صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | دست اندرکاران حوزه در برنامه ریزی ها به نظرات مراجع عظام تقلید توجه کنند
بازدید این صفحه: 3702          تاریخ انتشار: 1393/6/11 ساعت: 08:35:26
مدیر حوزه های علمیه:
دست اندرکاران حوزه در برنامه ریزی ها به نظرات مراجع عظام تقلید توجه کنند

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در مورد انتقادات اخیر مراجع عظام تقلید از بنیه علمی طلاب گفت: دغدغه مراجع عظام تقلید از آن جهت است که حوزه‌های علمیه باید متناسب با نیازهای جامعه و چند قدم جلوتر حرکت کنند وتمام تلاش ما بالا بردن سطح علمی حوزه هاست؛ همه دست اندرکاران حوزه در برنامه ریزی ها باید به آن توجه داشته باشند.

موضوع: حوزه

 

 

 

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه) به نقل از شفقنا، آیت الله حسینی بوشهری درگفتگو با خبرنگاران رسانه های جمعی به سئوالات آنها پاسخ گفت.

او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر مقابله با شبهاتی که در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه مطرح می شود، خاطرنشان کرد: رویکرد حوزه این است که از امکانات و ابزارهای فضای مجازی در جهت مثبت استفاده شود، البته گزارشاتی به ما می‌رسد که به خاطر نبود زیرساخت‌های لازم مشکلاتی وجود دارد که معتقدیم مسئولان دولتی باید زیرساختها را کامل کنند و در این صورت جلوی نفوذ دیگران گرفته خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه گرفتن جلوی علم و ترقی و تکامل را دین ما اجازه نمی دهد، گفت: دین ما می‌گوید در صورتی باید از ابزارهای روز استفاده کرد که مشکل اخلاقی و اعتقادی به وجود نیاید و فضا را به گونه‌ای مدیریت کرد که آثار مثبت نصیب جامعه شود و آثار منفی گریبان مردم را نگیرد.

او در پاسخ به سئوال خبرنگار شفقنا در مورد انتقاد مراجع از نحوه آموزش طلاب گفت: این دغدغه مراجع بسیار خوب و مناسب است؛ همه ما نباید به وضع موجود رضایت دهیم هرچند تا وضع مطلوب فاصله بسیار داریم اما باید اعتراف کنیم که نقص داریم اما با تمام وجود سعی می کنیم نقص‌هایمان را برطرف کنیم؛ این دغدغه از آن جهت است که حوزه‌های علمیه باید متناسب با نیازهای جامعه و چند قدم جلوتر حرکت کنند.

حسینی بوشهری تصریح کرد: تمام تلاش ما بالا بردن سطح علمی حوزه هاست؛ حوزه های ما با این وضع موجود بالاترین کارآیی را در عرصه های مختلف علمی، اخلاقی و تربیتی جامعه عهده دارند. در عین حال نگاه مراجع عظام تقلید ارزشمند است و همه دست اندرکاران حوزه در برنامه ریزی ها باید به آن توجه داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در پاسخ به سئوالی در مورد کاهش تعطیلات حوزه عنوان کرد: تقویم آموزشی در مورد استان‌هایی که آب و هوای بهتری نسبت به سایر مناطق کشور دارند تهیه شده تا آنها زودتر از بقیه شهرها درس‌ها را شروع کنند و دیرتر از آنجا به اتمام برسانند و همین امر سبب شده است حدود یک ماه به زمان تحصیل طلاب افزوده شود؛ این برنامه از سوی استان‌هایی که آب و هوای چندان مساعدی هم نداشته‌اند مورد استقبال و تقاضا قرار گرفته است.

او ادامه داد: البته تعطیلی زیادی که به حوزه نسبت داده می‌شود به حسب ظاهر بدون درس و بحث است ولی باید توجه داشت تحصیل حوزوی تنها در قالب شرکت در کلاس‌ها نیست و پژوهش هم جزو تحصیل به شمار می‌رود؛ رسالت حوزویان تنها آموزش دادن و یاد گرفتن نیست، تبلیغ و پژوهش در زمان تعطیلی کلاس‌ها، تعطیل نمی‌شوند.

