صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | حضرت امام صادق (عليه السلام) در گفتاری از حضرت آيت الله صانعی
بازدید این صفحه: 4151          تاریخ انتشار: 1393/5/29 ساعت: 01:52:31
حضرت امام صادق (عليه السلام) در گفتاری از حضرت آيت الله صانعی

شما کجا می‌توانید یک چنین شخصیتی پیدا کنید؟! شما کجا می‌توانید آئینی پیدا کنید که مثل اسلام و ائمه هدی(علیهم السلام) به حقوق بشر این‌چنین اهمیّت داده باشند؟! کجا می‌توانید دینی پیدا کنید که مثل اسلام هیچ‌گاه و در هیچ‌جایی به بشر و انسان توهین و تحقیر روا ندارد؟!

موضوع: مناسبت

 

 

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛

حضرت امام صادق (عليه السلام) در گفتاری از حضرت آيت الله العظمی صانعی (مدظله العالی)
برگرفته از سخنرانی های معظم له
امام صادق(عليه السلام) ، اخلاق و رعايت حقوق بشر
یک نمونه از رعایت حقوق بشر و اخلاق نیکوی حضرت امام صادق(علیه السلام) نقل کنم که مرحوم ثقة الاسلام کلینی در کتاب کافی آورده است:
« روزی امام صادق(علیه السلام) غلامش را به دنبال کاری فرستاد، ولی غلام دیر کرد. امام(علیه السلام)  خودش شخصاً بدون اینکه فرد دیگری را دنبال او بفرستد، به دنبال غلام رفت؛ دید کنار کوچه خوابش برده است! ] آن حضرت نه عصبانی شد و نه بیدارش کرد، بلکه[ آمد شروع کرد او را باد زدن، تا بالاخره بیدار شد. وقتی بیدار شد به او فرمود: این فرصتی که خوابیدی، در اختیار ما بودی، الآن وقت خوابیدن نیست، این درست نیست که هم شب بخوابی هم روز! بلکه شبها را بخواب و استراحت کن و روزها کارهایی که به تو محوّل شده انجام بده».
شما کجا میتوانید یک چنین شخصیتی پیدا کنید؟! شما کجا میتوانید آئینی پیدا کنید که مثل اسلام و ائمه هدی(علیهم السلام) به حقوق بشر اینچنین اهمیّت داده باشند؟! کجا میتوانید دینی پیدا کنید که مثل اسلام هیچگاه و در هیچجایی به بشر و انسان توهین و تحقیر روا ندارد؟! با این دیدگاه سراغ آیات و روایات و ائمه معصومین(علیهم السلام)  بروید و جاذبههای اسلام را برای مردم بیان کنید. امروز جذب کردن به اسلام با عرضه این اندیشههای مترقّیانه امکانپذیر است. بگويید اسلام طرفدار بشریّت و حقوق آنهاست و واقعاً، همین طور هم باید باشد، بالاخره انسان، انسان است، با هر مذهب و مرامی که داشته باشد، و باید حقوقش رعایت شود. قرآن میفرماید: (وَ لَقَد کرَّمنا بَنی آدَمَ ).  امروزه معجزهی اسلام، طرفداری از حقوق بشر است و دنيا با این معجزه ـ در صورتی که خوب بیان شود ـ به طرف اسلام گرایش پیدا میکند.
در پایان، روایتی امیدوار کننده از امام صادق(علیه السلام) عرض میکنم و آن اینکه: حضرت(علیه السلام) ذکر خیری از مادرشان « اُمّ فَروَه» میکند که دختر قاسم بن محمّد بن ابیبکر است و شاید چون عدهای نمیتوانستند از ناحیه پدر بزرگوار، ایرادی به امام صادق(علیه السلام) بگیرند، در صدد بودند تا از ناحیه مادر نورانیّت حضرت را خدشهدار کنند.آن حضرت در تعريف از مادرش فرمود: « مادرم از کسانی بود که به خدا ایمان آورد، پرهیزکار و نیکوکار بود و خداوند نیکوکاران را دوست دارد». سپس حضرت(علیه السلام) از مادرش نقل میکند که پدرم فرمود: « اي اُمّ فَروه! همانا من هر شبانه روز هزار مرتبه برای شیعیانمان از خدا طلب مغفرت میکنم».
امیدواریم از این طلب مغفرت و لطف امام صادق(علیه السلام) و دیگر اهل بیت(علیهم السلام) گوشهای و لو ناچیز هم شامل ما بشود. انشاءالله

کد خبر: 1393529301463
1393/5/29

Share

آخرین مطالب
1393/5/27: پاسخ 3 محقق علوم قرآني و مترجم آن به 6 پرسش مرجع ما درباره لزوم، سيرتحول، شرايط ترجمه وهمچنين ترجمه گروهي قرآن کريم
1393/5/27: برگزرای مراسم سوگواری به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در دفتر حضرت آیت الله صانعی
1393/5/8: برپایی اولین نماز عید فطردر دفتر آیت الله صانعی در مشهد
1393/5/7: حضرت آیت‌الله صانعی در خطبه نماز عید فطر: / نباید به کسی که برای انقلاب زحمت کشیده ظلم کرد/ استغفرالله گفتن بدون لحاظ کردن حقوق مردم فایده ندارد
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن