صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> آخرین استفتائات >>
مرجع ما | نظر آیات عظام تقلید در مورد ختنه دختران
بازدید این صفحه: 7771          تاریخ انتشار: 1392/5/30 ساعت: 02:46:53
نظر آیات عظام تقلید در مورد ختنه دختران

حضرات آیات العظام تقلید موسوی اردبیلی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، صانعی و سبحانی به پرسش درباره ختنه دختران پاسخ گفته اند.

موضوع: ختنه دختران

حضرات آیات العظام تقلید موسوی اردبیلی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، صانعی و سبحانی به پرسش درباره ختنه دختران پاسخ گفته اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرجع ما، متن پرسش مطرح شده و پاسخ این مراجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

در برخی نقاط جهان، عمل ختنه دختران مرسوم است. آیا این عمل وجه شرعی دارد؟ برخی جوامع پزشکی معتقدند در اثر این عمل به زن لطمه جسمی یا روحی وارد می شود و یا احتمال خطر برای آن متصور است، در این صورت حکم چیست؟ آیا اجبار زن به ختنه جایز است و ولی دختر می تواند او را وادار به این عمل کند؟

 


بسمه تعالی
ختنه دختران که اصطلاحا به آن (خفض الجواری) گفته می شود واجب نیست بلکه مستحب است و باید توجه داشت که آنچه در برخی کشورهای آفریقایی به عنوان ختنه دختر انجام میپذیرد روش غلطی است و شیوه و طریقه صحیح آن در کتب مفصل فقهی توضیح داده شده است و ظاهرا اشکالاتی که در سوال آمده  مربوط به انجام همان روش غلطی می باشد ولی در هر حال چنانچه انجام آن موجب  ضرر جسمی یا روانی شده یا احتمال خطر بر آن موجود باشد انجام آن جایز نیست و ولی دختر هم حق اجبار ندارد.والله العالم
 

 

 


بسمه تعالی

درعصر وزمان ما ختنه زنان و دختران سفارش نمی شود واحتیاط واجب در ترک آن است.
 

 

 


ختنه دختران واجب نیست و الله العام.
 
 
 
 

 

 


ختنه دختران،ـ که در روايات به خفض الجواري تعبير شده ـ سنت ومستحب نبوده و نمي باشد و بعضي روايات هم بر اختصاص آن نسبت به پسران و نفي سنت بودن آن نسبت به دختران دلالتي روشن و واضح دارد چنانچه در صحيحه عبدالله بن سنان از امام صادق (عليه السلام)[1]و صحيحه ابي بصير مرادي از امام باقر (عليه السلام)[2] بر آن تصريح شده است و در موثقه مسعدة بن صدقه از امام صادق (عليه السلام) نيز براي زنان به عنوان مَکرمه شمرده شده و به نحو منطوق بر عدم سنت بودن آن براي زنان دلالت دارد «خفض النساء مکرمة و ليس من السنة و لاشيئاً واجباً»[3] و مکرمة به معني آن چيزي است که سبب حسن و بزرگواري آنها نزد شوهرانشان مي باشد که نه از سنت است و نه چيزي که واجب باشد و ناگفته نماند مکرمة که در مقابل سنت آمده گوياي آن است که از نظر اسلام و شرع مبين داراي رجحان و استحباب نبوده بلکه يک امر مردمي و خواسته ي افراد در زمان ها و مکان ها بوده و جهتش هم همان حسن و زيبايي و کرامت نزد شوهر مي باشد، و اما اگر اين عمل داراي ضررهاي روحي و جسمي باشد بايد قائل به حرمت و عدم جواز شد و ولي دختر نيز در اين گونه موارد که به ضرر دختر مي باشد ولايت و حق دخالت ندارد.

 

 

[1]. «ختان الغلام من السنة و خفض الجاريه ليس من السنة» (ختنه شدن پسران سنت بوده و خفض دختران (ختان آنان) از سنت نمي باشد.) وسائل الشيعة- کتاب النکاح-ابواب احکام الاولاد- باب 56- حديث2

[2] . «...أما السنة فالختان علي الرجال و ليس علي النساء» همان، حديث1

[3] . همان، حديث3

 


حضرت آیت الله العظمی سبحانی

در بالای فرج قطعه گوشت کوچکی وجود دارد که ختنه مربوط به آن است و در روایات تصریح شده است که آن عضو مخصوص از ریشه برداشته نشود بلکه فقط قسمت بالای آن برداشته شود. از آنجا که این امر مستحب است شوهر نمی تواند زن را مجبور به ختنه دختر مادامیکه بالغ نشده است نمی تواند او را ختنه کرد و در روایات هفت سالگی آمده است ولی پس از بلوغ اختیار با خود دختر است.

 

 


کد خبر: 1392530446
1392/5/30

آخرین مطالب
1392/5/27: فتوای حضرت آیت الله صافی گلپایگانی درباره ختنه دختران