حسینی بوشهری با ضروری دانستن حوزه علمیه قوی و پویا، آن را منوط به داشتن دو شرط اساسی دانست و افزود: نخستین مورد کمبود امکانات لازم است به طوری که سال‌ها درگیر ساخت و ساز یک مدرسه می‌مانیم زیرا اعتبارات حوزوی در مقایسه با دیگر مراکز علمی و آموزشی بسیار کمتر است و هرچند دولت‌ها هم کمک‌هایی کرده‌اند ولی متناسب با نیازها نبوده است و دیگر اینکه حوزه‌ها، تفاوتی با سایر مراکز علمی هم دارند و آن اینکه علاوه بر افزایش کمی باید به ارتقا کیفی هم توجه داشت؛ طلابی که از حوزه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند باید بتوانند نیازهای مردم و نظام اسلامی را تامین کنند.

او در مورد فعالیتهای قرآنی در حوزه ها، گفت: در حالی که در سالیان گذشته کلاسهای تفسیر ما از عدد انگشتان دست تجاوز نمی کرد اما امروز 200 کرسی درس تفسیر در حوزه داریم و این روند، روند رو به تکاملی است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در مورد تحصیل پاره وقت طلاب در حوزه عنوان داشت: تحصیل در مدارس به صورت تمام وقت است ولی حوزه‌ای با این عظمت، راه را برای آموزش دروس دینی باز گذاشته و شخصیت‌های علمی فراوانی با یک استاد حوزوی به توافق می‌رسند که همه دروس را نزد او بخوانند و در عین حال از امتیازات ویژه طلاب همچون شهریه هم استفاده نمی‌کنند.

او طرحی در حال آماده‌سازی و ارائه به شورای عالی حوزه است مبنی بر اینکه برای افراد بزرگسال، فضایی ایجاد شود که استاد، کلاس و سایر مباحث برای آنها فراهم شود و امکانات آموزشی برایشان مهیا باشد.

حسینی بوشهری در پاسخ به سئوال دیگری در مورد تعداد مدارس علمیه در سطح کشور گفت: 450 مدرسه علمیه در سطح کشور داریم که هرسال مورد ارزیابی قرار می گیرند و به شرط دارابودن شرایط لازم اجازه پذیرش طلاب جدید دارند؛ امسال هم برخی مدارس شرایط لازم را نداشتند.

او تعداد طلاب مشغول تحصیل در حوزه علمیه قم را 80 هزار نفر ذکر کرد و گفت: به طور کلی در سطح کشور بالغ بر 150 هزار نفر طلبه مشغول تحصیل هستند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در پاسخ به سئوال دیگری به دغدغه مراجع تقلید مبنی بر حضور بیشتر طلاب در قم و عدم حضور آنها در استان‌ها اشاره کرد و گفت: این موضوع را در مجمع نمایندگان طلاب شهرهای مختلف مطرح کرده‌ایم، معاونت آموزش حوزه فراخوان نیاز حوزه‌های علمیه استانی به استاد را اعلام کرده و علاوه بر این طرح هجرت هم با جدیت دنبال می‌شود هرچند هنوز به شرایط موجود رضایت نداریم و از روحانیونی که زمینه سکونت و فعالیت تبلیغی در استان‌ها را دارند می‌خواهیم برای این امر پیشگام شوند.

او در مورد همکاری حوزه با دولت یازدهم گفت: حوزه در رابطه با نظام اسلامی خود را دیده بان بیدار می داند و لذا هرجا دولت سیاستهای دینی را پیش می گیرد حوزه حمایت و پشتیبانی می کند البته گاهی دولتها نقطه‌نظرات خاصی دارند که همسو با حوزه‌هاست و همراهی با آنها صورت می‌گیرد ولی وقتی نظراتی که مراجع دارند با برخی افراد دولتی اختلاف دارد، این مسائل صریحاً توسط علما و بزرگان مطرح می‌شود و نظر تاییدی یا غیر تاییدی خود را اعلام می‌کنند.

حسینی بوشهری با بیان اینکه سیاست با حوزه عجین است، بیان داشت: سعی بر این است که طلاب در مرحله درس و بحث با اصول علم سیاست آشنا شده و در عین حال، دچار سیاست زدگی نشوند؛ اگر طلبه ای دچار جناح بندی سیاسی شد، خود اوست که ضرر می کند و طلبه بی اعتنا به مسائل پیرامونی را به عنوان الگو به جامعه معرفی نمی کنیم.

کد خبر: 1393611301566
1393/6/11

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن