صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما |  لزوم پرهیز از توهین به مقدسات دیگران درعزاداری های محرم
بازدید این صفحه: 3903          تاریخ انتشار: 1393/7/27 ساعت: 02:04:53
حضرت آیت‌ الله مکارم شیرازی تاکید کرد:
 لزوم پرهیز از توهین به مقدسات دیگران درعزاداری های محرم

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تاکید کرد: شایسته نیست از شعرهای غیر صحیح یا ضعیف و حتی آن دسته از اشعاری که وهن امام حسین(ع) است استفاده کرد.

موضوع: حوزه

 

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛

 

 

این مرجع تقلید عصر امروز در جمع گروهی از پاسداران مداح و مرثیه‌ سرا در مدرسه امیرالمومنین(ع) به قضیه مباهله و همچنین خاتم بخشی امیرمومنان علی(ع) در چنین روزی اشاره و اظهار کرد: در قضیه مباهله حضرت علی(ع) به عنوان جان حضرت محمد(ص) با ایشان همراهی کردند و این امر مستند به آیه قرآن که مورد اتفاق علمای شیعه و اهل سنت است می باشد و در مورد خاتم بخشی هم آیه ای در قرآن داریم مبنی بر اینکه خداوند و پیامبرش مقام ولایت دارند و همچنین کسی که در هنگام رکوع و نماز، خاتم خود را به شخص فقیر می دهد که مفسران قرآن همگی متفق القول هستند آیه در مورد امیرالمومنین علی(ع) نازل شده است.

او روز مباهله و خاتم بخشی را روز حقانیت تشیع و امیرالمومنین(ع) دانست و افزود: به همین دلیل باید سرمایه گذاری معنوی فراوانی بر روی این مسأله داشته باشیم.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به مداحی و مرثیه سرایی اشاره و خاطرنشان کرد: عاشورا شعله ای خاموش شدنی نیست و در طول تاریخ همچنان روشن مانده است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: عشق به امام حسین(ع) و عاشورا به تعبیر پیامبر اکرم(ص) ابدی است و اینکه در میان پاسداران، برخی از آنها جزو مداحان اهل بیت(ع) هستند نشانه ولایت مداری مجموعه سپاه و ارزشمندی کار آنهاست.

او با اشاره به این حقیقت که مداحی برای اهل بیت(ع) به ویژه اباعبدالله(ع) افتخاری بزرگ است خاطرنشان کرد: در تاریخ می توان نمونه هایی از برخورد والا و ارزشمند ائمه اطهار(ع) با مداحان را دید.

آیت الله مکارم شیرازی عنوان داشت: در طول سده های مختلف نیز ملت ایران همواره به مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) علاقه نشان داده اند زیرا آنها از جمله افرادی بوده اند که توانسته اند عاشورا را زنده نگاه دارند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه برخی از مداحان حتی جانشان را نیز به خطر می انداختند تا فرهنگ عاشورا زنده بماند گفت: در مداحی لازم است جنبه ‌های مثبت را تقویت و ابعاد منفی را حذف کنیم تا به مداحی مورد رضایت امام زمان(عج) برسیم.

او ادامه داد: توجه به محتوای صحیح مداحی ها امری ضروری است و برای تحقق مداحی سالم باید به منابع صحیح مراجعه کرد.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه باید از اشعار هماهنگ با کتاب ‌های معتبر و مقاتل اصیل بهره جست خاطرنشان کرد: شایسته نیست از شعرهای غیر صحیح یا ضعیف و حتی آن دسته از اشعاری که وهن امام حسین(ع) است استفاده کرد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: بر همگان لازم است شکوه امام حسین(ع) را در اشعار و مداحی‌ ها جلوه گر سازند و شاعرانی هم که به سرودن اشعار می پردازند باید به تاریخ عاشورا و صدر اسلام مسلط باشند.

او افزود: روشن ساختن اهداف قیام عاشورا در کنار عزاداری ‌ها بسیار مهم است ضمن اینکه نباید به بهانه محبت اهل بیت(ع) چراغ سبز برای گناه داده شود؛ باید از این مودت و محبت بهره جست و اقشار مختلف به ویژه جوانان را به سمت دوری از گناه سوق داد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به لزوم برگزاری دوره‌ های آموزشی و هماهنگ برای مداحان تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران از عاشورا نشأت گرفته و تظاهرات میلیونی پس از مراسمات حسینی رژیم شاه را نابود ساختند بنابراین باید این مسائل را برای مردم تبیین کرد.

این مرجع تقلید گفت: ظرفیت های فراوانی در عاشورا و مراسم های حسینی وجود دارد که می توانند عاملی برای زنده نگاه داشتن اسلام و مکتب اهل بیت(ع) باشند؛ نکته ضروری اینکه در عزاداری ها از توهین به مقدسات سایر مذاهب پرهیز شود تا بهانه برای ریختن خون شیعیان در دیگر مناطق به دست دشمنان ندهیم.

او با اشاره به تاثیر بالای زبان خوش و منطق صحیح در قبولاندن حقیقت به دیگران بیان داشت: در شرایطی که تکفیری ‌ها، تبلیغات وسیعی بر ضد شیعیان و همه مسلمانان دارند، شیعه و سنی باید با یکدیگر هماهنگ باشند تا با آنها مقابله کنند.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: مداحان الگوی جامعه مخاطب خود هستند بنابراین هرگونه رفتار آنها زیر ذره بین قرار دارد و بر همین اساس، رعایت همه موارد صحیح از سوی آنها ضروری است.

کد خبر: 1393727301854
1393/7/27

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن