زندگي شخصيتي که از سابقون در انقلاب و از ياران برجسته حضرت امام سلام الله عليه بود ما را برآن داشت تا خدمت جمعي از علما از جمله حضرت آيت الله العظمي صانعي که خود از همراهان صميمي آيت الله طاهري در دوران مبارزه و انقلاب و از شاگردان برجسته و مورد عنايت حضرت امام بوده اند برسيم و ازمحضرشان در اين ارتباط کسب فيض نماييم.

آنچه مي خوانيد خلاصه اي از سخنان حضرت آيت الله العظمي صانعي(مدظله العالي) در ديدار جمعي از مريدان و شاگردان حضرت آيت الله طاهري (رحمة الله عليه) با معظم له است که در ذيل تقديمتان مي گردد

انسان هر چه گمنام‌تر باشد اجرش بيشتر است

در آغاز اين گفتگو حضرت آيت الله العظمي صانعي با بيان اينکه جمع آوري خاطرات مربوط به اين شخصيت کم نظير تاريخ انقلاب يک کار لازم و ارزشمند است به علت ممانعت حضرت آيت الله طاهري در جمع آوري خاطرات مربوط به خود پرداختند و فرمودند: شايد علت ممانعت حضرت آيت الله طاهري رحمة الله عليه به اين امر برگردد که انسان هر چه گمنام‌تر باشد و عملش مخفي‌تر باشد، اجرش بيشتر است چون خلوص در او زيادتر است و اين حرکت حضرت آيت الله طاهري سرچشمه مي‌گيرد از اخلاص و پاکيشان البته نمي‌خواهم بگويم آنهايي که خلاف اين عمل مي‌کنند اخلاص ندارند بلکه مي‌خواهم جهت اثباتي کار ايشان را بگويم ضمن اينکه کار شما کار خوب و پسنديده اي است اگر چه يک مقداري دير است وبواسطه برخي مشکلاتي که به وجود آمده است شما نمي‌توانيد با همه افرادي که با ايشان بودند مخصوصاً در مبارزات تماس بگيريد.

در مبارزاتش اگر نگوييم بيشترکمتر از يک مرجع به دين خدمت نکرده است

حضرت آيت الله العظمي صانعي در ادامه و در پاسخ به سئوالي در خصوص جايگاه علمي حضرت آيت الله طاهري در حوزه فرمودند: تفصيل مقام علمي ايشان را بهتر است از شخصيت هايي همچون آيات عظام شبيري زنجاني و موسوي اردبيلي سوال کنيد اما اجمالا من دونکته را در اين ارتباط ذکر مي کنم اول اينکه در بدو ورود ما به قم در اوائل دهه 30اين آقايان به عنوان فضلاي به نام حوزه مطرح بودند و از شاگردان مرحوم آيت الله محقق داماد بودند.

و ثانيا اينکه به اعتقاد اين جانب حضرت آيت الله طاهري عليرغم اينکه يک شخصيت بسيار متقي و خوش استعداد بود لکن ورود ايشان در مبارزه عليه رژيم ستم شاهي وحرکت ايشان به طرف مبارزات اصفهان سبب شد که ايشان در حوزه مقداري منسي شود و نتواند اين مدارج عاليه را طي کند براي من مسلم است که ايشان به در جه اجتهاد به حد بالايي رسيدند به مرحله اجتهاد و استنباط رسيده بودند چون از شاگردان خاص آيت الله محقق داماد بودند واگر در حوزه قم مانده بود جزء مراجع معروف و جزء مراجعي که مرجعيت ايشان را حوزه هاي علميه قبول داشت پذيرفته مي شد البته بايد اقرار کرد که ايشان در مبارزاتش اگر نگوييم بيشتر کمتر از يک مرجع به دين خدمت نکرده است ايشان واقعا دين خودش را نسبت به اسلام و نسبت به احکام نوراني آن و اهل بيت صلوات الله عليهم اجمعين اداء کرد.

