صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | تجلّي فقاهت و شجاعت
بازدید این صفحه: 4208          تاریخ انتشار: 1393/8/21 ساعت: 00:31:00
(بمناسبت پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی حاج آقاعلی صافی گلپایگانی ره)
تجلّي فقاهت و شجاعت

مرجع عاشق و دلباخته حضرت ولي عصر ارواحنا فداه، آيت الله العظمى حاج آقا علي صافى قدس سره، اسلام شناس و انديشمند بزرگ در در شهر گلپايگان، قدم به صحنه هستى نهاد.

موضوع: حوزه

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله صافی؛

 

مرجع عاشق و دلباخته حضرت ولي عصر ارواحنا فداه، آيت الله العظمى حاج آقا علي صافى قدس سره، اسلام شناس و انديشمند بزرگ در در شهر گلپايگان، قدم به صحنه هستى نهاد.

والدين‏ دانشمند و عاشق اهل البيت عليهم السلام

پدر او علامه و دانشمند مجهول القدر، مرحوم آيت الله العظمي آخوند ملا محمّد جواد صافى بود كه علاوه بر تخصّص، تحقيق، تأليف و تدريس در گرايش‏‏هاى مختلف علوم اسلامى مانند فقه، اصول، كلام، اخلاق، حديث و ...، در زمينه هنرهاى ارزشمندى چون شعر و خوشنويسى نيز سرآمد بود و منظومه اصول و نيز اشعار شيواي او در ردّ باب و بهائيت زبانزد عام و خاص است.

زهد، تقوى، عشق به ولايت و فضيلت‏هاى علمى اخلاقى آن بزرگ مرد، از يك سو و مواضع قدرتمندانه او در سنگر امر به معروف و نهى از منكر و جبهه گيرى‏هاى صريحش در برابر افكار انحرافى غيرمتديّنان و ظالمان آن روزگار از سويى ديگر، هر قدر كه مردم گلپايگان را شيفته و مطيع محض او مى‏نمود، هيأت حاكمه، خوانين و زورگويان را در برابرش شكننده‏تر مى‏كرد؛ چنان كه آنها هميشه او را سدّ راه اعمال خلاف شرع و بدعت‏گذارى‏هاى خود ديده و تا زنده بود از غيرت دينى و خشم الهى او مى‏ترسيدند.

آفتاب عمر آن عالم جليل القدر در افق عصر ۲۷ رجب سال ۱۳۷۸ هـ.ق، مصادف با شب شهادت حضرت امام موسى كاظم عليه السلام، غروب كرد.

 

والده او بانوى فاضله، شاعره و عاشق اهل بيت عليهم ‏السّلام، دختر حضرت آيت الله آخوند ملا محمّد على بود. از ويژگى‏هاى بزرگ معنوى اخلاقى، كه در وجود آن مرحومه، متبلور بود، مى‏توان به تعبّد، اخلاص، تقوى، معرفت به حضرت حق، شجاعت، صراحت لهجه، شوهردارى كم‏نظير و اهتمام در تربيت كودكان، راز و نياز خاشعانه و ذكر و دعا و نماز شب اشاره كرد.

شاگرد مبرّز اساتيد مشهور

آن مرجع عالي مقام تا سن هجده سالگي نزد پدر و دايي بزرگوارشان مرحوم آخوند ملا ابوالقاسم قطب (ره) به تحصيل پرداختند و سپس به قم هجرت نمودند.

درس خارج را نزد عالمان بلند آوازه عصر از جمله آيت الله العظمي حجت و آيت الله العظمي بروجردي به پايان بردند و هوش و ذكاوت و نيروي استدلال وي در جلسه درس و مباحثه حضرت آيت الله العظمي بروجردي ره موجب شهرت وي گرديد.

زعيم عاليقدر حوزه آيت الله العظمي بروجردي قدس سره، چنان شيفته اين شاگرد درس خوان و هوشيار گرديد كه در برخي مجالس از وي ياد مي كرد و اين امر سبب شهرت ايشان در جمع طلاب علوم ديني شد و در رده برجسته ترينشان شناخته گرديد.

آيت الله العظمي حاج آقا علي صافي، آثار ارزشمندي به نظم و نثر عربي و فارسي دارند كه برخي به چاپ رسيده و شماري به صورت دست نويس است. برخي آثار چاپ شده ايشان عبارتند از:

ذخيرة العقبي في شرح العروة الوثقي؛ منتخب الحكام؛ مناسك حج؛ در انتظار وصال؛ رساله عمليه؛ المحجة في تقريرات الحجة؛ راز دل (ديوان اشعار)؛ الدلالة الى من له الولاية؛ تاريخ تحول فقه شيعه؛ تقريرات درس مرحوم آيت الله العظمى بروجردى(صلوة، وصيت و...)؛ تقريرات درس مرحوم آيت الله العظمى حجّت (تيمم، بيع و...) و ....

آن مرجع والامقام علاوه بر كارهاي تحقيقاتي و مطالعاتي و توجه عميق به اهميت تأليف و درس وبحث در زمينه هاي گوناگون، ‌هيچ زماني از حضور مؤثر در اجتماع و تدبير مدن غافل نماند.

اين مجتهد تلاشگر، در صحنه علم و عمل، با خطابه هاي بليغ و صراحت لهجه كه با همه وجودش آميخته بود، و شجاعت وپايمردي و استقامت‌ در مسير آزادي و اشاعه عدالت و انضباط اجتماعي و احياء حق و سركوب نمودن باطل و مبارزه با رژيم مستبد طاغوت و ايادي استثمار و استكبار پرداخت و در اين راه متحمّل سختي ها، فشارها و تبعيدها و ... شد.

ارتحال جانسوز

عالم رباني و فقيه صمداني آية الله العظمي حاج آقا علي صافي گلپايگاني، پس از قريب يك قرن سعي بليغ در تهذيب نفس و تعليم و تعلّم معارف حقّه قرآن و اهل البيت عليهم السلام، روز دوشنبه ۱۴ دي ماه ۱۳۸۸ برابر با ۱۸ محرم الحرام ۱۴۳۱ هجري قمري، دعوت حق را لبيك گفت و به ديار باقي شتافت.

در پي اين ضايعه اسفناك، پيام هاي تسليتي از سوي مراجع تقليد، علما و مسئولان صادر شد كه همگان با صدور پيام هاي جداگانه اي ارتحال اين عالم جليل القدر را به اخوي گرانقدر ايشان آية الله العظمي حاج شيخ لطف الله صافي و ارادتمندان مرجعيت تسليت گفتند كه به جهت اهميت موضوع، متن برخي از پيام هاي تسليت را از نظر مي گذرانيم:

پيام تسليت رهبر معظّم انقلاب اسلامي: بسم الله الرحمن الرحيم. حضرت آية الله آقاي حاج شيخ لطف الله صافي دامت بركاته. ارتحال اخوي مكرّم مرحوم آية الله آقاي حاج آقا علي صافي رحمة الله عليه را به آن جناب و ديگر بازماندگان و به همه ارادتمندان ايشان به ويژه مردم مؤمن گلپايگان تسليت عرض مي كنم. اين فقيه عاليقدر كه از شاگردان برجسته مرحوم آية الله العظمي بروجردي اعلي الله مقامه بودند، عمر با بركت خود را در خدمت علم و دين گذرانيدند و اميد است مشمول فضل و رحمت و مغفرت الهي بوده باشند. علوّ درجات آن مرحوم و بقاء وجود شريف جناب عالي را از خداوند متعال مسئلت مي كنم. سيدعلي خامنه اي - ۱۴ /دي/۱۳۸۸

پيام تسليت مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمي صافي گلپايگاني: انا لله و انا اليه راجعون. شخصيتي بزرگ، فقيهي عالي قدر و مرجعي ولايي، حضرت آية اللّه العظمي آقاي حاج شيخ علي صافي، كه نزديك به يك قرن در خدمت به اسلام و تلاش در اعلاي كلمه دين و امر به معروف و نهي از منكر و در يك كلمه جامع، نوكري خالص به آقايش حضرت بقيةالله مولانا المهدي ارواح العالمين له الفدا انجام وظيفه نمود، چشم از جهان فاني فرو بست و به لقاءالله تعالي پيوست. آن بزرگوار از دوره رضاخان و ديكتاتوري او زندگي علمي خود را آغاز و تحصيلات خود را تا سطوح عاليه در زادگاهش گلپايگان به پايان رسانيد و از سال ۱۳۴۹ قمري به قم و حوزه علميه هجرت نمود و در محاضر اساتيد بزرگ فقه و آيات نامدار، حضور يافت و همواره جلوه علمي او متجلي تر مي گرديد و از اساتيدي چون مراجع عالي قدر مرحوم آية الله العظمي حجت و مرحوم آية الله العظمي آقاي حاج سيد محمد تقي خوانساري استفاده برد و در همه حوزه ها نمونه و مشار بالبنان بود.

پس از اقامت بزرگ مرجع شيعه مرحوم آية الله العظمي بروجردي در قم در رديف ساير بزرگان و اساتيد حوزه در درس ايشان اصولاً و فقهاً شركت داشت و در جلسه استفتاء حضور بارز و فعّال داشت و نامدارترين بحّاث درس ايشان بود كه همواره معظم له به نظرات ايشان در درس، كمال توجّه را داشت و علاوه بر تأليفات خاص مثل شرح العروة، تقريرات و دروس اساتيد نيز از آثار علمي مهم ايشان به شمار مي رود.

در ذوق و ادب و فضايل مختلف و مخصوصاً تفسير قرآن مجيد و همه مقاماتي كه شايسته چنان فقيهي باشد، تبحّر داشت و تا پايان عمر شريفش از منبر و محراب براي هدايت مردم استفاده برد؛ همچنين در اصلاح امور و مبارزه با حركت ضد اسلامي رضاخاني مقامات، مواضع محكم و كم نظير داشت. شجاعت و صراحت لهجه و بي باكي از غير خدا و زهد و قناعت و بي اعتنايي به زخارف دنيوي و استقامت در امر دين، تاريخ زندگاني اين فقيه فرزانه، همه دانستني و عبرت و درس است؛ همه جا خدا را بر خلق برگزيد و رضاي احدي را بر رضاي او مقدّم نداشت و هيچ گاه از گفتن حق، ترس و واهمه اي به خود راه نمي داد؛ حتي بزرگان را موعظه و نصيحت مي كرد و آنان نيز تذكّرات او را مغتنم مي شمردند.

الحق فقدان چنين شخصيتي، ثلمه اي بزرگ براي فقاهت، مرجعيت و حوزه هاي علميه است. اين ضايعه ديني مؤلمه را به پيشگاه حضرت ولي عصر ارواح العالمين له الفدا و حوزه هاي علمي و حضرات علماي اعلام و آيات عظام دامت بركاتهم و بيت جليل علمي ايشان تسليت عرض مي نمايم. زاد الله في علوّ درجاته و حشره مع ساداته الطيبين محمد و آله الطاهرين صلوات الله عليهم اجمعين. لطف الله صافي-۱۸محرم الحرام۱۴۳۱

پيام تسليت مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمي مكارم شيرازي: ارتحال عالم رباني مرحوم مبرور آية الله آقاي حاج شيخ علي صافي قّدس سره موجب نهايت تأسف و تأثر گرديد. اين فقيه بزرگوار عمري را در اعتلاي مذهب اهل بيت عليهم السلام و نشر آثار خاندان عصمت عليهم السلام گذراند و به اين بزرگواران عشق مي ورزيد و حد اعلاي ارادت را نشان مي داد و به روح و رضوان الهي شتافت.

اينجانب اين مصيبت جانكاه را به جامعه روحانيت مخصوصاً برادر بزرگوارشان حضرت آية الله حاج شيخ لطف الله صافي دامت تأييداته و به ويژه مردم با ايمان و شرافتمند خطه گلپايگان صميمانه تسليت عرض مي كنم و علو درجات براي آن فقيد سعيد و صبر جميل و اجر جزيل براي آن بيت معظم و عموم بازماندگان از درگاه خداوند متعال خواهانم.



کد خبر: 1393821302022
1393/8/21

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن