صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | در اسلام سلطنت و پادشاهی وجود ندارد
بازدید این صفحه: 3628          تاریخ انتشار: 1393/5/2 ساعت: 04:01:38
حضرت آیت الله نوری همدانی:
در اسلام سلطنت و پادشاهی وجود ندارد

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به دغدغه های پیامبر اکرم(ص) برای امت اسلامی گفت: حضرت از اختلاف مسلمانان و تسلط کفار و پادشاهان ستمگر بر آنان ابراز نگرانی می کردند و حوادث امروز جهان اسلام نیز نتیجه غفلت از هشدارهای صریح پیامبر گرامی اسلام و انحراف از مسیر ترسیم شده توسط ایشان است.

موضوع: سخنرانی

 

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه) به نقل از رسا؛

 

حضرت آیت‏ الله حسین نوری همدانی  در بیست­ وششمین برنامه از سلسله برنامه ‏های چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش شد، اظهارداشت: پیامبر اکرم(ص) در طول بیست و سه سال، امتی قدرتمند و عزتمند را به وجود آورد اما همچون باغبانی که نگران بوستان خود است برای امت اسلامی نگران بود.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان نگرانی­های پیامبر اکرم(ص) ابرازداشت: نخستین نگرانی حضرت، مسأله اختلاف در میان مسلمانان بود که در قرآن هم به آن اشاره شده است و می­فرماید: «وَلا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ ریحُکُمْ»‏ اختلاف نداشته باشید که باعث سستی و از بین رفتن قدرت شما است.

این مرجع تقلید تأکیدکرد: پیامبر اکرم(ص) به مسلمانان بشارت پیروزی بر ایران و روم را دادند اما از اختلافات داخلی آنها بعد از پیروزی بر دشمنان خارجی نگران بودند.

حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: مسلمانان به جای اتحاد با یکدیگر به رقابت با ­هم می­پردازند و در مرحله بعد با بدخواهی و کینه­ توزی نسبت به همدیگر حسد می­ ورزند و در نهایت با صف­آرایی در مقابل هم به کشتار و خونریزی روی می­آورند که نتیجه این اختلاف و کینه­ توزی را در گروه­های تکفیری، وهابیت، القاعده و داعش مشاهده می­ کنیم.

وی در ادامه تسلط کفار بر مسلمانان را از نگرانی­های پیامبر اکرم(ص) برشمرد و گفت: یکی از قواعد قرآنی و فقهی اسلام «لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا» است که هرگونه سلطه و برتری کفار بر مسلمانان را نفی می­کند.

حضرت آیت الله نوری همدانی به نفی سلطه کفار در امور سیاسی، فرهنگی و اقتصادی اشاره و تصریح کرد: مسلمانان نباید هیچ راه سلطه­ای را برای کفار باقی بگذارند که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: اگر ستمگران بر شما مسلط شوند برای رسیدن به منافع­شان همچون تسلط بر ظرف غذای خود از شما بهره می­کشند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح­کرد: با عدم وحدت و غفلت مسلمانان، سلطه ستمگرانی چون آمریکا، انگلیس و کشورهای غربی بر آنان افزایش پیدا کرد به­گونه­ای که منافع خودشان را از تسلط بر ایشان تأمین می­کردند.

وی در ادامه اضافه کرد: یکی دیگر از نگرانی­های پیامبر اکرم(ص) پادشاهان و حاکمان فاسد و ستمگر هستند؛ در اسلام سلطنت و پادشاهی وجود ندارد و به جای آن بعد از پیامبراکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) رهبری جامعه اسلامی با فقیه عادل، مدبر و شجاع است.

حضرت آیت الله نوری همدانی تبدیل خلافت به سلطنت و پادشاهی را از کارهای معاویه عنوان کرد و گفت: معاویه از کسری و قیصر تقلید کرد و با تسلط بر مسلمانان و بهره کشی از آنان سلطنت را به وجود آورد.

وی با اشاره به پادشاهان حاکم بر ایران همچون قاجاریه و پهلوی یادآورشد: آنها به فکر عیش و نوش و لذت بردن از دنیا بودند و از دین به عنوان ابزاری در جهت تقویت سلطنت­شان استفاده می­کردند.

وی در پایان به همت بلند مردم ایران اشاره و خاطرنشان کرد: در انقلاب اسلامی به نگرانی پیامبراکرم(ص) پاسخ داده شد که مردم با وحدت کلمه و بیرون راندن شاه، دست تسلط کفار و استکبارجهانی را از ایران اسلامی قطع کردند.

کد خبر: 139352301270
1393/5/2

Share

آخرین مطالب
1393/3/26: حضرت آیت الله نوری همدانی: / در اسلام ملاک برتری زن و مرد، عمل صالح است
1393/3/24: حضرت آیت الله نوری همدانی: / هجرت روحانیان مقیم قم ضروی است
1393/3/7: پیام های تسلیت شخصیت های کشوری و دینی برای درگذشت آیت الله زرندی/ اعلام مراسم تشییع
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن