صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> آخرین استفتائات >>
مرجع ما | اجازه آیت‌الله سیستانی برای استفاده نیمی از سهم امام و سادات در امور خیریه ازدواج
بازدید این صفحه: 4387          تاریخ انتشار: 1393/10/22 ساعت: 01:21:19
اجازه آیت‌الله سیستانی برای استفاده نیمی از سهم امام و سادات در امور خیریه ازدواج

آیت‌الله سیدجواد شهرستانی از اجازه آیت‌الله العظمی سیستانی در خصوص استفاده نیمی از سهم امام و سادات برای هزینه در اموری چون خیریه ازدواج خبر داد.

موضوع: خمس

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه) به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی در دیدار با محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، مدیران و مشاوران حوزه جوان، دست اندرکاران جشنواره ملی ازدواج و خانواده جوان و مجمع ملی خیرین ادواج گفت: مسئله ازدواج و بحران‌های آن یکی از مهم‌ترین مشکلات جوانان است و انتظار می‌رود مسئولان به شکل اساسی فکری برای این موضوع کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه در ترویج و اطلاع‌رسانی اهمیت ازدواج و راه‌های صحیح تحقق این امر مهم ضعیف کار می‌شود، به خصوص در رسانه‌ها به مقوله ازدواج و ترویج فرهنگ آن آنچنان که باید و شاید پرداخته نمی‌شود و نباید این‌قدر اسیر مشکلات در این زمینه باشیم.

نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی در ایران اضافه کرد: البته بحران‌های ازدواج و آمار جوانان و به خصوص دختران مجرد فقط مخصوص ایران نیست. در عراق هم نزدیک 5 میلیون دختر مجرد وجود دارد. بخشی از اینها هم از تبعات جنگ است. به هرحال باید برای کاهش این مشکل کار تشکیلاتی و فرهنگ‌سازی درست انجام داد.

وی افزود: به عنوان نمونه یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه در مقوله ازدواج موضوع مهریه‌های بالاست و چشم‌ و همچشمی‌هایی که خانواده‌ها در این زمینه با یکدیگر دارند و این اتفاق سبب عدم تحقق ازدواج جوانان و همچنین پاشیده شدن خانواده‌ها می‌شود. اگر دو نفر بخواهند با هم زندگی کنند با مهریه پایین هم زندگی می‌کنند اگر هم نخواهند مهریه بالا از جدایی جلوگیری نمی‌کند.

وی یادآور شد: ما باید رسانه‌ها را در زمینه آشنایی مردم با مشکلات و موانع موجود بر سر راه ازدواج جوانان آشنا کنیم و فرهنگ صحیح ازدواج را به مردم اطلاع‌رسانی کنیم و این موضوع که تفاهم و هم‌کفو بودن در مقوله ازدواج بسیار مهم‌تر از مسائل مادی نظیر مهریه است.

نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی در ایران تأکید کرد: متأسفانه برنامه‌های صدا و سیما محتوای مناسب ندارد. من آن زمان که آقا ضرغامی مسئولیت داشتند هم پیغام دادم که زیاد کردن شبکه خوب است اما برنامه ها باید با محتوا و اثرگذار باشد. امروز مقابله و حذف رسانه معنا ندارد و باید به این کارها برنامه‌های جذاب و هدفمند تولید کرد.

شهرستانی در ادامه به موضوع کاهش جمعیت جوان کشور نیز اشاره و بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات دیگر جامعه امروز همین شعاری «فرزند کم‌تر، زندگی بهتر» است که تا چند سال قبل مرتب بر سر زبان‌ها بود.

وی یادآور شد: این شعار از اصل اشتباه بود و موجب شد تا به مشکل برخورد کنیم اما خوشبختانه با تدبیر مقام معظم رهبری این مقوله پایان یافت و گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده و امیدواریم که بعد از پیگیری‌های مسئولان برای رفع مشکلات ازدواج، این مهم نیز تحقق پیدا کند.

نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی در ایران تأکید کرد: مسئولان باید برای رسیدگی به مسائل و مشکلات جوانان به خصوص در موضوع ازدواج برنامه‌ریزی دقیق و بهتری داشته باشند چون کار کردن برای جوانان سخت است و نیاز به همت و تلاش زیاد دارد.

وی تشکیل مجمع ملی خیرین ازدواج در کشور را نیز کار ارزنده‌ای توصیف کرد و در خصوص درخواست کمک به خیرین ازدواج از وجوهات شرعی افزود: برای حل مشکل ازدواج همه مسئولند. از دولت و مجلس تا روحانیت. همه با وظیفه خود را بشناسند و به آن عمل کنند. در خصوص وجوهات هم حضرت آیت‌الله سیستانی این اجازه را داده‌اند که نیمی از سهم امام و سهم سادات با دقت نظر در شرایطش برای امور خیریه ازدواج هزینه شود.

در ابتدای این دیدار محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گزارشی را از اقدامات صورت گرفته در خصوص حوزه جوان و جشنواره ملی ازدواج و خانواده جوان و تشکیل مجمع ملی خیرین ازدواج ارائه کرد.

کد خبر: 139310224271
1393/10/22

آخرین مطالب
1393/10/22: چندین استفتاء از حضرت آیت الله سیستانی در مودر الکل و استفاده از آن در پزشکی
1393/10/22: چندین استفتاء در مورد آرایش کردن از حضرت آیت الله سیستانی
1393/10/22: نظر حضرت آیت الله سیستانی در مورد چگونگی خواندن نماز در هواپیما
1393/10/17: نظر حضرت آیت الله سیستانی در مورد ماهواره و استفاده از آن