دفاع از حقوق مردم و ظلم ستيزي سيره مستمر ايشان بود

اين فقيه عاليقدر در ادامه به بيان خاطره اي از اقامه نماز جمعه آيت الله طاهري پرداخت و دفاع از حقوق مردم و ظلم ستيزي ايشان را صفت بارز و سيره مستمر ايشان ذکر کرد و فرمود:نماز جمعه اي را که ايشان برگزار مي کرد از اقشار مختلف مردم در آن شرکت ميکردند ، در واقع آقاي طاهري مسير نماز جمعه را در مسير هدايت به اسلام و حرکت به طرف انقلاب و نهضت و امام (س) قرار داده بود به همين جهت دبيرها ي آموزش و پروش اصفهان، دانشگاهي ها، حوزوي ها، بازاري هاو... مي آمدندو در نماز جمعه ايشان شرکت ميکردند.

يک زماني من به نماز جمعه ايشان در مسجد جامع حسين آباد رفتم. ايشان وقتي خواستند شروع به خطبه خواندن کنند فرمودند که جناب آقاي دکتر بهشتي هم اينجا حضور دارند و اگر مسافر نبودند من مي‌گفتم ايشان بياند و نماز جمعه را بخوانند اين سخن ايشان گوياي اين بود که شهيد بهشتي که در روز جمعه آمده بودند اصفهان، از فرصت استفاده کرده بود و به دليل ارادت به حضرت آيت الله طاهري به نماز جمعه ايشان آمده بود.

نکته ديگر اينکه آن وقت ايشان در خطبه ها بحثي را مطرح کردند در رابطه با ظلم و ستم .دليل طرح اين بحث هم بدين جهت بود که در آن ايام در اطراف اصفهان چاهاي عميقي را ميکندند براي اينکه فاضلاب هسته‌اي را دفن کنند. ايشان به آن اعتراض داشت و مي‌گفت که اين کار خيانت به ملت است، چرا که هم براي مردم و هم محيط زيست ضرر دارد.

در راه مبارزه با ظلم هم يادم است که مي‌فرمود نماز شب خواندن خيلي خوب است و از عبادات است اما اسلام در همان جا هم مسئله مبارزه با ظلم را مطرح کرده و قرائت آياتي از آخر سوره مائده را که به مبارزه با ظلم و عدم سازش با ظالم را بيان مي کند و توصيه شده که در نماز شب قبل يا بعد از نماز خوانده شود به مردم سفارش مي کرد.

ايشان مي‌فرمود نماز شب اگر چه يک عبادت فردي است اما در آنجا هم اسلام مي‌فرمايد که بايد به فکر مبارزه با ظلم باشيم.
 

عنايت فوقالعاده امام به آيت الله طاهري

آيت الله صانعي در ادامه با اشاره به محبوبيت فوق العاده آيت الله طاهري در ميان مردم اصفهان به ذکر خاطره اي در ارتباط به آزادي ايشان از زندان پرداخت و فرمود: زماني که خبر آزادي آيت الله طاهري از زندان در ميان مردم منتشر گرديد ما هم براي استقبال از ايشان آمديم .آنروز از دروازه تهران سابق تا دروازه دولت جمعيت فراواني براي استقبال ايشان آمده بود به گونه اي که ماشين ايشان با صعوبت و دشواري از ميان جمعيت حرکت ميکرد جمعيت يک طرفش دروازه تهران بوده و يک طرفش دروازه دولت، حدود پنج شش کيلومتر و همينطور جمعيت در حال رفت و آمد بودند که به استقبال آيت الله طاهري آمده بودند.

و اين مطلب نبود مگر بخاطر پايداري و مقاومت ايشان و تحمل شکنجه هاي طاقت فرسايي که در زندان بر ايشان وارد مي آمد. البته اين محبوبيت مقطعي نبود و در تمام سالهاي پس از انقلاب شاهد ابراز ارادت خالصانه مردم به ايشان بوده ايم که شکوه و عظمت آن رادر مراسم تشييع جنازه آن فقيد سعيد مشاهده کرديد.
امام سلام الله عليه هم به ايشان عنايتي داشتند که فوق‌العاده بود که قابل مقايسه با عنايات ديگران نبود. امتيازات يک انسان والا را داشتند ونه تنها خودشان براي تحقق آرمانهاي نهضت امام سلام الله عليه شکنجه‌ها شدندبلکه فرزندشان هم در راه نهضت به شهادت رسيد.

ايشان يکي از بهترين ياران امام بود اگر نگوييم يکي از دو تا بوده است، رضايت امام را در همه ابعاد جلب مي‌کرد و تمام ياران امام با ايشان رفيق بودند، شما کسي را پيدا نمي‌کنيد که رفيق امام باشد به معناي حقيقي جز اينکه با ايشان رفيق باشد .

نقش تاثير گذار آيت الله طاهري در انقلاب و جنگ

آيت الله صانعي در ادامه با اشاره به نقش مردم اصفهان در پيشبرد نهضت امام و هچنين دوران دفاع مقدس به تلاشهاي آيت الله طاهري و تاثير پذيري مردم اصفهان از ايشان اشاره کرد و گفت : يادم است وقتي که حرکت اصفهان شروع شد راديو بي بي سي مي‌گفت که اصفهان حرکت کرده است و حرکت اصفهان حرکت ساز است و انقلاب آفرين است مرحوم آيت الله طاهري به عنوان محور مبارزات در کل کشور واز جمله اصفهان بود در اصفهان دو نفر بودند که اينها هادي و مرشد هاي جامعه به حساب مي آمدند و مردم را به سوي نهضت هدايت مي کردند. يکي حضرت آيت الله طاهري بود و ديگري حضرت آيت الله خادمي رضوان الله تعالي عليهم منتها آيت الله طاهري در متن بود و آيت الله خادمي پشتيبان و حامي و خودش هم هدايت مي کرد. در سال 1356 که در اصفهان تحصن شد منزل آقاي خادمي متحصن شدند و حمله هم به منزل آقاي خادمي شد و بنابراين در نهضت و حرکت انقلابي مردم در اصفهان چه نسبت به روحانيون بزرگوار و چه ساير طبقات مردم، اين دو بزرگوار نقش هدايت کننده را داشتند منتها مرحوم آيت الله خادمي نقش پشتيباني داشت و ايشان نقش ورود در عمليات و هر دو خدمت کردند منتها چون آيت الله طاهري جوان تر بود و در متن، خيلي صدمه خورد.

در دوران دفاع مقدس هم اصفهان يکي از ارکان بود، بسيجي که به جنگ مي رفت عمده اش نقش ايشان بوده است عمده تشويق ها و ترغيب ها از ايشان بوده است البته فقط تشويق صرف نبود ،هم خودش حضور داشت و هم پسرش شهيد شدند، اينها نتيجه تربيت هاي لساني و عملي سابق ايشان بود ايشان واقعا انساني وارسته بودند که خداوند و معاد را باور کرده بود و اين مسئله را لساناً و عملاً نشان مي داد لذا آنچه در دوران دفاع مقدس از فداکاري، ايثار و از خودگذشتگي مردم اصفهان ديديم اينها همه اش نتيجه تربيت هاي ايشان و ديگر بزرگان بود.
 

کد خبر: 139232230259
1392/3/22

Share

آخرین مطالب
1392/3/21: یادکردی از آیت الله طاهری اصفهانی به مناسبت هفتمین روز در گذشت
1392/3/12: پيام تسليت حضرت آيت الله صانعی (مدظله العالی) به مناسبت / در گذشت آیت الله طاهری اصفهانی (رحمة الله علیه)
1392/3/12: امام جمعه سابق اصفهان در گذشت / آیت‌الله سیدجلال‌الدین طاهری دار فانی را وداع گفت
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن